Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei

for noen dager siden fikk jeg telefon fra jobben om at de hadde glemt å justere meg ned i 80 % lønn da jeg gikk ut i permisjon i mars. Jeg har altså fått 100% hele tiden, og nå vil de at jeg skal betale pengene tilbake ved at jeg går ned i 80 % lønn i 8 måneder fra nyttår.

Jeg husker jeg syntes jeg hadde forbausende god råd, men det falt meg ikke inn at de hadde gjort feil. og jeg har heller ikke vært flink til å sjekke saldoen min: jeg har hatt så mye å tenke på denne tiden.

Vet dere om jeg har noen rettigheter i dette? Det er jo tross alt ikke bare jeg som har gjort feil her.

Dessuten tenker jeg at det blir hardt å gå ned i 80 % lønn når min mann også går i 80 % lønn. Og det blir da ikke riktig skattemessig osv å ta dette etter nyttår? Og hvordan kan dette ha skjedd? tror dere at trygdekontoret kanskje ikke vet at jeg har permisjon og at mannen min ikke får permisjon?

Er det noen som har noen gode råd her? Jeg føler meg rett og slett litt satt ut.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10711979-har-f%C3%A5tt-feil-l%C3%B8nn-i-8-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

synd at du har fått feil lønn så lenge da........men du burde jo ha sett det for lenge siden synes jeg er jo bare å regne 80% av hva du fikk når du jobbet....tror du nok må betale arbeidsgivern din pengene tilbake selv om de burde ha sagt i fra til deg FØR det har gått 8 mnd da!

kanskje du burde sjekke kontoen din litt oftere heretter......:)

self har de et ansvar, men først og fremst så er det jo du som skal sjekke at du har fått riktig lønn...og har du vært syk hver eneste dag etter mars da?? i 8 mnd?? har du ikke fått lønnslipp der står det jo hva du har fått i lønn ??? og en lønnslipp orker du sikkert å se på selv om du har vært syk :)

tror ikke du kommer noen vei uten om å betale synd å si det :(

Er nok ikke så mye du kan gjøre. Som arbeidstaker er det din plikt å sjekke at lønnsslippen er riktig. Ved feil utbetalt lønn kan arbeidsgiver kreve tilbake lønna som er gitt for mye. Syns du er heldig, tenk om de hadde krevd deg all lønna tilbake med en gang, de har vært ganske fleksible som gir deg muligheten til å betale tilbake på denne måten.

Beklager...

Annonse

Konkret tilfelle oppstår ingen forhåndsavtale

Når et konkret tilfelle oppstår, uten at det er avtalt trekk i lønn fra tidligere, må arbeidsgiver kontakte arbeidstaker for å komme frem til en løsning som begge parter kan leve med. Det man bør gjøre er å avtale en nedbetalingsplan som gjør at arbeidstaker ikke får større trekk enn det som vedkommende kan "leve med". Dersom det er store summer kan det også være spørsmål om man ikke bør prøve å få redusert dette noe. Spesielt dersom trekk kan medføre en vanskelig økonomi. Arbeidstaker har en viss plikt til å holde rede på om man får riktig lønn utbetalt. Utgangspunktet er imidlertid at det er arbeidsgivers ansvar for at riktig lønn blir utbetalt. Det er derfor ikke unaturlig at også arbeidsgiver tar sin del av belastningen ved feil utbetalt lønn.

Dersom man nekter å tilbakebetale feil utbetalt lønn og det ikke er inngått avtale for eksempel i arbeidskontrakten om dette, kan arbeidsgiver ikke foreta trekk i lønn. Du kan da imidlertid risikere at arbeidsgiver går til retten for å få dom for å trekke i lønn. Vurderingen i retten vil da være om du var i god tro når du tok i mot pengene. Dersom man får like mye i lønn hver måned skal det noe til for å hevde at man er i god tro, dersom lønnen plutselig øker. Dersom man ikke velger å gå inn på en avtale om tilbakebetaling av lønn, så må man ta med i betraktningen at forholdet til arbeidsgiver da kan bli dårligere. Vi vil anbefale at man prøver å komme frem til en minnelig løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...