-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 22. oktober 2007 #1 Skrevet 22. oktober 2007 røyter hunden(e) deres mye nå på denne tiden? tispa mi er helt EXTREM nå, butta formerke for ca 2 uker siden og siden da har ikke huset sett rett ut, overdriver ikke vist jeg sier at vi støvsuger huset 3 ganger daglig..det ser ikke ut til å ta noen ende, bare man tar i henne sitter man igjen med en hånd med hår.. men det jeg da lurte på var om dette bare er overgangen til vinterpels eller om det er formerket...?? synes det er rart hun skal reagere slik på foret, det er jo et kjennt godt merke som er kjøpt på dyrebutikk...
sikat Skrevet 22. oktober 2007 #2 Skrevet 22. oktober 2007 Alle hunder reagerer forskjellig på for selv om det er et anerkjent for. Men ikke gi opp håpet ennå(om du klarer mer støvsuging da:)) Vi har prøvd flere typer for på hunden vår, alle anerkjente merker, men er nå tilbake til det vi begynte på da hun har røytet og fått dårlig pels og flass av de andre fortypene. Kan hende det bedrer seg når hunden blir vant med foret, at hun røyter veldig mye kan være en kombinasjon mellom overgang til vinterpels og forbytte. Hunden vår røyter også mye akkurat nå, men det er en fin kombinasjon av overgang til vinterpels og hormonell ubalanse(innbildt drektighet). Du kan også prøve å kjøpe ølgjær på apotekt(i pulverform uten druesukker) og gi en liten teskje i foret. B-vitamin er bra for pelsen
fjollefrua Skrevet 22. oktober 2007 #3 Skrevet 22. oktober 2007 Hvilket for har du bytta til, og hva hadde du før? Jeg ville ha sjekka innholdslisten og evt ta en blodprøve av hunden. Kan være noe i foret hunden reagerer på. Kan også være hvis det er gjort noe forandringer i hjemmet som hunden reagere på. Hunder røyter veldig sjelden utenom når de mister vinterpels før sommeren, eller hvis den stresser mye. Veldig sjelden at de skal røyte noe spesielt når de får vinterpelsen. Da vokser det som regel bare ut nye hår slik at pelsen er tykkere... Langhårete hunder røyter som regel litt mer enn korthårete...
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 22. oktober 2007 #4 Skrevet 22. oktober 2007 Har ei gordon setter tispe her som røyter minimalt nå. Hun røykter egentlig lite generelt, men flasser hvis hun får "feil" for eller blir stressa/gira. Vi har prøvd endel typer for vi også, en type likte hun rett og slett ikke, mens de andre typene reagerte hun på, i form av masse flassing og hudproblemer. Her er det faktisk bare Labb som duger, og den får hun i tillegg en kjempemyk og glatt pels av!!
Knøttefrøken Skrevet 22. oktober 2007 #5 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg har en Toller tispe og hun har for allvor begynt å røyte nå.. hun holder på somregel i 3-4 uker, og da støvsuger jeg daglig... blir hår overalt og jeg kan børste og børste men det blir liksom ikke mindre... Se på huden ang reaksjon på Foret, de blir ofte tørre i huden og litt blassere i pelsen. Det er en fin olje du kan kjøpe, heter Dr. Baddakys (eller noe i den duren)..den funker veldig bra.
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 22. oktober 2007 vi forer nå me "lone star", tror det forige het "kobux" eller no i den durn=) hun virker mere gla i dette foret enn det forige, spiser med en gang hun får det servert, det forige kunne ligge lenge før hun snusa på det.. hun virker mere "livsgla" nå, ingen flass eller noe slikt heller.. men fyyyyyy som hun røyter! tenkte å kontakte dyrlegen dersom det ikke gir seg, så får vi heller prøve et annet for igjen...
Siza m/prinsesse og juleprins Skrevet 22. oktober 2007 #7 Skrevet 22. oktober 2007 Bikkja mi har hatt en periode med røyting nå ja, men er blitt mindre nå. Virker som det dabber av kanskje. Er litt stusselig med pels på hu nå, men det kommer seg vel. Har brukt en å samme type fór på hu siden vi kjøpte hu, å når hu er over røyteperiodene, så røyter a ikke mye. Bruker royal canin vi nå da... Skal ha en golden tispe snart, å da blir vi å bruke et annet fór merke som oppdretteren hennes har brukt.. Flatazor het det vel. Får bare bestilt på nett det da.. Søstra mi har en rottweiler som røyter som et uvær. Hu har bytta fór ørtåførti ganger, å han promper og røyter værre... Tror ikke det er noe særlig bedre nå heller, men hu har gitt opp å prøve ut merker, så hu bruker et rimelig alternativ nå.
fjollefrua Skrevet 22. oktober 2007 #8 Skrevet 22. oktober 2007 Prøv å bytt til Hills eller Eukanuba hvis det ikke bedrer seg. Veterinærer forer som regel på disse merkene og det er en grunn til de. Ellers er Labb også blitt et for som blir bedre og bedre. Min mor jobber innimellom i en butikk som heter hundeforspesialisten, og det er stort sett disse tre merkene det selges av.
Siza m/prinsesse og juleprins Skrevet 22. oktober 2007 #9 Skrevet 22. oktober 2007 Hvilken rase har du forresten?
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 22. oktober 2007 takk for fine svar jenter, dere er supre=) det er rottweiler vi og har, hun har aldri brukt å røyte slik som hun gjør nå! helt sykt.. håper det gir seg snart for hun ser ellers frisk å fin ut og elsker det foret hun får nå... vi brukte royal canin da vi overtok henne, så dersom dette foret ikke funker så blir vi nok å gå over til det det igjen=)
<3 Vila & Lille <3 Skrevet 22. oktober 2007 #11 Skrevet 22. oktober 2007 Min startet å røyte i november i fjor. Går på Hill's Prescription Diet c/d, som er et fôr med mye omega 3 i, som skal være bra for hud og pels. Han røyta konstant fram til nå i høst. Jeg prøvde Salmo Pet lakseolje som tilsetning i fôret uten virkning. Han fikk B-vitamin injeksjoner, men det hjalp heller ikke. Fikk tatt en thyroxin test, for å sjekke om han hadde lavt stoffskifte, da det kan føre til ekstrem røyting, men blodprøven var fin. Så prøvde jeg Viacutan, som er essensielle fettsyrer og antioksidanter som tilsettes fôret, og nå er han kjempefin i pelsen igjen! Endelig! Han er forresten blanding av Border Collie og Engelsk Setter, med halvlang pels.
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #12 Skrevet 22. oktober 2007 har rottweiler=)
mammagull&prinsessa_i_magen Skrevet 22. oktober 2007 #13 Skrevet 22. oktober 2007 vi har golden retriever og vi forer med hundepølser fra Vom og hundemat i trøgstad! pølsene er ferdig vitaminisert og mineralisert så han får i seg alt han trenger. pelsen er flott og blank og han røyter ingenting nå! (ihvertfall ikke noe mer enn hva som er vanlig for golden retriever, da denne rasen er veldig lang i pelsen)
Chaiemae Skrevet 22. oktober 2007 #14 Skrevet 22. oktober 2007 Det er vanlig at hunder røyter 2 ganger i året, på høsten og våren. I tillegg har man de som røyter omtrent hele tiden. Av mine fire hunder er tre ferdige med høstrøytinga mens en ennå holder på. Alle hunder kan reagere på nytt fór uavhengig av om det er et kjent merke. Det som er viktig når man bytter fór er at man gjør det gradvis. Hilsen oppdretter
Irisess 5MA & 4SA lagt på is.. Skrevet 22. oktober 2007 #15 Skrevet 22. oktober 2007 jeg vil anbefale at dere starter på vom og hundemat;) det er helverdig fullfor på alle måter og allergiske eller syke hunder pleier å bli mye bedre;) lurer du på mere gå inn på vomoghundemat.no eller inn på canis.no og let rundt på forumet der;) da finner du masse svar. er ikke en eneste en jeg har kjent eller møtt som bruker det som har vært ufornøyd. jeg bruker det selv og er storfornøyd;) og røytingen til vinterpels har også startet nå så da blir det mye røyting;P
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter #16 Skrevet 23. oktober 2007 hun får vom og kosttilskudd regelmessig=) takk for tips og innspill, flott å høre at det ikke bare er min hund som røyter nå.. håper det bare er vintekåpa som er på tur, men vist ikke så skal jeg gladelig bytte for til henne, unner henne det beste, og ikke minst unner jeg ryggen min bedre enn støvsugng 3 ganger pr dag=) hehe..
Lotten Skrevet 23. oktober 2007 #17 Skrevet 23. oktober 2007 Vi har også rottweiler og har nettopp vært igjennom det du beskriver! Det varte i flere mnd men begynner å avta nå... jeg tror ikke det bør nødvendigvis ha noe med maten hennes å gjøre men heller at de forbereder seg på vinteren :-) jeg snakket med oppdretteren vår om det for jeg trodde jo hunden vår var syk eller noe,og hunsa at det er helt vanlig og at det ikke var noe å bekymre seg over :-)
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 23. oktober 2007 #18 Skrevet 23. oktober 2007 JA! Både hunden vår og hunden til foreldrene mine (samme rase) røyter no helt for jævlig nå! Sånn er det hver eneste vår og hver eneste høst! De har ingen hudproblemer og har alltid fått Eukanuba hundefòr så det er nok den vanlige høstrøytinga nå ja. Hvordan har det vært tidligere år med hunden deres da? Pleier den å røyte på høsten? I såfall så ville jeg venta med å bytte fòr igjen. Se det an en mnds tid, så lenge hunden ikke flasser, blir matt i pelsen eller får diarè..
tk81 Skrevet 23. oktober 2007 #19 Skrevet 23. oktober 2007 det er heilt vanlig at hunder røyter når dere bytter for til den.men ett tips er å gi den litt øl gjær i maten,det får du kjøpt på matbutikken:)bare å strø litt over maten.har hatt mange hunder og brukt det på alle mine i de periodene de har røytet som verst:)
håper på fulltreff Skrevet 23. oktober 2007 #20 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg har ingen gode råd, men min rottweiler røytet noe jæv... to ganger i året og det varte 4-5 uker. Børste, børste og bade henne hjalp litt. Rart at disse korthårete dyrene klarer å røyte så sinnsykt mye. Hehe. Lykke til med støvsuging!
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter #21 Skrevet 23. oktober 2007 vi fikk henne først nå i sommer så hvordan hun har vært i fjor vet jeg ikke=/ hun er nå 1 1/2 år.. får håpe det er en høstrøyting på gang ja=) sambo bada henne i går og børsta henne godt, virker som det hjalp litt på med den badinga=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå