Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #1 Skrevet 22. oktober 2007 Er det flere enn jeg som har vært nødt til å bruke noen medikamenter under graviditeten? Jeg har vært en del syk (ikke relatert til svangerskapet, men forskjellige ting som forkjølelse, migrene, halsbetennelse, ørebetennelse osv) og har vært nødt til å ta en del paracet grunnet smerter. Dette skal jo ikke være farlig, men liker det likevel ikke. Nå har jeg blitt syk igjen og fått et medikament hvor det står "Risiko ved graviditet anses som liten". Merker at jeg synes det er ekkelt å bruke det, ettersom "liten risiko" jo sikkert er en viss risiko? Samtidig føler jeg at jeg må bli frisk før fødselen hvis ikke vil det jo bli et sant mareritt.. Er jeg hysterisk? I følge legen er det ikke noe å tenke på..
Tussa og Sofie Skrevet 22. oktober 2007 #2 Skrevet 22. oktober 2007 Hva slags medisin er det da? Jeg tenker vel at det ikke er så stor risiko nå på slutten av svangerskapet men mer helt i starten kanskje hvor organer dannes osv.... Skjønner at du ikke liker å ta det, men ikke noe gøy å være syk heller når fødsel starter ;o)
Lykkelig mamma til lille Leon Skrevet 22. oktober 2007 #3 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg å måtte bruke medisin en sterk krem, hvor det stod, ikke egnet for gravide. Men legen sa til meg så lenge jeg skulle bruke det på et lite område var det greit. Han sa at det står på veldig mange medisiner at gravide ikke skal bruke de, pga legen må ta avgjørelsen ut i fra bruker doser osv. Sånn som min krem skulle jeg bruke på et bitte lite område mot eksem, mens noen bruker denne kremen på hele kroppen å da kan man ikke bruke den om man skulle vært gravid. Forstod du hva jeg mente? Så du kan trygt høre på legen din:o) Babyen tåler mye mer enn vi tror:o)
Trille me en liten en i magen Skrevet 22. oktober 2007 #4 Skrevet 22. oktober 2007 Hei! Når jeg fikk mitt første barn gikk det en del uker før jeg visste at jeg var gravid. Akkurat i denne tiden før jeg fant det ut, drev jeg å rotfyllte en tann.... Det innebærer X antall røngtenbilder og store doser Ibux (som ikke skal brukes v graviditet) og bedøvelse.... Dagen etter siste behandling hos tannlegen testet jeg endelig positivt på graviditetstesten. Var da over 7 uker på vei!! Men, når jeg da i lykkerus kom på alt jeg hadde utsatt den lille for fikk jeg angst. Ringte tannlegen, leste på internett osv. Var bekymret for dette helt til den lille kom og alt va bra!!! Bortkasta tid å bekymre seg! Legemiddelprodusentene helgarderer seg for å slippe å stå til ansvar. Hadde det vært en liten mistanke at et medikament påvirket fosteret så hadde det stått at det ikke skal brukes v graviditet. Dette kommer til å gå helt fint, så du kan bare slappe av! Lykke til! Klem....
saray Skrevet 23. oktober 2007 #5 Skrevet 23. oktober 2007 hei.gynokologen som har tatt u.l/3d u.l på meg sa at må man så må man og risikoen er minimal at noe som helst skal skje for at du bruker sånt iblant.jeg spurte han nemlig for man skal jo helst ikke bruke ibux i graviditeten men det er det eneste smertestillende som hjelper meg og jeg hadde så mye tannverk en stund.han bare blåste av det og sa det var utrolig overdrevet,men det sto sånn på pakningene for at det KUNNE skje,men sjangsen var svært svært liten.han hadde aldri sett en skade pga sånt i sitt liv som gynekolog.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2007 #6 Skrevet 23. oktober 2007 Takk for beroligende råd.. Hadde akkurat slått meg til ro da jeg oppdaget at man heller ikke skal bruke Otrivin nesespray som jeg har brukt i det siste.. Er jo så tett i nesa pga. forkjølelse at jeg ikke får sove om natta. Heldigvis har jeg ikke brukt den så lenge da, så det går vel greit. Sliter også med å finne noe hostedempende som er greit (er så lett å få sove når nesa er potte tett, man får hosteanfall hvert 5. minutt og i tillegg ikke finner noen god liggestilling pga. den store magen) Man kan jo søren meg ikke ta noen ting! Som om det ikke er kjipt nok å være gravid i utgangspunktet så skal man altså måtte leve med alle andre plager i tilegg. Har aldri tenkt over hvor mye medikamenter jeg egentlig bruker, merker det nå som man ikke kan ta noe. Gleder meg til jeg kan dytte all mulig skit inn i kroppen min igjen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå