Gå til innhold

Gammeldagse navn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fine navn - de venter nok bare på sitt comeback! Selv synes jeg kanskje at Britt og Rigmor er litt "harde" navn, men liker godt de andre du nevner.

Forøvrig er argumentet om at navnene ikke passer til en bebi merkelig, spør du meg. Vedkommende skal da være voksen mesteparten av sitt liv...

Disse navnene får nok sin renessanse de og - men det er mulig det tar et par tiår til. I dag er det vanlig å kalle opp etter oldeforeldregenerasjonen ja, kanskje tippoledeforeldrene. disse navnene er kanskje mest fra besteforeldregenerasjonen.

Vi har selv tatt i bruk et navn som de fleste kanskje forbinder mest med gamle damer, så jeg har stor sans for det. Velgere dere et av disse navnene får dere garantert være alene i barnehagen/skolen om navnet.

Men jeg må innrømme at jeg får veldig gammel-dame-assosiasjoner til de fleste av disse. Jorunn er egentlig det eneste navnet jeg klarer å se for meg på en baby eller ei lita jente med musefletter.

Annonse

Berit - ok

Bjørg - ville ikke brukt

Britt - litt hardt / spisst

Hjørdis - nei!

Jorunn - Liker

Kirsten - fint

Rigmor - ganske koseli

et er som du sier, gammeldagse navn, men jeg liker navn som skiller seg ut på denne måten.

Andre navn. Marit, Randi, Inger, Beate,Tove.

Annonse

Synes Berit, Bjørg, Britt er litt kjipe. Derimot kan jeg anbefale Ingebjørg hvis du evt. skulle kalle noen opp etter Bjørg.

Jorunn, Rigmor og Kirsten kan jeg godt seg for meg på små jenter. Hjørdis kanskje også, men det gir meg nok litt for mye tanker på gamle damer..... men det endrer seg jo stadig. Gamle navn kommer alltid frem igjen.

Jeg har faktisk ett av navnene du nevner, og jeg er sånn "halvgammel" i alder, det er få på min alder som heter det, og i hvert fall ingen småjenter. Men i dødsannonser for gamle damer florerer det, har jeg sett! Jeg er oppkalt etter min bestemor.

Har egentlig ingen mening om navnene, men tror nok de får sin renessanse - navn i sjangeren Borghild, Kjellaug, Borgny, Brynhild - navn som i dagens motebilde er gammeldagse på "feil" måte.

Kirsten var en av favorittene da jeg var tenåring. Liker det fremdeles, men ikke "godt nok". :) Synes også Berit og Jorunn er fine navn, Torunn og Norunn også. Har litt ambivalent i forhold til Rigmor (Rig- er "skremmende", mens -mor er "trygt" og "koselig"). Ellers er jeg ikke særlig begeistret for en-stavelses-navn (Bjørg og Britt), og Hjørdis liker jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...