Gå til innhold

Bilstol for baby eller "stor gutt"?

Anbefalte innlegg

Minsten min er 17mnd og skal ha ny bilstol, den gamle er ødelagt. Han bruker str 92 i klær og er 15kg, så sånn sett passer han jo til setene for større barn, men er det ikke litt tidlig med et sånn 3punkt-sele sete? Finnes det evt seter for større barn med 5punkt-sele? Syns jo også det er kjipt å bruke 3000kr på et sete som bare blir brukt et par mnd, og disse setene som vokser med barnet har jeg hørt så mye negativt om ang sikkerhet og brukervenlighet.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10703890-bilstol-for-baby-eller-stor-gutt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han bør jo sitte bakovervendt da, er generelt for liten til å sitte fremovervendt, både med fempunkts- og trepunkts... MEN - om han MÅ sitte fremover, så bør han ha trepunkts-sele, da dette minsker belastningen på nakken i en evt kollisjon. Da anbefaler jeg Recaro Start, dette er litt mer tilpasset til de aller minste som må sitte fremover, og kan fås med magepute som ekstra sikring... Men som sagt, jeg anbefaler deg sterkt bakovervendt..! Lykke til med valget! :-)

Ja det anbefales at barn skal sitte bakovervendt opp til 4 år, men jeg kjenner til personer som måtte snu eller bytte stol før det. Den siste stolen begynner jo på 15 kg, så dette går helt fint. Høyden kommer også foran vekta til barnet. Det vil si at om halve hodet til barnet kommer over ryggen på setet, så må den byttes, selv om du har noen kilo å gå på. Du har ikke eventuellt noen stol du kan låne en liten stund til om du heller vil bruke 5 punkts litt til. Eller kanskje leie?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...