Gå til innhold

hvis man er litt utenlandsk( Bosnisk) født i norge...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man da ha et engelsk navn på barna hvis faren er norsk?

liker ikke typiske bosniske navn....

Kjenner en norsk dame som er gift med en pakkistaner som har spanske navn på barna sine..... Litt teit? hun er liit flau over at de er halvt pakkistanere( har hun innrømt)

Vil ikke være flau over mine halvt bosniske barn!!!!!

er noen enig?

Skrevet

For meg høres det helt merkelig ut å være flau for å være gift med en utlending. Og dermed få barn som er halvt av hvert. Hvis en synes det er flaut skulle de kanskje ikke giftet seg?

Ellers synes jeg det er viktig at barn som vokser opp i Norge får navn som hører hjemme her. Altså som ikke er rare eller merkelig å uttale.

Jeg mener også fortsatt at det er en stor fordel med norskt navn når en skal søke jobb. Sånn er det bare.

Skrevet

Du kan jo ha akkurat de navnene du vil, men fortrinnsvis med en positiv begrunnelse, ikke en negativ av typen "skjule opphav". Greit å ta hensyn til hvem som i utgangspunktet skal uttale navnene - går de med både norsk og bosnisk familie er det jo litt enklere - og utover det velg det du synes er fint. Er det navn med noe annet enn bosnisk opphav så er det ikke slik at man da går ut fra at du skammer deg over det, men om du allerede har en tokulturell familie kan det jo være ok om navnevalget har tilknytning til en eller begge - hvilket vil si store deler av fellesarven vår gjennom latin og gresk.

Skrevet

Jeg er norsk, mannen min irsk, vi har et navn fra hvert land på barna våre. Kan det være noe?

Skrevet

Det fins jo mange internasjonale fornavn i bruk i Norge.

Det burde ikke være noe problem.

Fra gammelt har vi jo

Oscar

Anthon

Marthin

John

Martha

Anna

Jenny

Olga

Dette er navn vi ikke tenker over ikke er ekte norske.

Så bare velg i vei blant internasjonale navn.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg ville personlig valgt navn som er "norske" i form av at de er veletablerte her, så lenge dere har tenkt å bo og leve i Norge. Masse navn å velge i som: Lisa, Anna, Maria, Andrea, Peter, Jacob, William, oscar, Martin etc... Mange navn som kan brukes over hele verden.

Skrevet

Ja, det kan du. Det er dere som bestemmer. Men det er mange fine navn som er internasjonale, som er i bruk både i Norge og Bosnia. Aida for eksempel, synes det er flott, og kjenner både bosninske og norske jenter som heter det :-)

Skrevet

Herregud,for et teit innlegg...man trenger da ikke å være flau over barnas opphav kontra navnet man har valgt til barnet sitt...

Skrevet

Hei på deg, selv jeg er bosnisk og jeg har kjærster fra Sverige, viktig for kjærlighet enn rasisme og religion. liker godt å forskjelle kulture og masse opplever for min smak. hva er problem med det? hvorfor du har din kjærster fra Bosnia? kan du ikke slutt med hun/han? hvis du elsker henne/ham mye da fortsett bare..

eks: bosniske navn har som like norske navn

Aida, Ajna/Aina, Aleksandra(Alexandra), Ana, Marija (Maria), Jan, Ivan, Eva, Elizbeta, Ela (Ella), Ema (Emma), Amelija (Amelia), Kristina, Eldar, Edvin (Edwin), Edvard (Eduard), Laura, Evelina, Martin, Adem, Adam, Lejla (Leila/Laila), Mateo (Mattheus), Danijel (Daniel), Dina, Dzena (Jenna), Igor, Jordan, Jasmina (Yasmine), Helena, Julija (Julie), Kornelija (Kornelia), Ljudmila (Ludmilla), Milan, Miran, Natasa (Natasha), Petar, Vasil (Vasilie), Zekerija (Zekeriah), Jakub (Jacob), Andrea, Vilim (Williams) osv..

lykke til

Skrevet

Datteren min er halvt vietnamesisk. Hun har et norsk og et vietnamesisk navn, det fungerer veldig fint. Blir det norske som blir brukt til daglig, mens den vietnamesiske delen av familien bruker det andre navnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...