Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #1 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg vil være anonym. Flott hvis andre vil fremstå med nick. Godt å kunne være anonym her, for det kan man ikke på me-forumene.
Nurse80 Skrevet 23. oktober 2007 #2 Skrevet 23. oktober 2007 JEG!!! Ingenting å skjemmes over det vel, og jeg er sikker på at vi blir helt frisk snart!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2007 #3 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg skjemmes ikke, men vil ikke at nicket mitt skal forbindes med sykdommen. Vet du; den eneste trimmen jeg får er knipeøvelsene, knaing av brøddeig og sex! Kun en av disse gjør jeg hver dag! Gjett hva??
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #5 Skrevet 24. oktober 2007 Myalgisk encefalopati. Det samme som Kronisk utmattelsessyndrom, kronisk fatiqe-syndrom og postviralt utmattelsessyndrom.
Nusseline♀♀♂ Skrevet 24. oktober 2007 #6 Skrevet 24. oktober 2007 Har hatt ME mest sannsynlig siden i 12-års alderen. Fikk diagnosen for 3 år siden, nå er jeg 26. Tung sykdom å leve med, heldivis husker jeg nesten ikke å ha hatt noe annet liv siden jeg ble så tidlig syk.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2007 #7 Skrevet 26. oktober 2007 Hvordan forklarer dere sykdommen for barna? Bruker dere ordet "sykdom"?
E, T & T og ei te Skrevet 7. november 2007 #8 Skrevet 7. november 2007 jeg har. fikk diagnosen for 1 år siden, men vært syk siden 16-årsalderen..
gretema Skrevet 12. november 2007 #9 Skrevet 12. november 2007 Jeg har ME, ble syk etter traumatisk fødsel for snart 4 år siden. Jeg har heldigvis en mild grad. Jeg brukte ordet syk før men har gått over til å si sliten/dårlig. Min far døde av kreft i sommer noe som har gjort til at datteren min ofte forbinder det med å være syk med å dø.
Fru Lillamum Skrevet 29. november 2007 #10 Skrevet 29. november 2007 Jeg har også ME. fikk diagnosen for nesten 1 år siden men hatt den i mange år.. Har i tillegg Hypotherose. Lavt stoffskiftet så energinivået er ikke på topp nei...
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #11 Skrevet 3. januar 2008 Jeg har også ME, har vært syk i 3 år og 3 mnd. Har en datter på snart 9 år. Prøver å få flere barn,uten særlig hell så langt. Utrolig slitsomt å alltid være syk, det er enten dårlig eller kjempedårlig. Aldri frisk, aldri ut i skiløpa og full fart rundt tivoliet liksom.Kan nesten ikke huske hvordan det var å være en aktiv mamma. Datteren min er lei av min uforutsigbare helse,og forklaringer om utmattelse som ikke synes i ansiktet med røde prikker eller en bandasje på armen. En mamma som ikke jobber, en mamma med årlig råd, en mamma som alltid sier hysj og rolig, og en mamma som ikke orker besøk av venner hver dag. Kjempe vanskelig, for alle parter.
Dream Skrevet 5. januar 2008 #12 Skrevet 5. januar 2008 Jeg har også ME. Ble dårlig i 1998 og fikk diagnosen for ca 2 år siden. Har 3 barn, 20, 17 og 1 1/2 år. Ingen spøk å ha denne sykdommen. Det er vanskelig å takle å være dårlig og samtidig slite med å få venner, familie og andre til å forstå hva det virkelig innebærer. Jeg ble utrolig nok veldig mye bedre når jeg gikk gravid med sistemann, og er fortsatt bedre enn før svangerskapet. Likevel er kreftene veldig redusert fra når jeg hadde små sist. Jeg gleder meg over de små tingene, og at formen tross alt er mye bedre.
Hege:) Skrevet 15. januar 2008 #13 Skrevet 15. januar 2008 Åh! Nå er jeg glad jeg fant denne debatten!! Jeg føler meg alene..... Har antageligvis ME -har vært gjennom utredning i 1år nå. Vært syk i snart 2,5år. etter fæl fødsel med datteren min pluss at jeg fikk høyt stoffskifte sykdom som heter Graves sykdom. Føler meg jævlig noen ganger, mens andre ganger helt ok... forferdelig opp og ned! Vil så gjerne begynne å prøve på nytt barn til sommeren. Noen som ble bedre av det?? Noen flere med høyt stoffskifte her også? Jeg går på rehabiliteringspenger nå, men blir sikkert uføretrygded innen ett års tid... hvis ikke tilfeldigvis formen skulle bli topp!! (hahahah) hvordan gjorde dere det når dere trengte hjelp av gubben? Han får jo ikke permisjon eller noe når man ikke har jobbet selv... :-( TAKK for tid og råd!!
Randis Skrevet 2. april 2008 #14 Skrevet 2. april 2008 Har ME. Har to barn. Håper at alt skal gå bra med nr.tre. Slitsomt til tider. Flink og snill mann er nøkkelordet. :-)
Randis Skrevet 2. april 2008 #15 Skrevet 2. april 2008 Foresten når man trenger hjelp av gubben må han først bruke opp sykedagene sine så etter det få sykemelding fra legen sin for å ta seg av deg.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2008 #16 Skrevet 14. april 2008 Gubben kan ikke få sykemelding for å ta seg av deg! Ingen lege vil sykemelde noen som ikke er syke selv, det har de ikke lov til! Men hvis du har krav på permisjonspenger (vet ikke om du har det?) så kan gubben overta permisjonen din, og du kan sykemeldes.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2008 #17 Skrevet 14. april 2008 Det er vel ingen rettighet at far kan få sykemelding når sykedagene er oppbrukt hvis mor er syk?! Jeg hadde en skikkelig knekk for 1 år siden og mannen fikk da på nød og neppe 1 ukes sykemelding for å ta seg av meg og barna, men da måtte de skrive en psykisk diagnose på han. Det er han som må være syk for å få sykemelding slik jeg har forstått det. Rett meg hvis jeg har feil, da vil jeg gjerne vite for det er til tider en kamp for å holde det gående når man har ME og mannen er i full jobb (3-skift). Hilsen ME-syk i 15 år.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2008 #18 Skrevet 17. april 2008 Nei, å sykemelde far er ikke rette veien å gå. Men NAV kan gi permisjonslønn til far dersom han må være hjemme for å helpe med barn og syk mamma. Han kan få full lønn, men du må snakke med en på NAV om dette. Det er lovfestet men mange ansatte i NAV er uvitende om det fordi de sjeldent er borte i slike saker har jeg inntrykket av. Avtalen må holdes løpende, slik at man avtaler hver måned eller hver andre måned om ordningen skal fortsette. Man trenger en ærklæring fra fastlegen om at mor er syk og trenger far hjemme. Loven går spesielt på dette med barnets beste i de tilfellene hvor mor er syk og far må stelle hjemme i stedet.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2008 #19 Skrevet 17. april 2008 Jeg glemte å få med i innlegget over her, at lønnen fra NAV har et visst tak, husker ikke maks her. Tjener mannen svært godt, kan det tenkes at det ikke blir fullt så mye som man har, men det er da noe om man kan klare å miste litt inntekt. Må man, så må man...
Mia-Lill kom 28.juli Skrevet 7. mai 2008 #20 Skrevet 7. mai 2008 Jeg fikk diagnosen ME i 2002, men har hatt det i hvertfall i 10-11 år. Ikke noe å skammes over, selv om man kan føle at sykdommen blir bagatellisert av og til. De som virkelig har ME eller kjenner noen godt som har ME, vet at det er en reel lidelse som går hardt utover hverdagen vår. Men vi lærer å leve med det og ta en dag av gangen:-)
mvh Amund Skrevet 9. september 2008 #21 Skrevet 9. september 2008 Hei, kan du referere til lovparagraf eller forskrift hvor dette beskrives ? Jeg har ikke hørt om det fra NAV før selv om de har fått spørsmål om det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå