Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår på 7 mnd har nå fått en knekkelyd i hoftene. Kommer ofte når i løfter han eller når han vrir seg når han sitter på armen. Har vært hos barnelegen på helsestasjonen. men fikk ikke noe særlig svar, men har fått papirer til ultralyd av begge hoftene, så jeg skal ringe dit i morgen. Legen tror ikke at det er HD, da det ikke knepper når hun tøyer benene foran. Han har ikke vondt, og det er ikke noe HD i familien.

Vet at det er noen barn som knepper litt her og der, men er det andre som har erfart noe lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! :)

Vi trodde gutten vår hadde knepping i hoften, men det viste seg å være i kneet! Det er når han sitter på armen og vi var ikke inne på tanken at det kunne være noe annet enn hoften!

Jeg fortalte det til fysioterapeuten da vi var på 4mnd-kontroll, og han sa at veldig mange unger har knepping i kneet. Han bøyde og brekte på hoftene for å finne feilen, men det var ingenting.

Da jeg holdt hånden på kneet til gutten vår mens han satt på armen og sprellet, kjente jeg det helt klart at det var der det sa klikk. Prøv det! :)

Ps. vi har vært på ultralyd, siden jeg hadde HD da jeg var liten. Der fikk vi beskjed om å la fysioterapeuten sjekke kneppinga. Det var ikke noe de kunne se der.

Skrevet

Hva står HD for?

Datteren min har også knekke lyder i hoften. Når hun var mindre så knakk det også i kjeven hennes av og til når hun spiste

Skrevet

HD står for hoftedysplasi. dvs at hoftekulen ikke ligger helt i hofteskålen. Det behandles med at barnet legges i pute el skinne evt gipses slik at beina spriker. Da holdes holfa i rett posisjon. Alle barn skjekkes for dett på legekontrollen som nyfødt.

Skrevet

Hofteledsdysplasi skal det være

Skrevet

Hmmm..ja, kanskje det. Har alltid bare tenkt hoftene, og ikke kjent noe mere etter. Men legen kjente jo at det kneppet da hun bøyde bena "oppover" når han lå på magen... Hmmm, håper virkelig ikke det er noe. Har sendt over papirer og venter på time på Ahus, så da får vi se. Betryggende å få sjekket det opp! Takk for svar!

Andre med erfaring?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...