Gå til innhold

Torjus er kommet - igangsatt fødsel med akutt keisersnitt

Emblaa

Anbefalte innlegg

Så er han endelig her - verdens mest fantastiske gullgutt som kom til verden på Rikshospitalet 17. oktober i uke 38+6. Han var 52 staute centimeter og 3760 vakre gram. En slank kar som bare spiser og sover. Vi tror han har øyne, men de har han sjeldent hatt åpne til nå. :-)

Fødselen blei en slitsom opplevelse, med en dag med modningstabletter fra morgen til kveld + flere akupunkturrunder. Morgenen etter kunne vi konstatere 4 cm åpning, og jeg er ikke i tvil om at modningsakupunkturen var det som ga størst effekt. Av tablettene kom det kun kynnere uten pauser, mens ungen og livmora jobba mer under akupunkturen. Torsdags morgen tok de vannet, og riene kom nesten umiddelbart. Var ikke forberedt på hyppigheten, de var 30-45 sekunder lange med to minutter imellom fra begynnelsen av. Etter to timer var jeg temmelig utslitt og hadde fått smertelindringsakupunktur og ligget i badekar, men fikk ikke henta meg inn. Siden jeg ikke hadde sovet noe natta før pga tette kynnere, så var dette litt overveldende. Spurte pent om epidural, og jordmor mente det var en svært god idé selv om jeg pusta godt og klarte riene greit. Pausene var imidlertid altfor korte. Epiduralen blei satt og virka fint noen timer, før den gikk over til kun å virke på halve ryggen. Dette blei justert etter en time med vonde rier, og virka så bra igjen noen timer. Virka så igjen kun på en side, anestesilege kom etter en ny time med vonde rier og fikk den igjen til å fungere.

I ettertid har det vist seg at riene blei dårligere og dårligere i forhold til åpning, men var fortstatt like vonde og at babyen aldri beveget seg ned i bekkenet mitt. Da jeg hadde åtte cm åpning var det bom stopp og etter fire timer uten fremgang blei keisersnitt bestemt. Dryppet hadde da stått på maks i en time, uten noen effekt, og epiduralen tok ikke smertene i bekkenet mitt på høyre side (jeg har et medfødt ustabilt bekken med utglidninger på høyre side). Dessverre virka ikke epiduralen og full narkose måtte gis for at Torjus skulle bli født. Det var en trist opplevelse og bedre blei det ikke av at jeg måtte ligge på oppvåkninga i åtte timer pga stort blodtap og natrium og kaliummangel i blodet.

Avtalen med Riksen om svært lav terskel for keisersnitt, en forutsetning om god progresjon i fødselen og at ungen ikke skulle stange i bekkenet mitt blei ikke tatt ad notam av vakthavende lege. Han skal imidlertid få høre det! Jordmor sa på utskrivningssamtalen at den høye hodestillingen aldri hadde leda til fødsel, det var ingen progresjon i den gjennom fødselsforløpet.

Torjus var imidlertid i god behold på pappas bryst i disse timene, han var svært frisk og rask - rene tiere på alle tre Apgar-scorene. Et flott opphold på enerom på barsel med pappaen til stede gjennom hele oppholdet har veid opp for en litt trasig fødselsopplevelse. Jeg var på beina tre timer etter keisersnittet, har hatt svært lite vondt og steller meg selv. Nå skal vi nyte to uker med pappaen hjemme!

Fortsetter under...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...