Gå til innhold

svangerskapsdiabetes!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

noen her som har fått det og vil si litt om det? Er livredd for at jeg har fått det.. tørster så følt, og flyr på wci ett sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger ikke å være livredd for dette! Hade det i mitt forrige svangerskap og det gikk helt fint.

 

For det første, hvis du er redd for at du har fått det så gå til din lege for å sjekke dette. Hvis de tror du har det så får du gjøre en glukosebelastning - dvs ta en blodprøve og sjekke blodsukkeret, drikke sukkervann, vente noen timer og så ta en ny blodprøve. Da kan de se hvor allvorlig diabetesen er.

 

Hvis det er den enkle sorten, slik jeg hade, så klarer du å reglere dette gjennom å kontrollere det du spiser. I praksis betyr det å kutte ut alt sukker (brus, gotteri, kaker, youghurt m frukt, mm) og hvite karbohydrater (hvitt ris, hvit pasta, lyst brød o.l). For å lære mer om dette får du time hos en dietist som hjelper deg med å finne ut av hva du kan/ikke kan spise og hvor mye. Det høres kjedelig ut men går veldig bra når man vel etter en til to uker har kommet over sukkersuget.

 

Hvis det ikke er tilstrekkelig å legge om kostholdet kan det være at du må ta insulin, men det vet ikke jeg noe om.

 

Ikke gå og vær redd, finn ut av det - det er normalt ikke farlig hverken for deg eller barnet hvis det bare blir behandlet i tide.

 

Krysser fingrene for at du ikke har svangerskapsdiabetes og kan fortsette å spise sjokolade :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan dessuten bare være at du er tørst. Je ghar ligget lavt på blodsukker både gravid og ikke. Men jeg er tørst som en sjømann når jeg er gravid. Sist drakk jeg over tre liter hver dag og tisset masse.

 

Henger vel sammen med nyreaktivitet som øker når man er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...