Gå til innhold

Hjelp meg... Smitter kjønnsvorter??

Anbefalte innlegg

Jeg har fått kjønsvorter,er gravid i uke 33 og skal fjerne dem, men så er jeg så livredd for å smitte kjæresten min:( Er det mulig? kan noen være så snill og svare meg slik at jeg kan ta han med til legen og få gjort noe med det, han har ikke fått vorter slik som jeg, men klør av og til..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10696723-hjelp-meg-smitter-kj%C3%B8nnsvorter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Viruset kan du ha fått i deg for lenge siden, og så kan det blusse opp under graviditeten pga de store forandringene kroppen går igjennom.Det med at du er redd for å smitte typen din skal du roe deg ned for. Han har smitten i seg han også, den har bare ikke slått ut. De fleste får ikke symptomer ser du. Det er derfor vanskelig å finne ut hvem som har smittet deg, og når. Det kan til og med hende at det er typen din som har smittet deg. For hver partner du har hatt så har du 50% sjanse for å få i deg viruset. Har du hatt 2 sexpartnere, så kan du gange dette med to osv. Det vil si at nesten alle får dette viruset i seg, spesielt i løpet av 20 årene. Eneste man egentlig kan utelukke er vel to jomfruer som lever sammen resten av livet. Det er ikke alle gravide det slår ut på en gang.

Håper dette fikk deg til å roe deg ned litt mer.

takk for svar :)

Føler meg litt roligere nå ja.. Har vært sååå bekymret, aldri hatt noe liggnende før,så jeg kan ikke så veldig mye om det- legen sa at det kan komme av fuktighet under svangerskapet og pga hormonforandringer,

Skal fjerne dem om 3 dager med laser, skal bli godt å slippe dem.. Foralltid håper jeg, ekkle og vonde greier detta her :(

Første svaret her er ganske langt fra fakta! Jeg jobber med HPV (viruset som forårsaker celleforandringer og kjønnsvorter). Dette er et seksuelt overførbart virus, og de fleste kvinner med flere partnere vil på et eller annet stadie i løpet av livet få dette viruset. Men man har ikke viruset for resten av livet!!!!!!!! Kroppen kvitter seg som regel helt med viruset uten at det har gitt verken celleforandringer eller kjønnsvorter. Man har 0,001 sjanse for å bli smittet av viruset ved 1 sameleie (statisitisk sett selvfølgelig). Har man et seksuelt forhold over lengre tid med en som er smittet, så vil man som regel smitte hverandre. Problemet er når man ikke greier å kvitte seg med viruset, slik at man får en persisterende infeksjon.

Menn blir ikke testet for HPV, og det finnes heller ingen kur som klarerer kroppen for HPV. Det er immunforsvaret sitt oppgave. Mannen din er nok allerede smittet, og det er ikke godt å si hvem som smittet hvem. Dere må bare la kroppen ordne opp selv. Det er først når man har plagsomme kjønnsvorter eller moderate til grove celleforandringer at det er snakk om behandling. Behandlingen tar kun bort selve symptomene, og ikke selve viruset.

Du som gravid bør få dem fjernet før fødsel da det er en liten risiko for at ditt barn blir smittet i luftveiene under fødsel.

Lykke til!

• 2 uker senere...

Huff dette hørres ikke bra ut. Hvorfor får jeg ikke fjernet vortene mine? Legen min har spurt sykehuset 2 ganger nå. Mine blør, klør og svir hele tiden. Er skikkelig plagsomme. Skal jeg liksom pines helt til de går bort av seg selv. Jeg har jo ikke råd til å fjerne dem privat, er jo så dyrt. Jeg blir jo gal av dette. Kjenner jeg blir skikkelig irritert. Legen min sier at barnet ikke kan bli smittet uansett. Føler mange ikke har peiling på noe. Du jobber jo med viruset og sier det kan smitte med liten risiko. Hjelp, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Gråter hver dag på grunn av dette. Prøver å klippe dem av men det gjør så vondt.

jeg var på telemark sykehus 25.10.07,skulle fjerne kjønnsvortene, men jeg ble sendt hjem igjen.. Legen skjekka meg og sa at jeg hadde såpass mange at dem ikke kunne fjerne dem med lokalbedøvelse, måtte ha narkose,, legen spurte hovedlegen for narkose om jeg kunne få det, og han hadde sagt nei, ikke mens jeg er gravid, så jeg ble sendt hjem igjen.( og legen sa at det ikker smitter, men så en annen lege tidligere mente at dem smitter og derfor måtte fjerne dem før fødselen, jeg er redd og gruer meg hver eneste dag :( Jeg burde egentlig glede meg, men det eneste som fyller meg nå er frykt!!

Hva er det jeg skal tro på? Smitter det på ungen eller ikke? Være så snill og svar noen som vet!!

Annonse

• 3 uker senere...

Jeg er helt enig med flere av dere, at det er altfor mange leger som ikke vet nok om dette. Det er for mange meninger ute og går!

Når det gjelder smitte ved fødsel så er det påvist at det kan skje. Jeg har selv diagnosert et par barn i år som har papillomer (vorter) i munn/hals regionen som er forårsaket av typer HPV som gir kjønnsvorter. Men den statistiske risikoen for smitte vet jeg dessverre ikke.

Jeg vil tro at faren for barnet under en narkose (for å fjerne vortene) er større enn faren for å smitte barnet. Veldig mange som har kjønnsvorter, og det er et fåtall barn som får plager av dette i ettertid.

Lykke til!

• 2 uker senere...

Jeg har også fått de vortene. Har aldri hatt de før, de dukket plutselig opp midtveis i svangerskapet. Jeg nevnte det til legen, og hun sa at det var ingen fare ved fødsel og at behandling ikke var vits nå, så jeg har ikke tenkt mer på det,...(selv om jeg forbanner de hver dag)

Jeg har mange, både innvendig og utvendig. Føler meg ulekker, og er naturligvis redd for at barnet kommer til å bli smittet. (Barnet kommet jo til å bruke sin tid ut fødselskanalen, så det blir liksom ikke bare en snartur forbi vortene)

• 4 uker senere...

Jeg har fått vorter en gang. Kun utvendig. Fikk da en blå væske som jeg skulle smøre på vortene 2 ganger daglig. De gikk da etterhvert bort og har ikke kommet tilbake. Men jeg fikk beskjed av alle legene jeg besøkte at hvis du en gang fått viruset, vil du alltid ha det i deg. men det er ikke sikkert at de blosser opp igjen... Og det smitter veldig!!! Men jeg blir litt redd når jeg leser at vortene kan komme tilbake når man er gravid. Hva hvis mine kommer igjen, kan jeg da ta samme medisin som sist??? Noen som vet hvilken medisin jeg mener??? Den blå væske, man smører på med en liten plast pinne. Og det svir noe j....g.

Hilsen en bekymret blivende mor....

• 8 måneder senere...

Jeg hadde en kjønnsvorte for 13 år siden, da smurte også jeg på noe blått som gjorde at den datt av. Nå er jeg gravid, og har fått to bittesmå vorter mellom skjeden og rompa. Håper det ikke blir flere. Tenkte jeg skulle få de fjernet etter fødsel, hvis de ikke forsvinner av seg selv. De er ikke plagsomme i det hele tatt, men syntes det er ekkelt at jeg har de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...