Gå til innhold

Regner NAV ut foreldrepenger av sykepenger?!?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykemeldt i svangerskapet siden uke 14, og vil sannsynligvis bli sykemeldt videre pga bekkenløsning.

Jeg har en 60% stilling, men har inntil sykemeldingen jobbet nærmere 100% nesten hver mnd(ekstravakter). Regner NAV ut foreldrepenger av sykepenger?!

Selv om jeg skulle kunne gå på jobb igjen, vil jeg ikke klare å jobbe noe ekstra som tidligere. Noen som er/har vært i samme situasjon, og har noen gode råd?:)

Fortsetter under...

Hei... når du blir sykemeldt så betaler jo arbeidsplassen de 17 første dagene. Når det gjelder sykemelding grunnet svangerskap får jobben refundert penger fra NAV. Men når du skal ha krav på permisjonspenger så skal du egentlig levere inn lønnsslipp fra de 3 siste mnd du var i arbeid. Da vil de regne ut et gjennomsnittet. men avtal en tid med NAV. Du må passe på rettigheter selv... Les grundig på Nav.no. og ta med deg papirer på møtet. Viktig at du er forberedt, de gir deg ikke så mye informasjon. Stå på ditt.

Foreldrepenger umiddelbart etter en sykmelding

En foreldrepengeperiode som følger umiddelbart etter en sykmeldingsperiode, anses som én sammenhengende periode. Både sykepenge- og foreldrepengegrunnlaget fastsettes da på bakgrunn av de opplysninger som er tilgjengelige på sykmeldings­tidspunktet. Det skal ikke foretas noen endring av grunnlaget i perioden. Også når foreldrepenger velges med redusert dekningsgrad, blir grunnlaget det samme som på sykmeldings­tidspunktet. Vedkommende vil imidlertid bare få utbetalt 80 % av dette.

Hvis du er sykemeldt helt frem til du går ut i permisjon vilforeldrepengegrunnlaget være likt sykepenggrunnlaget. Dvs det gjelder for deg å få høyest mulig sykepengegrunnlag.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...