Gå til innhold

Lettere panikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Det var ikke planlagt, men ønsker å beholde ungen.

Det siste året har jeg klart å gå ned fra 130 kg til 105 kg, men jeg er jo fortsatt "stor", for å si det sånn.. Egentlig hadde jeg tenkt å vente med å få barn til jeg hadde gått ned enda mer, jeg følte liksom at livsstilsendringen og vektnedgangen måtte gjøres unna først. Iallefall hadde jeg håpt å ha kommet lengre.

Jeg er så nervøs for hvordan jeg vil bli tatt i mot av helsevesenet. Dette med vekta er veldig sårt for meg.

Ja, jeg er overvektig.Ja, jeg veit at det ikke er bra for helsa osv osv..

Hva kan jeg vente meg? Er så redd for å "sprekke" når det gjelder min nye livsstil.. Føler jo at jeg har vært ganske flink da :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenkte mye det samme selv, ble gravid litt før vekten var på det den burde, men nå er jeg bare fornøyd. Har ikke møtt fordommer i det hele tatt jeg, fikk skryt for kun å ha gått opp 7 kg til nå i uke 31, og veier nå 102, er bare 160, så

Skrevet

Høres ut som meg dette.. Var/er i akkurat samme situasjon.. Er nå i uke 35+5 og har desverre gått opp 25 kilo til nå, men det skal av etterpå!! Jeg har blitt godt motatt av helsevesenet, både lege og jordmor sier at jeg ikke skal bekymre meg for vekta og at det kommer til og gå av igjen etterpå. Ingen har nevnt noe, de gangene det ahr vært snakket om er når jeg har tatt det opp. Jeg veier meg ikke hos jordmor, følger bare med selv. Ingen har snakket om BMI eller sukkerbelastning. Så dette har vært veldig greit. Men husk at selv om jeg har tatt helt av i svangerskapet (har fått så forferdelig matlyst) så betyr ikke det at du gjør det, og uansett så greier du og hente deg inn igjen etterpå. Det skal jeg og jeg gleder meg. Man får jo en lyster i svangerskapet som er vanskelige og kontrollere, men vi har klart det før og gjør det igjen :-))

Masse lykke til :-)))

Skrevet

Gratulerer :D Både med spire og vekttap :D

Skulle begynne å slanke meg da jeg fant ut jeg var gravid jeg, så slankingen ble satt på hold. Spiser normal sunn mat, og forsøker holde meg vekk fra snop, gått bra til nå, og har bare 47 dager igjen :D

Jeg har ikke fått høre noe negativt fra legene, for jeg har alltid vist at jeg er fult klar over vekta mi. Jeg har en BMI på over 40, er 1,60 høy og veide 116 da jeg ble gravid. Og har til nå kun lagt på meg 4 kg :D

Skrevet

Gratulerer med graviditet og vektnedgang!

Syns du skal være grundig stolt av begge deler..

Jeg var også overvektig før svangerskapet, men har ikke hørt en eneste kommentar fra hverken lege eller jordmor ang vekt.

Syns det høres ut som om at du har et veldig bevisst forhold til mat, og da er nok sjangsen for at du går mye opp i vekt under svangerskapet mye mindre... Spis sunt og normalt, og hold deg i aktivitet hvis du orker.

Kos deg i denne tiden, og stress ned! Nyt "den nye kroppen"! :)

Skrevet

Jeg prøver å spise veldig sunt (INGEN SLANKING!), og holde meg unna alle de matvarene som gjør at jeg er overvektig i utgangspunktet. Det finnes også Grethe Rode kurs (usikker på stavingen) for gravide, som handler om å holde vekten under graviditet. Tror du kan gjøre dette over nett også. Det kan være verdt det hvis du er redd for å legge på deg.

Når det kommer til hvordan man kommer til å bli behandlet av jordmor, så er jeg også redd for dette. Min plan er å ta med meg mannen min som moralsk støtte. Slik føler jeg meg kanskje også tøff nok til å si i fra hvis jeg synes hun går over streken på noen som helst måte. Snakket med mammaen min om det også. Hun sa at jeg skulle si at jeg var følsom i forhold til vekten min, og at jeg gjerne tar i mot råd for hvordan jeg kan ha en så sunn graviditet som mulig. På den måten risikerer du ikke at de kommer med kommentarer som sårer deg.

Sørg også for å holde deg til en og samme jordmor hele veien. Da slipper du å grue deg for dette hver eneste gang du skal til svangerskapskontroll.

Skrevet

Gratulerer med vekttap og graviditet!.

Du har vært kjempeflink med vekttapet!!

Da jeg fant ut at jeg var gravid fikk jeg nok noe liknende panikk følelse.

Dette har skjedd:

For det første; legen kommenterte ikke min overvekt.

Jeg har "alltid" slitt med vekta fordi jeg er altfor glad i mat og kaker,men hadde redusert vekta noe før jeg ble gravid. Men jeg var livredd for at det skulle gå helt over styr for meg i svangerskapet.

Så jeg kontaktet Libra og har fått oppfølging på Libra kurs av en kjempeflott kursleder. Det fungerer veldig fint for meg. Nå er jeg i 16. uke, og har gått ned 3 kg siden jeg ble gravid. Mitt fokus er selvfølgelig ikke å gå ned noe nå, men har fokus på fem sunne måltider hver dag. Så har resultatet blitt som beskrevet. Regner med å snart begynne å gå opp.Har fått egen matplan som gjelder for "gravide og ammende" som jeg følger slik at kosten inneholder det jeg behøver, og så håper jeg å holde vektøkningen innenfor det akseptable for en som allerede har mer enn nok:)

Uansett; Lykke til! Prøv å holde på de gode vanene du tydeligvis har tillagt deg!

Du skal forøvrig ikke behøve å frykte noe/noen innen helsevesenet - de er der for å hjelpe deg!

Skrevet

Hei Wenche 77.

Ja, Libra har nettbasert kurs.

Se på www.libra-helse.no

Lykke til!

Skrevet

Gratulerer!!!

Fortsett med din nye livsstil. Kansje blir du ekstra inspirert? Jeg har termin om 3 dager og har trent hele veien. Lev som normalt, så går det nok veldin bra med dere begge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...