Gå til innhold

Lurer veldig på dette... Vær så snill og svare!

HuIdra

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Joda, hvis hun har rett på lån og stipend til vanlig, vil hun få fødselsstipend. Og hvis hun ikke har jobba ved siden av studiene, vil hun kunne få engangsstønad, på 33.000 kroner.

Men størrelsen på fødselsstipendet er avhengig av hvor mye han tjener, og ikke minst om hun går på videregående eller høyere utdanning. Det er mye mer å få i støtte ved høyere utdanning.

Hvis hun hadde vært alenemor ville hun fått mer i støtte, men det ville nok ikke lønnet seg så lenge han jobber.

Men det kan hende at det her er opplysninger som ikke har kommet frem, som gjør at hun ikke får penger. Men bare det at han har full jobb, vil ikke gjøre at hun ikke får støtte.

Hei! Det stemmer ikke. Det at barnefaren har full jobb påvirker ikke engangstønad eller fødselstipend. Bare man fyller kravene (har hatt rett til støtte det siste halvåret, er ikke for mye forsinket i utdanningen, har ikke fått støtte 8år)

Men det er en annen ting familien mister når moren er student og ikke har jobbet minst 50% før fødselen. Det er at pappaen mister pappapermisjon el 5 uker fedrekvote som den heter. Jeg synes det er helt utrolig. Poenget med det er jo at barnet blir bedre kjent med pappaen sin og så plutselig sånn forskjellsbehandling. Skjønner ikke at det går an:(

Hei, HI her. Tusen takk for svar! Jeg glemte å nevne at jeg hørte ho fikk en engangssum på 4000 når barnet ble født, og selvfølgelig barnetrygd på kr 970 en gang i måneden. Men altså ingenting utover dette. Men var ikke den engangsstønaden veldig liten?? (Hvis det er slik at støtten avghenger av barnefarens inntekt, så er den neppe superbra siden han er nytdannet).. Hva tror dere?

Dette stemmer ikke. Engangsstønaden ligger vel på rundt 33000 kr. Jeg for min del skal ta ut engangsstønad, og sambo skal være 50 % hjemme og 50% i jobb (gradert uttak), mens jeg får 8290 kr i måneden i stipend fra lånekassen + engangsstønad. Sambo får full lønn i ti mnd, 50 % lønn fra arbeidstaker, og resten som permisjonsutbetaling

Annonse

Hun skal få 8000 i måneden fra lånekassen i fødselsstipend dersom hun har vært student i mer enn 6 måneder før fødselen. Dette gjelder ALLE studenter som går på et studie godkjent av lånekassen.

Det som derimot bør nevnes er at engangsstønaden og fødelsstipend er avhengig av at man faktisk søker om det. Du får ingenting i fanget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...