Gå til innhold

Leggkramper


1nordland

Anbefalte innlegg

Har i det siste begynt å våkne om natta av leggkramper.Veldig ubehagelig! Noen andre som har det og? Har hørt både at det kan være kalsium, magnesium eller b-vitamin mangel. Skal jeg ta det både kalsium, magnesium og b-vitamin som tilskudd? Eller må man til jordmor for å få påvist hva man mangler? Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo prøve å drikke litt mer melk, kanskje? Der er det litt av både kalsium og magnesium i alle fall, kanskje b-vitamin også:) Og så kan du jo snakke med jordmor.

Kanksje prøve å tøye ut leggmusklene før du legger deg, siden vekta på magen tipper deg litt fremover, så går du nok på en litt annen måte nå i forhold til ellers, og kanskje det også spiller inn.

 

håper det gir seg, i alle fall! Sånne kramper er fæle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plages med det samme på natta jeg også. Berger som oftest ved at jeg presser tærne mot leggen (tøyer) i det jeg kjenner at krampene begynner å komme. Forutsetter self. at du våkner før krampa slår til for fult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt leggkramper siden jeg var liten. Var fotere før faktrisk, for da kunne jeg få det hver natt... Med meg har jeg prøvd ut litt forskjellige kjerringråd, men ingen har hjulpet. Eneste som hjelper der og da er at jeg prøver å strekke ut foten eller hvis sambo er der hjelper han meg. Det er ikke til å komme vekk fra at han kjipper seg litt når jeg setter i gang å brøle midt på natten pga smertene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har hatt det samme problemet de siste ukene. Tok det opp med legen min. Hun mente tøying var det viktigste. Flere ganger for dagen. Etter at du har gått tur var det veldig viktig. Hun foreslo et b-vitaminpreparat, men hun virket liksom ikke overbevist om det heller. Tror jeg satser på mye tøying framover og håper det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det samme problemet. Men når jeg prøver å strekke ut krampen, så får jeg krampe på andre siden. Skikkelig vondt. Det er veldig vanskelig å finne akkurat hvor mye man skal tøye før krampen går over på andre siden. Prøver å tøye så godt jeg kan jeg også ;o) Går på det tilskuddet som heter Gravid. Der er det både kalsium, magnesium og b-vitaminene.... Jeg kan vel ikke mangle noe av det da???

Lykke til! Både til deg og meg! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. Har prøvd å tøye endel og det har blitt litt bedre, men de blir ikke borte for det. Det tilskuddet som het gravid hørtes jo midt i blinken ut.

Kjøpte du det på apoteket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også våkna av kramper i legga, og har i tillegg til å strekke ut som dere gjør, begynt å massere leggene med massasjeolje før jeg legger meg. - Har ikke hatt særlig kramper etter at jeg begynte med det.

Kanskje en mulighet for flere? Er uansett godt å massere legger og føtter litt innimellom, tror både leggene og jeg har veldig godt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har vært plaget av det samme, og tar nå både kalsium, magnesium og b-vitaminer (samt omega-3). OG - leggkrampene har gitt seg. Og er det ikke D-vitamin vi trenger for at vi skal ta opp kalsium best mulig - så dersom du ikke tar tran eller multivitaminer anbefaler jeg at du tar kalsium med d-vitamin, Dette får du på apoteket.

 

Vi tærer veldig på kroppens lagre av vitaminer og mineraler for tiden, og de fleste av disse er jo vannløselige, og dermed forsvinner overskuddet/det du ikke trenger ut av kroppen når du tisser. Så det er vanskelig å få tatt for mye.

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det stemmer det at vi trenger D-vitamin for å ta opp kalsium fra tarmen. Så ta tran, multivitaminer eller drikk ekstra lett-melk, for eksempel.

 

Vil tro det er lurt å ta litt vitamintilskudd uansett nå når vi er gravide. Jeg tar ikke det til vanlig, men syns det er greit å gjøre det nå. Man trenger ikke å spise for to sånn kalorimessig, men jeg er ikke hlet sikker på om jeg får i meg alle de viktige tingene bare gjennom maten akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...