hønemor-76 fødte 130707 Skrevet 20. oktober 2007 #1 Skrevet 20. oktober 2007 Hallo.... jeg har en gutt på 3,5 mnd som nå kun får mme... ville ikke ha pupp lenger.. Har to jenter fra før av hvor den første fikk flaske og nr 2 fikk kun pupp.. Jeg lager mme for et døgn av gangen.. lager på kvelden og setter i kjøleskapet.. har da ferdig melk til hele neste dag.. blander i pulveret når vannet er blitt kjølig og setter alle flaskene rett inn i kjøleskapet... noen som sier at pulveret ikke må blandes inn før flaska skal brukes.. stemmer det?? jeg blandet da ferdig til førstemann og hun er da en frisk fin jente på 9 år nå.... har hørt at ferdigblandet melk kan stå i kjøleskap i et døgn jeg da.... hva er riktig? noen som vet?
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 20. oktober 2007 #2 Skrevet 20. oktober 2007 Hei! Det er riktig at det ikke anbefales å blande mer enn en flaske av gangen, dette grunnet melkebakterier som er ganske skumle greier. Tror ikke man visste så mye om det tidligere, derfor var det nok mange som gjorde det og tenkte at siden det gikk bra den gangen så går det nok bra nå også. Jeg tar ikke sjansen og blander en og en flaske, det tar ikke noe lengre tid. Det jeg gjorde da jeg fortsatt kokte vannet hennes (ja, siden jeg bor i Oslo så gjør jeg jo det igjen da) er: Steriliserte flasker fylles opp til 2/3 av ønsket mengde med kokt vann som skal i kjøleskap. Dette gjør jeg hver kveld. Når jeg skal bruke en flaske tar jeg den ut, setter på vannkokeren og fyller opp det resterende 1/3 av ønsket mengde vann og heller på pulver. Da er det bra temperatur, og helt fersk melk. Du kan lese mere på flaskeposten.org, det er en flott nettside med mange bra tips :-)
hønemor-76 fødte 130707 Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 20. oktober 2007 Tusen takk for svar... skal begynne å lage ferdig flasker kun med kokt vann... men et spm til... når jeg har ferdig flasker med kokt vann i kjøleskapet.. jeg kan ha malt oppi da? også bare helle oppi pulveret når jeg har varmet vannet??
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 20. oktober 2007 #4 Skrevet 20. oktober 2007 Det kan du :-) Men det kan være greit å ha i malt når vannet er varmt (f eks når du har kokt vannet og heller det på flaskene før avkjøling) fordi malt er klissete greier, og løser seg lettest i varmere vann. Det virker kanskje litt tungvindt nå, men når du får en rutine på det går det superfort!
☆Lille my* Skrevet 20. oktober 2007 #5 Skrevet 20. oktober 2007 Hei. Om du skal blande for et døgn så er det veldig viktig at du først avkjøler vannet til under 60 grader før du blander i pulver! Så må du HURTIG-avkjøle blandingen i en bolle med isvann før du setter i kjøleskapet! blandingen må være kald før den puttes i kjøleskapet! Men den skal ikke stå lenge på benken så det er viktig å kjøle den ned raskt=) Lærte dette på sykehuset nå når vi var innlag i noen døgn. =)
Matja Skrevet 20. oktober 2007 #6 Skrevet 20. oktober 2007 Det er jo akkurat det vi ikke skal gjøre da... Å blande for ett døgn av gangen. Det frarådes iallefall å gjøre det! Om man bruker tiden til å blande i pulveret en gang pr dag eller hver gang man lager mat, går tiden opp i opp, og barnet får fersk melk hver gang! Iallefall vil jeg være på den sikre siden
hønemor-76 fødte 130707 Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 21. oktober 2007 Tusen takk for svar alle sammen... jeg blandet til et døgn for førstemann og det gikk bra med henne, men syns det har blitt så mye hysteri rundt ting nå.. selvom dette er nr 3 så er det nesten vanskligere nå jo.... alt som var greit for 6 og 9 år siden er liksom ikke greit lenger... rart man blir litt sprø... men et siste spm... når jeg koker vann på kvelden og heller det over i flasker.. må vannet da avkjøles før det settes i kjøleskapet?? trodde vann kunne settes varmt inni kjøleskapet jeg når det ikke er tilsatt pulver....
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 21. oktober 2007 #8 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg skjønner godt at du synes ting var lettere før, det virker jo også som det var det. Tror greia er at vi vet mer om alt nå, men kanskje vi vet litt for mye, ikke vet jeg :-) Men uansett, når vi vet det vi gjør så synes jeg ikke det er verdt å ta sjansen. For vannets skyld kan du sette det inn når du vil, men for resten av kjøleskapet så ville jeg ha venta til vannet var avkjølt med å sette det inn. Maten din har jo ikke så godt av at temperaturen er opp og ned hele tiden.
hønemor-76 fødte 130707 Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 21. oktober 2007 Igjen takk for svar... da vet jeg at vannet hvertfall ikke må være helt kaldt før jeg setter det inn... ha en fin dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå