Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #1 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg har så lyst å amme...men får det ikke til....gutten illskriker og fekter med armene... vi kom skjevt ut fra starten med meg på inyensiven og han med gulsot...fikk litt hektehjelp på sykehuset men det var også det hele... Fikk så beskjed om å pumpe meg og deretter gi det på flaske.. det kom 20-40 fra hvert bryst...men de siste ukene har det bare kommet 5-10 ml fra det ene brystet.... Jeg har prøvd: fenikkel te, uten effekt nesespray, uten effekt pumping annenhver time, uten effekt akupumtur, uten effekt prøvde å pumpe fra begge bryst samtidig, men selv den pumpen ble for dålig. Må¨da få tak i disse eldgammle treskverkene så noen sykehus har og det er jo umulig... Er det noen som har råd..... evig takknemmelig for det!!
Expat Skrevet 20. oktober 2007 #2 Skrevet 20. oktober 2007 Hei! Har du vært i kontakt med ammehjelpen? Og hvor i landet bor du? (Treskverkene er lettere å få tak i enn du tror!) Hva har du råd til? Hvor gammelt er barnet? Kan du skrive litt mer om ammestarten, hvordan sugetaket er nå, om han tar brystet nå? Jeg er vel eneste ammehjelper som er hjemme nå i helga, dessverre, det er landsmøte i helga! Men etter helga kan du fint få tak i folk i Norge.
Gjest Skrevet 20. oktober 2007 #3 Skrevet 20. oktober 2007 Hei Expat Nei, jeg har ikke vært i kontakt med ammehjelpen. Jeg bor noen mil nord for Oslo, så ganske så sentralt. Hvor mye koster de, er villig til å strekke lopmeboka langt der. Men er det noe vits? Fikk nå ut 5 ml av høyre bryst. Har jeg nå sjanse til å få opp produksjonen. Jeg trenger ikke fullamme, men det hadde vært så stort å få ammet litt. Barnet er nå 6 uker. Jeg lå på intensiven det første døgnet, babyen ble tatt med ks ved 16 tiden kl 19 fikk jeg ha bebyen hos meg 1 gang...de påintensiven ville ikke ta ansvar for barnet selv om far var der det måtte være jm tilstede. De hadde det fryktelig travelt, så det var å røske litt i puppen og legge han til. Fikk ha han der i ett kvarter så måtte jm tilbake til avdelingen. Neste gang jeg fikk se han var kl 14 dagen etter, denne gangen også 15 min med samme opplegg som første gang. Så ett døgn etterpå fikk jeg komme på barsel, han sugde fint i starten, veldig hardt så jeg ble så..det kom blod men han sugde. Så ble jeg tilbudt ammeskjold, det funket også fin det så ur at han fikk mere tak og da klarte jeg å legge han til selv uten hekte hjelp. Så måtte han til lysbehandling...de kom bare med han til måltider, da var det frem og tilbake ang skjoldene noen lmente de var greit å bruke de andre ikke. Vi ble utskrevet på dag syv, hadde ikke fått veiledning i ammestillinger etc så jeg pleide å sitte i sengen og ha han i tvillingstilling. Det funket. Så kom vi hjem og vi hadde så problemer med å få lagt han til og for at han skulle suge....vi skulle inn til sykehuset dagen etter for en ny billirubintest og da fikk vi jo svaret det var veldig høyt å vi ble lagt inn han ble lagt i i lyst med en gang....da fikk jeg beskjed om å pumpe meg hver 3 time også gi flaska til pleierne.... da kom det ca 30- 40 ml tilsammen...sånn holdt vi på ett og halvt døgn. Det var også da jeg fikk nesesprayen, som ikke ga noe resultat. På vei ut av døra fikk jeg besjked om å pumpe meg og gi barnet det på flaske var barnet mere sulte måtte han få mme. Så fikk jeg time på ammepoliklinikken 2 dager senere. Jeg har gått på ammepol en gan i uken, men det er også veldig frustrerende... de er fire damer som har en uke hver seg....og nå har jeg vært borti tre av de. Den ene 3 ganger og det er hun som har hjulpet "mest" de andre bare trekker påp skuldrene og alle gir forskjellige råd. Så det er kun en gan i uken han har sugd og med litt hektehjelp så suger han fint, men hjemme ildskriker han og det var ei av de på ammepol som sa jeg burde få mere melk før jeg la til hjemme... og det har jeg virkelig prøvd, nå sist onsdag var det snakk om tabilettkur men vakthavende lege på sykehuset ville ikke skrive ut resept, han ville at en annen skulle gjøre det.... jeg har nå time til onsdag.... kanskje jeg får resept da... men nå skjønner jeg at de har gitt meg opp..det virker i allefall slik.... Er alt håp om å få opp produksjonen ute? Guttern kan suge å suger bra sier de, med riktig stilling. Onsdag som var ildskrek han sånn at barnepleieren ga opp å legge han til brystet.
Lillegullet130707 Skrevet 20. oktober 2007 #4 Skrevet 20. oktober 2007 Hei, nå er ikke jeg noen ekspert, men kan bare dele mine egne erfaringer ang det med å øke melkeproduksjon. Jeg slet med svære sår på brystvortene og holdt på å miste melken pga dette. Jeg prøvde å drikke ammete, fennikelte, pumpe ofte osv... Det jeg fant ut hjalp best på meg var å drikke mye vann. Drakk et glass før amming og et etter. Jeg stresset fælt og var veldig lei meg pga at jeg først hadde mye melk, men så var jeg nede i 10-15 ml på det ene brystet. Når ting går seg til og man stresser mindre øker melken. Virker han stiv i nakken? Mitt barn har KISS II (låsninger i øvre nakkeledd). Hun også illskrek (og gjør det fortsatt) ved puppen pga nakkevondt. har noen sagt noe om at han har god bevegelighet i nakken? Greit å få utelukka alle ting som kan være muligheten for at han skriker... Vi går til fysioterapaut og manuellterapaut og får behandlinger for nakken.. Masse lykke til - håper det løser seg. Jeg har vært og er i samme båt selv, så jeg føler med deg! Stor klem!
Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #5 Skrevet 21. oktober 2007 Hei Bell! Har ikke så mange gode råd, men vi er ihvertfall flere. jeg har omtrent identisk historie som deg - altfor lite melk og baby som ikke vil suge. eneste forskjellen er at min ikke hadde gulsott, men var dysmatur (unormalt lav fødselsvekt, 2.3 kg til termin) de er vel født på samme dag også, stemmer ikke det? 6 september?hehe=) Jeg går nå til akupunktur på ammepoliklinikken, og føler at det hjelper litt. har fått littegranne mer melk. har også begynt å drikke mer vann og spise sunnere. tror det har en effekt. fikk råd om alkoholfritt øl og havresuppe på ammepol, og skal prøve det nå. Maltekstrakt skal også hjelpe, men det kan ikke jeg bruke (allergisk mot rug og bygg, er en av delene i det men husker ikke hvilken... hehe) Det skal ikke være enkelt dette, men jeg tror vi kan klare det hvis vi vil! Hold oss gjerne oppdatert på hvordan det går videre med deg, blir spennende å se! lykke til!
Expat Skrevet 21. oktober 2007 #6 Skrevet 21. oktober 2007 Hei, flott beskrivelse, og huffameg for en historie! Men om bestemødre kan få melk igjen (for 95% er et svangerskap alt som skal til for å kunne produsere melk!) så kan du! En god dobbeltpumpe koster mellom ~800-2000kr når man kjøper. De er ikke så kjempevanskelig å få solgt etterpå. Medela mini electric plus er den billigste, men også den med minst holdbarhet. Jeg brukte min (ikke plus, bare vanlig ensidig pumpe!) på en baby (mange ganger i døgnet), lånte den til venninna mi etterpå og da døde pumpa, sånn da barnet var 8mnd... Hør også om helsestasjonen har en du kan låne. Du kan også leie fra ammehjelpen. http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=149, eller kjøpe ammehjelpens store dobbeltpumpe (se nettbutikken på ammehjelpen.no). Det viktigste er at du får en elektrisk dobbeltpumpe. Du kan også ta Lecitin (hør på apoteket), det gjør melka mer rennede. Det finnes kapsler av 550mg per stk, du tar da morgen og kveld, sammen med mat. Du bør også lese på ammehjelpen.no om "hjelpebryst". Da får barnet mme rett fra brystet og ditt bryst blir stimulert til å lage mer melk. Husk at noe mm er bedre enn ingen mm. Så om du gir mme på puppen, så får barnet samtidig mm fra brystet. Dette selges nå også fra ammehjelpen.no (nettbutikken), og du kan sikkert få en demonstrasjon fra ammepol på onsdag! Sammenliknet med barn som ikke får mm, så får delammede 80% av immunitets beskyttelsen til fullammede! Det er jo masse! Og en ting til: Hvordan er renselsen din nå? Nesten helt ferdig? Eller blør du fremdeles friskt? Og hadde du trøbbel med å bli gravid, eller har du PCOS diagnose? (der kommer de siste 5% inn...) Og spis bra og mye mat nå, ikke røyk sigaretter eller drikk alkohol, men drikk mye god drikke. Be legen sjekke jern og andre ting (b-vit etc) hos deg på 6ukerskontrollen om du ikke har vært enda. Du kan sende meg en pm om du heller vil ha videre ammehjelp privat... da sender du meg eposten din. Lykke til!
Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #7 Skrevet 21. oktober 2007 Hei Expat! Tusen takk for gode råd....la meg fortelle litt til. Den dobble brystpumpen de selger på ammehjelpen, det er den jeg har lånt av vennina ni..hun brukte ikke den så mye...det suger bra på max på ett bryst men på to er det dåligere. Nå er ogå jeg bra utstyr fra naturens side også med store bryst. Når jeg tenker på treskver er det gamme pumper på sykehuset som er mpden for museum, men du verden å bta de suger..skal se om jeg kan få lånt meg en sånn via kjente. i går var jeg å kjøpte helios sin amme te og prøver den nå. Jeg har spiser og drikker bra så det er ikke det det står på, tror jeg. Hurra, isste ikke at Lecitin hadde innvirkning på morsmelk, har nemlig pulver av det i kjøleskapet for jeg har spist det i svangerskapet for leste at det var bra for utviklingen av hjernen til babyen. Jg skal be om demo av hjelpebryst på ønsdag og 6 ukerskontrollen har jeg nå på tirsdag. Så da kan jeg be legen sjekke det Renselsen min var så og si over på 4 uker. Var bare de 2 første ukene je blødde friskt. Vi hadde trøbbel med å bli gravid brukte over 4 år..2 mislykkede prøverørsforsøk også klarte vi det på egenhånd...men jeg fikk ingen diagnose. Jeg skal prøve å sende deg en pm. Men jeg får ikke trykket på nicet ditt på svarene du gir for jeg vil gjerne ha hjelp privat... Tusen jertelig takk så langt!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå