Gå til innhold

Bedring, men blir ikke helt bra...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste barn er snart 7 år og har vært bleiefri på dagtid siden han var 3 1/2 år men brukte nattbleie til nå på forsommeren (da han var 6 1/2 år). Så lenge han var i barnehagen var de flinke til å minne ham på å gå på do så da var det sjelden uhell på dagen, men etter at han begynte på skolen (går nå i 2. klasse) er det dårligere oppfølging og det er oftere uhell. I perioder har det blitt bedre, men de siste to ukene har han tisset han på seg 1-3 ganger om dagen.

Vi brukte Minirin fra han var 5 1/2 til han var 6 1/2, først spray og senere sugetablettene da sprayen ble trukket fra markedet. Varierte dosen men på det meste måtte han ta 4 sugetabletter, senere klarte vi å trappe ned. I tillegg passet vi på at han ikke skulle drikke for mye på ettermiddagen (det gjør vi fortsatt).

På forsommeren i år gikk vi til legen fordi vi trengte ny resept eller ny strategi. Vi fikk ny resept men beskjed om først å ta en ukes pause og se det an. Da var han helt tørr en uke. Så gikk det ganske bra hele sommeren, og vi passet på å ta ham opp på do før vi la oss og når vi sto opp hvis det hadde vært kvelder utenom det vanlige (f.eks. om det hadde vært fest og han trolig hadde drukket mer enn ellers). Det gjør vi også fortsatt. Noen få ganger har han stått opp på natten og gått på do på eget initiativ. Tror stort sett at han tisser på seg om morgenen fordi han er trøtt og ikke orker å komme seg på do i tide.

På dagen er problemet at han er så langt inni leken at han glemmer å gå på do før det er for sent. Noen ganger merker han ikke en gang at han tisser på seg, og jeg ser en stor flekk på buksa når jeg henter ham. Jeg skulle egentlig ønske at han var litt mindre likegyldig for han virker så lite motivert. Her om dagen sa han til meg at "det er liksom en kamp mellom kroppen min og meg". Jeg sa at jeg syntes han skulle høre på kroppen og la den få bestemme. Vet ikke helt hva jeg kan gjøre for å motivere ham, har spurt om han ville prøve at vi ikke minner ham på det men det var han ikke interessert i.

Har noen andre forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er tydligvis ikke interessert og bryr seg veldig lite om at han tisser på seg. Da syns jeg dere rett og slett skal kjøpe inn bleier til han, og si at om han ikke passer på å gå på do så må han begynne med bleier igjen. La han forstå at det vil få konsekvenser for han at han tisser på seg.

Skrevet

Jeg ville IKKE brukt bleier. Han går trossalt på skolen og det kan føre til mobbing som forverrer problemet. Jeg ville prøvd å la være å fokusere på det. Han er eldste barnet. Kan være han bruker det for å få oppmerksomhet, og han vet gjerne at han får en av dere for seg selv en stund om han tisser seg ut. Jeg ville lagt truser, sokker, bukser og strømpebukser ol lett tilgjengelig i skapet og dersom han tisser hadde jeg bedt han om å gå å skifte og legge de skitne klærne i skittentøyskorgen. Jeg ville ikke en gang blitt med han på rommet. Bare fortsatt med det jeg holdt på med. Dersom det er oppmerksomhet han er ute etter, får han ikke det på den måten. Jeg ville ikke kommentert noe, bortsett fra å be han skifte. Jeg har 19 års erfaring fra barnehage og jeg har ALDRI opplevd at noen slutter å tisse seg ut om foreldrene truer dem. de blir bare nervøse og det er med på å forverre problemet. Jeg har opplevd at noen tar fra de lørdagsgodtet, andre beslaglegger dataspill osv. Det hjelper ikke. Jeg ville kuttet ut medisinen på dagtid og sett det an. Han er trossalt ikke mer enn 7 år. Men jeg er ikke lege, og dersom legen anbefaler medisin, ville jeg nok gjort som legen sa. Håper dette kan være til hjelp. Min søster prøvde mitt råd ang å skifte alene og det varte ikke lenge før hun forsto at det ikke var så gøy lenger. Hun var 5 den gangen

Skrevet

Han kan bli mobbet med bleier javisst, men tror du ikke han blir mobbet om de andre ser at han har tisset på seg? En bleie kan hjemmes under litt vide klær, tøy som blir vått er synlig for alle. Dessuten handler det ikke om straff at han må gå med bleier, det er bare en konsekvens av at han tisser på seg, og da må han bruke et hjelpemiddel mot dette, og det er nettopp hva bleier er.

Skrevet

Jeg ville også gitt mye ros de gangene han holder seg tørr, og ikke sagt et pip om han er våt. Jeg er ingen ekspert, jeg har erfaring med barn mellom 0 til 6 år. Jeg har prøvd dette på en del av barna og det har fungert. Jeg ville også forlangt en skikkelig utredning på sykehus for å utelukke sykdom, el få sykdom bekreftet. Er det sykdom inne i bilde, kan det være hjelp å få. Jeg ville også spurt på helsestasjon el lege om de ville anbefalt bleier. Visst det viser seg at han bare er lat, er jeg redd for at bleier kan bli for konfertablet for han. Da kan han tisse så ofte han vil uten at noen merker det og det kan bli uvane som blir vanskeligere å slutte med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...