Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på legetime i dag og fikk vite at mitt blodtrykk var 124/72. Dette var tydeligvis greit, for det ble ikke kommentert noe nærmere. Lurer nå på hva 124/72 betyr? Hva står de to tallene for, og hva blir regnet som normalt blodtrykk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så normalt som du kan få det!

124 er det vi kaller overtrykket, eller det systoliske trykket på fagspråket, 72 er undertrykket; det diastoliske trykket.

Man kan ha både litt høyere og litt lavere trykk, og fremdeles ligge innenfor normalen.

Skrevet

120/80 regnes som normalverdien. Men ingen fare så lenge det er litt i pluss og minus...:) Hilsen en sykepleier=)

Skrevet

Har fått beskjed om at det optimale er 120/70...

Mitt er ganske ok å likker på 110/60.....enn så lenge...

Skrevet

Det normale overtrykket er 100+alderen din... altså: om du er 20 år, så er normalen 120 i overtrykk, er du 50 år, er det normale 150. Og undertrykkt er normalt når det er under 100.

Skrevet

Overtrykket (120) beskriver trykket når hjertet arbeider, altså slipper blod ut i blodomløpet. Undertrykket (80) beskriver trykket når hjertet hviler og hjertekammerene fylles med nytt blod.

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! Ser ut til at trykket mitt er som det skal være (er 23 år) etter hva dere skriver her:)

Godt å vite at det finnes andre som vet slikt, for jeg er relativt grønn når det gjelder sånt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...