Gå til innhold

Keisersnitt som følge av misbruk?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ble utsatt for incest når jeg var barn og har derfor alltid hatt et anstrengt forhold til min egen seksualitet. Dette var noe jeg fortrengte som kom frem under puberteten, men som jeg arbeidet meg gjennom ved hjelp av skolehelsetjenesten. Jeg har derfor ingen diagnose eller papirer jeg kan vise frem på dette og det jeg lurer på er om jeg kan bli "tvunget" til å fremlegge en form for bevisførsel for dette?

grunnen til at jeg vil ta keisersnitt er at jeg har brukt store deler av mitt liv til å komme meg til et noenlunde nøytralt forhold til sex, og ikke et fyllt av skam og tvang. men jeg frykter at hvis jeg skal gjennomgå en fødsel med store smerter og fysiske anstrengelser knyttet til dette området av kroppen min så vil jeg aldri kunne nyte sex igjen?

dette høres veldig infernalsk ut men det er nå da slik ståa er for meg...

none som vet noe om dette?

Fortsetter under...

Om jeg var deg ville jeg henvendt meg til sykehuset og funnet en jordmor som er lært opp til gode samtaler rundt din traume.

Jeg vet ikke hvor du holder til, men selv går jeg på sykehuset i Burkerud. Ikke pga missbruk men pga en annen traume rundt fødsel.

Det hjelper enormt å snakke med noen som virkelig kan dette med empati og som setter seg inn i ditt ståsted.

Det er ikke sikkert at ks er det rette for deg. Kanskje kan du komme fram til at du vil føde vaginalt etter gode samtaler. Kanskje ikke, men gi deg selv muligheten til å bearbeide missbruket FØR fødselen uansett.

Å gå å bære på denne vonde erfaringen for deg selv, vil ikke være bra for hverken deg eller barnet.

Snakker av erfaring som barn av en missbrukt mor...

Hun latet som ingenting utad, men var følelsesmessig zombie mot oss. nettop pga at hun ikke hadde fått hjelp.

Til slutt vil jeg nevne at missbruk kan være en grunn for ks - ingen tvinger deg til noe du ikke vil.

Lykke til!

• 4 uker senere...

Hei.

Har det samme problemet selv akkuratt nå.

Har snakket med jordmor og lege angående dette, og alle prøver å få meg over på normal fødsel, men for meg er det ikke et alternativ en gang..

De sier at du ikke kan tvinges til vanlig fødsel, så det er nok bare å stå på ditt. Forklar dem, og prøv å få dem til å forstå hvor jævlig tanken på det er, så går det nok bra..

Hilsen en likesinnet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...