Gå til innhold

Ang Spekemat: Mail fra GILDE:


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sendte mail til gilde ang spekemat. Dette var svaret:

 

Viser til deres henvendelse på web,

 

Toksoplasma er i følge Norsk Zoonosesenter en parasitt som er mest utbredt hos sauer og katter.

En generell anbefaling til gravide når det gjelder toksoplasma er å varmebehandle kjøtt godt før det spises.

Rått eller lite stekt kjøtt, og da spesielt fårekjøtt, er ikke å anbefale.

 

Toksoplasma tåler sannsynligvis ikke temperaturer under -18 C, eller høye saltkonsentrasjoner.

Gilde spekepølser og spekemat ( forutenom langtidsmodnet spekeskinke Santa Kristina) er produsert av kjøtt som fryses før det brukes i produksjon.

 

Mvh

Ane-Guro Danielsen

----------------------------------

Fagsjef spekevarer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

haha jeg sendte også mail til Gilde idag, og vi er sikkert ikke de eneste:

 

Svar:

Gilde spekepølser og spekemat er produsert av rått kjøtt som fryses før detbrukes i produksjonen. Toksoplasma er en parasitt og tåler ikke frysing(-18 C) og sannsynligvis tåler den heller ikke høye saltkonsentrasjoner.Toksoplasma er i følge Norsk Zoonosesenter mest utbredt hos sauer ogkatter, og gravide bør derfor ikke spise dårlig stekt fårekjøtt. Generell anbefaling til gravide når det gjelder toksoplasma er åvarmebehandle kjøttet godt før det spises. Rått eller lite stekt kjøtt, ogda spesielt fårekjøtt, er ikke å anbefale, heller ikke blodig roastbiff.Det er vanskelig å gi råd om hvor trygt spekemat og spekepølse er. Selv omtoksoplasma sannsynligvis ikke tåler temperaturer under -18 C er våranbefaling at du må velge det du selv føler er riktig for deg. Med vennlig hilsenGilde Norge BA Tone Wister Fartum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er større sjans for at det er Listeria i annet type kjøttpålegg før spekemat.

Listeria trives ikke optimalt i saltholdige produkter, men det kan skje men sjansen er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da fikk jeg bekreftet at det IKKE er lurt å spise spekemat. De 9md kan jo alle klare seg uten, ihvertfall om det kan være fare for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er sannsynligvis ikke så veldig farlig...

De sikrer seg i forhold til ansvar med den teksten HI har fått i svaret sitt, da.

 

Men man kan jo faktsik varmebehandle spekekjøtt, da. Ha det på pizza og sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listeria oppholder seg ikke i saltholdig mat.. Salt er en konserveringsform,og tar livet av mikroorganismer. Slutt å vær så hysteriske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så bra! Da trenger jeg ikke ha så dårlig samvittighet for at jeg spiste litt spekemat i går.

Men det blir nok lenge til neste gang, tenker jeg. Kan jo ikke være sikker på at det er Gilde sitt, og at produsentene har samme regler vet vi jo heller ingenting om..

 

Men nå slapp klumpen i magen litt taket, ja... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har hørt at selv om bakteriene dør når det fryses så kommer det tilbake når det er en stund siden den er fryst. det er jo en grunn til at man virkelig ikke blir anbefalt å spise spekemat som garvid. Jeg holder meg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...