Gå til innhold

Noen som kan svare meg?? :)

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal starte på studier som varer i 3 år. Starter neste høst. Vi skal prøve å få meg gravid i august 2008 (rett før skolen starter). Dvs at jeg har termin i mai 2009ca. rett før skolen og eksamen er ferdig. Det jeg da lurer på er om jeg får penger av lånekassen da? Altså fødselsstipend.. (For alt blir jo omgjort da du har fødselpermisjon) Det er jo sommerferie også, men vil jeg allikevel få penger? Hvis jeg i tillegg har jobbet ekstra i min deltidsjobb.. vil jeg da få mer penger?? Syntes alt virker så vanskelig å forstå... Håper noen tar seg tid til å svare meg slik at jeg kan forstå:)

En ting til.. Kan jeg føde også gå opp til eksamen i juni? det har vel ingenting å si det? Hvis jeg bare jobber hjemme med litt oppgaver og tar eksamen som vanlig? Eller vil dette påvirke pengene jeg får? Og hvor mye vil jeg få dersom jeg er heltidsstudent?

Noe forslag på når det er lurt å få barn når man studerer?

Fortsetter under...

Så sant du har studert i 6 mnd før termin, så får du fødselsstipend fra lånekassen, også i sommermnd. Om du studerer eller ikke i de 42 ukene du har rett på stipend, gjør du som du vil, men hvis mannen din tar permisjon, så må du være ute i studier igjen, og du vil da bare få vanlig lån og stipend.

Hvis du har jobbet lite nok til å ha rett på lån og stipend (det er noe over 100.000, vet ikke helt sikkert, for jeg tjener aldri så mye..), og nok til å få rett på foreldrepenger, så vil du få det også hver mnd. Det vil være ca den summen du nå får i lønn hver mnd. Se om reglene for dette på nav.no. Hvis ikke, vil du få enganggstønaden, den er på 33.000 kroner.

I tillegg får du barnetrygd hver mnd, ca 1000 kroner.

For hvor mye du får utbetalt pr mnd, se på lanekassen.no. Det er nemlig avhengig av mannens inntekt og sånn.

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...