trollet66 Skrevet 19. oktober 2007 #1 Skrevet 19. oktober 2007 Selv om det er mange som sliter med for lite melk, så er det jo en del av oss som har MYE også, som leverer til sykehusene. Med to første barna pumpet jeg etter at barna hadde spist, da var jeg lykkelig uvitende om fløtemelk etc Nå med nummer 3 som har blitt 3 mnd, og jeg kjenner sove og spisemønsteret hennes, kan jeg pumpe meg ned slik at hun får lov til å tømme noen ganger til dagen, og dermed når fløtemelka. I begynnelsen var det en del grønne bleier, nå er de flotte og gule.... Man lærer så lenge man lever..... Gulpe gjør hun men vektoppgang er flott og barnet er fornøyd...
Yrha Skrevet 19. oktober 2007 #2 Skrevet 19. oktober 2007 Hei! Jeg har også litt for mye melk, men ikke nok til at jeg orker å levere til sykehuset (det er 2 timer unna uansett). Jeg syns pumping er skikkelig slitsomt og kjedelig arbeid, så jeg unngår det for enhver pris Men har jeg skikkelig melkspreng, så må jeg jo. Men, skal ikke klage. Har opplevd kvelder da det føltes tomt, og det var myyye verre.
Divinity Skrevet 19. oktober 2007 #3 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg har hele veien slitt med ekstremt mye melk... De første mnd var det helt forferdelig. Går det mer enn 3 timer mellom hvert måltid må jeg pumpe meg. Må også stå opp om natta for å pumpe... Jeg GLEDER meg til ammekarrieren er over, da jeg endelig kan sove på magen, sove uten BH, kunne gå ut uten å tenke på å ha med nok ammeinnlegg. Listen er laaang. Jeg er også donor. Har vært det siden hun var 3-4uker gammel, hun er nå 5mnd. Dersom det er en stund siden hun har spist må jeg amme liggende på rygg, med henne på magen, ellers blir utdrivningen for stor og hun setter melka i halsen... I begynnelsen prøvde jeg ALT for å få ned produksjonen, men det gikk bare ikke. Etter jeg ble donor, kunne jeg pumpe meg tom, ofte, med god samvittighet. hehe
trollet66 Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 19. oktober 2007 Jada, greit å pumpe med god samvittighet, og vite at det er for en god sak, selv om det er et slit i blant.... Ja jeg må også stå opp om natten og pumpe, kan heller ikke gå særlig mer enn 3 timer før det blir jeg har sånn spreng at det er vondt og da blir det fort tilstoppinger. Jeg har sluppet unna de store lekkasjene denne gangen(etter at det stabiliserte seg) til tross for at jeg har mer melk nå en med de to forrige..... (fryser ca 1 liter i døgnet) kan sove uten BH, bruker ullinlegg , men det er for å beskytte mot kulda..... Som sagt pumper jeg litt ut før snuppa spiser dersom det er mye melk i puppene(har gått 2 timer eller mer), så slipper hun å få maten i vrangstrupen..... He he man skjønner hvorfor kuene står i kø for å bli melket!!!!!!!
Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #5 Skrevet 19. oktober 2007 Et flott innlegg som kan være til hjelp for andre med samme problematikk. Desverre ser jeg at en annen syter sin nød over fulle bryst osv, å stakars meg se på all melka jeg har lissom..... det synes jeg var å dra det litt langt. De fleste som er innom dette forumet gjør det fordi de mangler melk og/eller har problemer med amming, slik som jeg også gjorde i begynnelsen av min ammekarriere, nå går det heldigvis over all forventning mye takket være fødepoliklinikken og ammetjenesten deres på sykehuset men også delvis takket være gode ord og råd herfra. Jeg har uventet nok mer enn nok melk nå og har også ofte melkespreng, men jeg pumper meg ikke (på tross av at jeg har gått gjennom en brystbetennelse). Jeg er mer bekymret for å pumpe meg opp til en større mengde og tar derfor risken. Hva gjorde dem før pumpens tid da folkens? de pumpet seg selvføgelig ikke, men sov gjennom natta, sikkert med håndklær over magen men likevel.....
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #6 Skrevet 20. oktober 2007 Nåja. Det å ha for mye melk kan være et like stort problem som å ha for lite. Hvis man tenker litt A4 kan det på noen måte være verre også. Har man like melk kan man gi tillegg om man vil, men det fins ingen kjappe løsninger for de med for mye melk. Det sprenger og er utrolig vondt, og brystbetennelsene avløser hverandre. Og før pumpas tid? Jo de håndmelket seg. De som har lite melk bør ikke kjimse av de med mye, for det kan være veldig vanskelig det også.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #7 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg har også for mye melk, og jeg har siden gutten min ble født for 3 måneder siden hatt hele 5 brystbetennelser, og antibiotikakurene har avløst hverandre. Jeg tror nok på at de som har lite melk strever nok mer, men det er utrolig vondt å ha tilstoppede melkeganger og feber omtrent annenhver uke...
Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #8 Skrevet 21. oktober 2007 Mye melk jeg også, vet jeg burde pumpet å levert til syehus, men bor så langt unna... Så jeg pumper og heller ut innimellom... Den lille er 7 mnd nå, og det er fortsatt morsmelk det går mest av selvom han har begynt å spise også..
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2007 #9 Skrevet 23. oktober 2007 tenkte jeg bare skulle opplyse dere om en liten ting... ser det er veldig mange her som pumper seg for å bli kvitt melkesprengen. det er selvfølgelig deilig å få lettet litt på trykket, men dere må være oppmerksom på at ved pumping/amming stimuleres melkekjertlene til å øke produksjonen. så det dere egentlig gjør er å øke melkeproduksjonen og det gir oftere/mer spreng. jeg har selv pumpet meg innimellom for å lette på trykket. men stort sett lar jeg babyen få styre produksjonen. har prøvd å pumpe minst mulig, og latt sprengen være til jeg skal amme. jeg er av den oppfatning at en frisk og sunn baby tar det han skal ha, og kan på den måten styre produksjonen selv med økedøgn/sovedøgn. dette med mye og lite melk er igrunn ganske gammeldags... man mister jo ikke melken sånn helt uten videre (altså; det er i såfall en grunn til det). dersom babyen skriker selv om du nettopp ammet, betyr ikke det at han får for lite mat og trenger mme. man får heller ikke mye melk bare sånn uten videre. hyppig amming og pumping gir økt produksjon.
Divinity Skrevet 23. oktober 2007 #10 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg vet at den mengden du pumper ut, vil kroppen fortsette å produsere. Men, før jeg ble donor gjorde jeg ALT for å få ned produksjonen, var som sagt i kontakt med ammehjelpere, ammepoliklinikk osv... Men, etter flere uker uten resultat og like mye vondt, skrev jeg under som donor. Og pumper meg to ganger for dagen. Heller det enn å ha kjempespreng hele tiden.. For her går det vist ikke ned...
Divinity Skrevet 23. oktober 2007 #11 Skrevet 23. oktober 2007 mamma^22.aug Hei, kan hende jeg missforstod innlegget ditt. Men, dersom jeg forstod deg rett; Dette er ikke et forum for bare dem med ammeproblemer. Dersom du leser øverst, rett under "ammedebatten" Finner du dette; "Her kan du be andre kvinner om råd dersom du strever med ammingen, eller rett og slett dele gledene over dine hyggestunder med småen ved puppen." Og ang før pumpenes tid, måtte de håndmelke. Slik som jeg også må gjøre dersom jeg er et sted uten pumpe... Dersom en ikke melker ut den vonde sprengen (les: ikke tømmer brystet, men "letter på trykket") er det veldig lett å få brystbetennelse, spes vist en har såre brystvorter i tillegg... Jeg har heldigvis bare hatt skikkelig bb 1 gang, da steg feberen fra 37 - 40,5 på 2 timer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå