Gå til innhold

Odenwälder eller Voksi? Eller andre typer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Odenwalder er et merke på en dunpose. Du trenger absolutt ikke kjøpe Odenwalder, det finnes mange andre gode merker. Men de med kvalitet og som er skikkelig varme ligger på noenlunde samme pris, mellom 1500-2000 kr.

Dunposene kommer i mange størrelser også. Vi kjøpte en på Reflex som er 100 cm lang og jeg regner med den holder i vinter også for jenta vår på 15 mnd. Jeg anbefaler deg å kjøpe en som er litt stor slik at du har den i 2-3 år.

Voksi-posen er en fiberpose med vanntett yttertrekk. Fås kjøpt i flere tykkelser den også. Det er en spesiell måte å knyte denne posen på. Jeg har en men har ikke sansen for den. Er for mye stoff og mikkmakk. Og vi måtte ha en pose som egner seg for pulk og den gjør voksiposen ikke. Men den kan brukes til barna er ganske store.

Jeg har voksiposen, det er ikke en fiberpose, men har en innerdyne av ull. Ulldynen finnes i tre forskjellige tykkelser, men har en standardtykkelse som er den mest vanlige. Har inntrykk av at man må spørre etter de andre dynene, mener den tykkeste heter thermo og den tynneste vestlandsdyne (den vanlige typen tror jeg heter standard). I tillegg har den en tynn sommerdyne (koster 399) som man kan ha i sommerstid.

Yttertrekket er IKKE vanntett, det er av bomullsstoff (men denne sesongen kan man faktisk også få den i skinn også, men det koster flesk=)).

Posen er utrolig varm og god, men den er litt stor og kan virke litt klumpete, men jeg har enda til gode å finne en vogn den ikke passer i. Har brukt den både i triller, kombivogn og trehjulinger. Jeg synes personlig ikke at det er noe stress med knytingen, skal bare knytes sammen tre steder, er utrolig enkelt =)

Voksi Aktiv derimot er den nye posen, den er også av ull, men har vanntett og vindtett ytterstoff. Den har ikke knytingen, men klips for å lukkes. Den er også smalere og nettere enn den klassiske voksiposen, men like lang så den kan brukes lenge. Det er denne typen som anbefales til 3-hjulinger og smale vogner.

Men foretrekker du en myk og enkel pose kan du godt gå for en dunpose, finnes mange forskjellige merker. Pass på at du kjøper en som er lang om du vil ha den en stund, de fleste posene finnes i flere str.

Kan anbefale Ticket 2 heaven sin dunpose, den er vind-og vanntett, er fleeceforet og man kan kjøpe den i to lengder 95 og 115 cm. Den lengste kan godt brukes til 3 år (om ikke lenger), og koster 1098 kr. Den er utrolig myk og deilig, lukkes med glidelås, og har sånn ekstra stoff oppe bak som man kan henge over vognryggen (ble litt klønete forklart, men du skjønner sikkert hva jeg mener =)). Den har også antiskli bak, så den sitter godt i vogna.

Dette er den dunposen jeg mener gir mest for pengene, og har hørt mange som er minst like fornøyd med den som med odenwälderposene. Så er den jo 700-800 kr billigere også. Men klart odenwälder lammy, med lammeskinn i ryggen, er noe varmere pga av lammeskinnet.

Ellers har rudo barnevognhuset forholdsvis billige dun, thermo og skinnposer som skal være bra, de koster mellom 600-1000 kroner, alt etter hva du velger. Lengden på disse vet jeg ikke. Har også sett at Babytravel har gode og forholdsvis rimlige poser. Disse selges på Reflex iallefall. Så langhåret lammeskinnspose til 1200 eller 1300, og det er billig. KOrthåret kostet 1000-lappen, og de hadde også andre typer rimelige vinterposer. Vet heller ikke lengden på disse, men mener den lammeskinnsposen var 100 cm, det bør iallefall holde til barnet er 2-3 år.

Så det er mye å velge i, ikke alt som koster 2000 kr, men ca 1000-lappen må du nok ut med for en god pose =)

Og for å svare konkret på smp ditt (så nå at det har jeg ikke helt gjort):

Voksi er en ullpose som kan knytes/klipses (aktiv) sammen, og har forskjellige knytemåter etterhvert som barnet vokser, men det er ikke så vanskelig som det høres ut som. Kan brukes lenge.

Odenwälder har dunposer og poser med teknisk fyll, er tynnere og mykere og lukkes med glidelås. En enklere og nettere pose en voksi sine. Finnes i ulike lengder, de lengste typene kan brukes lenge!

Resten har jeg vel svart på ovenfor =)

Hm? I barnehagen sa de til meg at voksiposen til sønnen min er begynt å bli for liten?? Han er bare 19 mnd.

Er dette fordi de ikke kjenner til knytingen? Har selv ikke brukt den, bare sendt den med gutten min og vognen.

Han er 92 cm lang. De mente at overdynen var i korteste laget.

Finnes denne posen i ulike lengder? Vi har fått den i gave.

Det jeg erfarte med voksi det første året var at den var altfor stor til baggen. I sportsvogen derimot er den kjempe fin. De fleste vogner kommer med fortpose eller som tilleggs utstyr, derfor er det ikke så farlig om voksi ikke er vanntett.

Odenvalder selges på salg på sandvika storsenter denne helgen til 1299:

Annonse

Gutten min på snart 2,5 år er vel nærmere 95 cm, iallefall 92 cm og han bruker voksi i bhg. Brukte hjemme også i vår, men nå har lillebror overtatt den vi har her hjemme, så er en liten stund siden jeg har sett ham i den, men ikke noe problem sist jeg prøvde iallefall.

Det gjør ikke noe at den overdynen er litt kort, den trenger bare å være opp til der den andre lange delen går over (den helt oppe, vanskelig å forklare). Han får uansett ett lag med pose over hele seg, er bare å ta på en ekstra genser oppe eller evt. ta ett teppe over.

Inne på siden til voski er det en video som viser hvordan den kan knytes til større barn, men husker ikke helt hvordan det var. Du kan jo ta en titt.

på oppbretten er det sydd fast et bånd som er festet ca hver 10ende cm. når knyting nr to fra fotenden er knyttet under dette båndet i toppen av oppbretten knyttes den nederste knytinga under båndet der det passer. brystflippen knytes, de to små hempene snurres i hverandre på midten i åpningen oppe og en hempe tres rundt treknappen. da er posen så lang den kan bli uten glipper og åpninger.......så er det bare å stramme snorene i toppen for å snutpe igjen : )

du kan sikker ta ut bruksanvisning på voksi.no og levere i barnehagen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...