Gå til innhold

Måling av fettinnhold i melk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man se hvor mye fett man har i melka, ved å sprute ut litt på finger'n? Eller andre steder? Eller må man på helsestasjon for å gjøre det?

Hvordan merker man om det ikke er næring i melka?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den enkleste måten er vel å se forholdet mellom barnets vektoppgang og antallet våte bleier. Det er bare de som har dårlig vektoppgang sammen med veldig mange våte bleier (og grønne bæsjebleier i tillegg) som har for lite fett i melka fordi de har for mye melk så barnet ikke klarer å drikke ned til fløtemelka.

Men det er en del som strever med for liten melkemengde og/eller treg utdriving. Kan du fortelle litt mer om amminga di?

Skrevet

Han orker ikke tømme begge puppene, og det er vel ikke unormalt. Han tisser (vet ikke helt hvordan du måler våte bleier, for han tisser jo mer enn en gang i en bleie. bytter ikke flere ganger (hender det da) mellom hvert måltid) Får mat si ca 9 11 14 17 og hyppigere på kveldstid.

Det var en veninne av meg som sa at hun hadde spruta melk på en tallerken og ikke sett fargen etter en liten stund, og da hadde tanta hennes sagt at hun ikke hadde næring i melka?!

Min har lagt godt på. Tror utdrivingen min er litt treg, men da slipper vi gulping ivertfall?! =)

Skrevet

Da er det sikkert fint hos deg da.

Tanta er ihvertfall litt for kreativ...

Iallefall, om du pumper og setter hele greia i kjøleskapet, så stiger fettet opp. Da kan du se at du har masse fløte. Det er det hvite.

Det som kommer ut enhver sprut er ikke representativt for totalen.

Skrevet

en boks på ca 70, hvor stor skal denn hvite stripen være ca? er det lite med tynn stripe? hva kan jeg gjøre for ev å øke fettmengden i melka

Skrevet

Fra en mm til en cm er vel vanlig. Om du ikke får forstilt deg nok til at du får igang utdrivingen ordentlig, og flere ganger, kan du også "bare" tømme det som er i gangene, da blir det mindre fløte. Barnet får ut mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...