Anonym bruker Skrevet 21. desember 2007 #26 Skrevet 21. desember 2007 Har du leiden mutasjon frarådes det all bruk av hormoner i form av p-pille, sprøyte etc... Ville evt ha prøvd p-pute eller kanskje urdert spiral... All form for hormoner som tilføres i tillegg til set som er allerede produseres i kroppen av seg selv, er med på å påvirke blodsystemet ditt. Har du leiden er sannsynligheten for propp forsterket ved all bruk av medisiner...
purple Skrevet 22. januar 2008 #27 Skrevet 22. januar 2008 Jeg fikk påvist leiden mutasjon hetrozygot i dag. Det er det samme som apc resistens. Fikk forklaring av fastlegen min + sitter med papirer fra hematolog labratoriet om temaet. Protein c hindrer blod propp. Hos noen har det oppstått feil i arveannlegget som medfører til at protein c ikke hindrer blod propp effekt.. dette er arvelig. Noen arver fra begge,homozygot,andre arver fra den ene,hetrozygot. Man har noe økt risiko for dyp venetrombose og lunge emboli. spesielt høy risiko om man har arvet fra begge foreldrene. hos kvinner som er gravide med denne lidelsen avgjør man hvert enkelt individ om forebyggende behandling med fragmin eller klexane skal brukes dersom hun har leiden hetro zygot.Svært få får venetrombose. Dersom kvinnen tidligere har hatt blodpropp SKAL hun ha fragmin eller klexane hele svangersakpet og 2-4 uker etter fødsel. jeg har nå tatt operasjoner,brukt p-piller i mange år,vært gravid UTEN å få blodpropp så som legen sa: hetrozygot leiden gir sjeldent tilfeller av blodpropp. Men jeg skulle få klexane i et evnt sv. skap pga min høye alder. Albyl-e hjelper ikke på tilstanden.
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 30. januar 2008 Forfatter #28 Skrevet 30. januar 2008 Hmm...michy med nytt nick her... Har ikke hatt blodpropp jeg da,så er litt rart at det er så mye styr da. Nå har ikke jeg sett legepapirene på sykdommen i seg selv, så det kan jo hende at jeg har en litt spesiell situasjon eller noe sånt... er forresten til UL en gang i månden nå og legetime en gang i måned. Så jeg har to måndtlige kontroller jeg da,så blir det vel hyppigere jo mer jeg nærmer meg fødsel.er 26 +4 el 5 nå,så vi får se...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #29 Skrevet 31. januar 2008 Hei Jeg er også på UL og legekontroll en gang i måned, jordmor 2 ggr i måned og tromboseklinikken 1 gang i måned.
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #30 Skrevet 27. mars 2008 Noen av dere so mhar tatt KS på grunn av dette? Min mor hadde pratet med en lege og fikk høre at en del leger praktiserer med KS tre uker før termin for å holde kontroll på evt. ekstrem blødninger som kan komme....???? Det er litt kjekt å finne ut av,for som jeg skrev når jeg begynte denne tråden.døde jo mpren min av blodmangelen som oppstod.Som sagt klarte de å gjennopplive henne men om det begynner å bli vanlig på noen steder er det kanskje noe å tenke over.....
marinas skatt Skrevet 27. mars 2008 #31 Skrevet 27. mars 2008 http://www.uib.no/isf/utposten/2002nr3/utp02308.htm. Tenkte det var greit og legge ut denne en gang til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå