Gå til innhold

Jordmødre vs keisersnitt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det er så rart. Vi kan bare tenke oss ulike dramatiske fødsler, mens de ser haugevis av dem i virkeligheten. Ja de får det faktisk inn i kroppen. De aller fleste fødsler går jo bra, men de får se de værste også...

Jeg beudrer de som står i dette yrket. Det må kreve enormt følelsesmessig på godt og vondt.

At de tar ks betyr ikke at alle burde ta det - de har faktisk en historie der de kan ha fått angst etter å ha sett for mye. Det trenger ikke bety at det er farlig å føde vaginalt uansett.

Hilsen ei med ks foran seg, men som ikke ser vaginal fødsel som et dårlig alternativ.. Har født selv, der jeg ikke var redd før eller under fødsel, men fikk en traume etter...

Annonse

Men da burde de jo ikke være så negativt innstilt overfor en kvinne som ønsker keisersnitt - hvilket man ofte hører om -

Jeg er heller ikke pro-keisersnitt, men det bør jo ikke være så vanskelig å få gehør for sine ønsker rundt omkring på landets sykehus, jordmoren er jo den man ofte har hatt kontakt med gjennom graviditeten.

Og all ære til jordmødre, det burde jo faktisk være flere av de, det er jo mange steder i landet det ikke er jordmordekning

For ei som har født før og har fått ettervirkninger av en fødsel, tror jeg det er lett å få ks.

Men for en førstegansfødende med angst, blir prosedyren annerledes.

Angst er ikke noe man kan kategorisere. Noen har mye angst, mens andre har generell angst for det ukjent og det å miste kontrollen.

Om man da kommer til en god jordmor, som vet hvordan man kan bearbeide disse følelsene ser jeg ingen grunn til at de gjør et forsøk.

Ingen tvinger noen til å føde vaginalt i dag.

Men de vil gjøre et forsøk hos de som har angst, til å tenke grundig igjennom situasjonen.

Det er jo en kjennsgjerning at vi faktisk er skapt til å føde. Ks må og bør ses på som et alternativ, men ikke som en lettvindt løsning alle burde kunne ta.

Tiden ETTER et ks er som kjent langt tøfferee nn ved vaginal fødsel.

Og de aler fleste v-fødsler går BRA.

Hilsen ei som har erfart begge deler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...