Gå til innhold

Ang Toxoplasmose


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var hos lgen i dag og spurte om det var mulig å ta en prøve som viser om man tidligere har vært smittet av toxo. Og det finnes. Altså ikke den vanlige prøven på om man nå har smitte i seg, men om man har dannet antistoffer for toxo. Om det da viser seg at man har hatt det før kan man koooose seg med all den spekemat man vil... Så i dag har jeg tatt denne blodprøva. Angrer nå bare litt på at jeg ikke spurte legen om dette da jeg var gravid med 1. mann (venter nr 3).

 

Har hatt katter hele livet og vært mye i utlandet, og har spist det meste, så det er vel en viss sjanse for at jeg kan være imun... Gjett om jeg skal spise fenalår til jul om jeg har antistoffene i kroppen... :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

spørsmål: jeg er negativ for toxoplasmose og skal holde meg unna alt dette her kattegreiene og hele pakka. Men lurer da på... i hvilken grad? har jo katt hjemme og foreldrene mine har katt!! Skal eg bare unngå å ta på de? går vel greit hvis eg er nøye med hygienen og vasker hender ofte?? må jeg kvitte meg med katten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos deg med katten din, men ikke stikk fingra i munn etterpå hvis du har tatt`n i rompa eller skiftet på kattekassa. Vask hendene godt etter dette så går det helt fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde du spørre legen din om, bare for å være på den sikre siden. Jeg håper du ikke må slutte å omgås katter helt. Jeg elsker katter selv, og unner deg ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toxo kan BARE smitte gjennom munnen, altså man kan ikke bli smittet av et katteklor, altså gjennom blodet.

 

Toxo er en parasitt som er forholdsvis skjelden i Norge. Har du en innekatt så er det nær opp til 100% sikkert at den ikke er smittet. Har jo ikke kunnet få smitten særlig lett. Ørliten sjanse for at katta kan få det gjennom f.eks kattematen den spiser.

 

I og med at toxo fra katter avgis i avføringen er det her parasitten finnes, og man kan komme i kontakt med den. Som nevnt over får man ikke toxo av å kose med pusen, men kommer man bort avføring og så tar seg til munnen kan man hypotetisk sett bli smittet.

 

Kos deg med kattene, og hold normal håndhygiene, så er det ingen fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt toxoplasmose innen jeg ble gravid med første mann. Fikk det i utlandet, tror jeg. Ble veldig syk i over et halvt år. Det er ikke mange som har hatt det her i Norge (tror jeg), men er mer vanlig i sør-europa. Der sjekkes gravide gjennom hele svangerskapet.

 

Lykke til gjennom deres svangerskap!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er større sjans for å bli smittet om man spiser møkkete salat fra frankrike enn om man kysser katta si.

Har man hatt katten lenge og ikke blitt smittet, har ikke katten smitten, derfor trenger man ikke å bekymre seg.

 

Jeg har jobbet med å analysere slike boldprøver, å tro meg! Toxo er min minste bekymring!

Men jeg tar mine forhådnsregler, det blir ingen utenlandstur på meg under svangerskapet, og jeg ser an resturantene jeg besøker!

 

Tenk heller på kosthold! Mini inni oss trenger alle nærinsstoffene naturen har å by på, spis frukt og grønt, og vask dem godt først!

Kjøtt og fisk må vi også få i oss:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...