Gå til innhold

Har fått jobbtilbud, men med FASTLØNN ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jo egentlig aldri likt en slik ordning, der man får fastlønn pr. mnd.

Dette er en stilling der jeg skal ha 4-5 stk. under meg, og skal jobbe 100% selv. Men hvis en av de andre blir syke, da er det jeg som skal skaffe erstatter eller jobbe vakten selv.

Ser foran meg at det blir 120% jobbing og ikke lett å få til avspassering hvis jeg legger inn flere timer pga. andres sykdom.

Ville du sagt ja til en jobb når det er kun fastlønn det er snakk om ?

Hva om jeg blir syk ? hvordan blir det med lønna da egentlig ?

hmmm... har noen dager å bestemme meg på. Men er litt skeptisk både til fastlønn og det å ta på meg en jobb der jeg har ansvaret for å fylle vakter når noen er syke. Bekymret for at jeg står der en dag, ingen som kan jobbe og jeg alene hjemme med 3 barn uten barnevakt. Hva da liksom..

Ahh.. what to do ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs jo hvor mye lønna er på da. Men jeg hadde prøvd hvertfall så finner du jo fort ut om det er noe for deg.

Skrevet

Hvorfor er du skeptisk til fastlønn? Hadde skjønt deg hvis det kun var provisjon....

Og lønn får du jo hvis du blir syk.

Skrevet

Sambo ha fastlønn, fornøyd han (vi).. Han ha xxx i mnd,12 mnd i året også får han feriepenger i tillegg.. :o) Jobber han overtid, får han ikke noe ekstra - men kan senere ta de timene i avspasering...

Skrevet

Har jobbet med fastlønn i mange år, og det positive er jo at man vet hvor mye man får i lønn hver mnd. Man får og det samme om man er syk eller om man tar seg noen dager fri(avspasering).

Det man må være påpasslige med er jo at man ikke jobber 150% og ikke får noe igjen for det. Så pass på at lønnen er god. Eventuelt forhandl deg til en bedre lønn om du ser at du jobber mye.

Dersom situasjonen er at du plutselig kan stå der uten barnevakt og ingen til å jobbe for deg så er kanskje ikke dette jobben for deg. For du kommer garantert til å oppleve at det er ingen av de andre som kan jobbe, og da står du der med sjegget i postkassa om ikke du har noen til å ta seg av barna.

Alternativt så kan redningen være å ha 3-4 ringevakter som du har i bakhånd om det skulle være en krise. Men er ikke i alle bransjer det fungerer noe særlig å ha ringevakter uten noe særlig erfaring som stepper inn når det er kriser...

Uansett, lykke til:D

Skrevet

Er litt skeptiskt fordi jeg vet at det blir alltid noe ekstra, og da blir jo den totale lønne egnetlig lavere siden man ikke får overtidsbetaling.

Hvis man har fastlønn og så blir barna syke, det er vel aldri slik at jeg må jobbe inn de timene da ?

Er litt redd for å ta på meg det ansvaret, og så er mannen min bortreist eller noe og så står jeg der med skjegget i postkassa.

Bør kansje vente med en slik stilling til barna er større.. den frister litt fordi da slipper jeg å kjøre 30 min til jobb, får da bare 10 min kjøring. og kan jobbe bare på dagtid. forhåpentlig vis. Nå har jeg jo kveldsvakter og av og til helgvakter.

Skrevet

Skjønner at du er skeptisk hvis det er en sånn type jobb hvor man nesten forventer å jobber en del overtid.

Og hvis noen er syke o.l, du har ikke mulighet til å beordre andre på jobb da? Hvis du ikke kan selv en dag..

Skrevet

Jo selvfølgelig kan jeg det, men kommer ikke til å gjøre det ;)

Vil ikke være den type "sjef".

Skrevet

Jeg har hatt fastlønn i mange år nå,og for min del angrer jeg på at jeg sa ja til fastlønn.

Jobbet som assisterende butikksjef,og hvis noen er syke er det jeg som må stille opp. Alltids overtid,som jeg aldri får betalt for.

Får aldri tillegg for ubekvemarbeidstid heller.Har tapt masse penger når jeg regner på det.

Sjefen lover avspasering,men det er det aldri tid til,så har ikke hatt det heller.

Men dette er bare erfaring fra min arbeidsplass.

Det kommer sikkert ann på hvor man jobber og betingelsene.

Skrevet

Har aldri hatt valget mellom fastlønn og, eh, det andre alternativet. Så jeg ville antagelig ikke tenkt over det en gang. Hvilken type jobb er det?

Skrevet

Hei,

Har selv fastlønn, men med overtidsbetalt når det er pålagt overtid og opparbeiding av flexitid for overtid utenom den pålagte.

Er veldig fornøyd!

Men ser jo ut til at ordningen der du er blir noe annen.

Fastlønn lønner seg sjelden hvis en ikke har overtidsbetalt eller vet at en får mulighet til avspasering.

:-))

Skrevet

Hvordan er det med fastlønn når feks. ungene blir syke ?

Ahh.. merker at jeg nøler veldig her nå. Vil jo ha muligheten til å være hjemme med ungene hvis de er syke. Selvfølgelig tar mannen min sin del han også. Men dette med en ansvarsstilling så er det jo alltid den muligheten for at man MÅ bare på jobb uansett ...

Tror jeg må virkelig i tenkeboksen her før jeg sier ja.

Skrevet

Jeg får lønn hvis barn eller jeg er syk.

Skrevet

Du har rett på 10 dager for sykt barn om du har fastlønn og så egenmeldinger for deg selv om du blir syk. Men om du må være hjemme så der det du som må passe på at det er nok folk på jobb når du er hjemme.

Skrevet

Det fungerer som ellers...

10 dager eller 75 timer i året...du får lønn uansett. Men nå er det jo du som må skaffe noen til å jobbe for deg også, hvis jeg har forstått deg rett.

Samme hvis du blir syk. Du har 4 egenmeldinger à 3 dager. Men igjen er det vel du som må skaffe noen som kan jobbe for deg.

Du har jo en mulighet antakelig på 6 mnd prøvetid, og da er det vel gjensidig 1-2 ukers oppsigelse..

Hvis det er en spennende jobb ville jeg prøvd å forhandle frem overtidsbetalt, hvis du overstiger et visst antall timer i løpet av året, som viser seg å være umulig å avspasere...

Kanskje ikke så lett forståelig det siste der..

:-))

Skrevet

jeg har har aldri hatt noe annet en fast lønn, helt supert det:) Men jeg får overtidsbetalt om jeg er på jobb mer enn 37,5 timer pr. uke. På jobben hos meg har vi alle fastlønn.

Spiller ingen rolle om du har fast lønn eller ikke når barna er syke, ingen forskjell der.

Får du ikke overtidsbetalt? Er det kalkulert inn i lønna de?

Skrevet

Er det ikke fast lønn som er normalt?

Jeg har det og vi får ikke betalt for overtid så lenge det ikke er pålagt overtid. Men vi har jo rett på å avspasere de timene vi har jobbet for mye, syns dette fungerer helt fint.

Du har akkurat de samme rettighetene som alle andre nå det gjelder antall dager med egenmelding og antall dager hjemme med sykt barn.

Skrevet

Hvis det forventes at du skal jobbe ekstra må dette være innbakt i fastlønnen. Fordelen med fastlønn er jo at du får det samme om du jobber mye eller lite i en måned. Jeg har fastlønn og for meg passer det kjempebra. Noen måneder jobber jeg masse overtid andre tar jeg en god del avspassering. Tilpasser det mest mulig til mine små. Du har også krav på full lønn ved sykdom. Synes faktisk dette er best så lenge man har små barn. Man vet alltid hva man har til disposisjon. Men det skal jo være en lønn man er fornøyd med :)

Skrevet

Da tror jeg jammen kommer til å kreve at det blir overtidsbetaling hvis ikke jeg får avspassert eller noe slikt.

Skrevet

Er avdelingsleder i butikk og har timelønn. Han som hadde jobben før meg gikk på fastlønn, og nå i etterkant (når han har gått over i annen stilling i firmaet + gått over på timelønn) spurte jeg han om lønna ble veldig annerledes etter at han skiftet "lønn". Han mente egentlig ikke, men er samtidig mer fornøyd med timelønn.

Om jeg skulle tatt avgjørelsen (fikk ikke valget selv - firma ville gå bort fra fastlønn) hadde det kommet an på lønna i seg selv, kjennskap til den som er over meg (han jeg har er veldig grei, og tror egentlig ikke feks avspasering hadde vært noe problem i fht han) og de jeg kommer til å ha under meg (mye syke/borte/tull?), er det flere ekstrahjelper å bruke i krisesituasjoner? Hadde nok uansett foretrukket timelønn, men er ikke redd for fastlønn jeg...

Skrevet

Jeg har hatt fastlønn nesten bestandig. Mener faktisk det er bedre å bli lønnet slik enn etter vanlig timelønn. I fulltidsstilling lønnes man for 162,5 timer hver mnd. Som regel får man lønn for inneværende mnd. Pluss tillegg (evnt overtid/ulempe) utbetalt mnd etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...