Gå til innhold

noen læstadianera hær?

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Skrevet

Jepp:)

Liker ikke å kalle meg det til vanlig, da det er et ganske negativt ladet ord. Men jeg tilhører en læstadiansk menighet.

Skrevet

Hei dere som er læstadianere=)

Jeg syns det er imponerende at folk får alle barn de er i stand til på gr. av sin tro i dagens samfunn, har stor respekt for det som gjøres i tro.

Jeg lurer på det læstad. praktiserer angående bekjennelse av synd og løsningsordet dere gir til hverandre?Vil dere fortelle om det?

Skrevet

Hei:)

Først må jeg si at det er de færreste som får alle de barna de er i stand til. Det gjaldt nok mer den eldre generasjonen som for lengst er ferdig med å få barn. Av oss som er i fruktbar alder tror jeg de aller fleste bruker prevensjon når man ikke ønsker/det ikke passer med flere barn! Selvfølgelig finnes det unntak, men i dagens samfunn er det ikke så enkelt å være hjemmeværende husmor med 14 barn;)

Når det gjelder bekjennelse av synd, er det en viktig del for å tro på at jesus døde på korset nettopp for dette. For har man ikke synd, trenger man heller ikke jesus. Man er født som syndere og man synder daglig i tanker, ord og gjerninger. Det er ikke til å komme i fra pga syndefallet i edens hage. Men det er nettopp derfor Jesus kom som menneske til jorda og tok våre synder på seg. Den dagen man står for Gud, skal Gud se oss gjennom Jesus, og dermed skal vi være fri for synd, slik han var her på jorda.

Når det gjelder løsningsordet, syndenes forlatelse, må man først bekjenne sin synd for å bli den forlatt. Å tilsi syndenes forlatelse er satt så lavt at et barn kan løse sin mor eller far, ektefeller kan løse hverandre osv.

Skrevet

Hallo=)

Ja jeg mente det var noe med det at dere bekjenner synd for hverandre , det må jo da skje daglig dersom synden kun blir forlatt ved å bekjenne for hverandre.Personlig tror jeg det er bra å bekjenne synder for hverandre slik det står i bibelen, men jeg tror også man kan gå rett til Faderen gjennom Jesu blod og få tillgivelse på grunn av nåden.

Kom bare til å huske på en dame som var læstad. som fortalte meg at hun fikk syndenød engang på et fly og heldigvis så satt det en tilfeldig person ved siden av henne som forstod og kunne tillsi henne syndenes forlatelse og det var ved å bruke en spesiell regle som hun da kjente.Det var bare derfor jeg spurte om akkurat dette, har lurt endel på denne praksisen i ettertid. Ja det ligner jo litt på den katolske praksisen med å skrifte i kirken, men det er klart- jeg tror nok de fleste menigheter har litt av dette i sin forkynnelse med at det er bra å leve i lyset og bekjenne sine synder for Gud og hverandre slik at man blir ferdig med det.

Ellers så syns jeg nesten det er litt trist dersom dere også er blitt så moderne at dere bruker prevansjon=D)) Det er jo flott med mange barn og jeg har alltid beundret læstadianerne for dette .Men jeg vet at for bare 15-20 år siden så fikk folk av deres menigheter rundt 10 barn, så moderniseringen har vel skjedd de siste 15-20 åra da?

Så et program på tv med en familie av Smiths venner som fortsatt praktiserer det og de trodde oppriktig at det var Guds vilje.

Skrevet

Til vanlig bruker man nadverden som tilgivelse for sin synd, men det er jo som du skriver at om man kommer i samvittighetsnød, så kan man få tilgitt sine synder av hvem som helst, bare det skjer i Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn.

Man trenger heller ikke ramse opp sine synder for den som skal gi syndenes forlatelse.. Det er nok om man bekjenner dem for Gud.

Er vel de siste 15-20 åra ja, at også læstadianere er blitt så moderne;)

Men jeg personlig begynte med prevensjon da jeg var 15 og debuterte seksuelt. (Tror d færreste er jomfru når de gifter seg også, selv om man skal være det.) Nå når jeg gifta meg, slutta jeg, og har ingen planer om å begynne igjen. Jeg ønsker gjerne å få mange barn! Men skal være glad og takknemlig om vi i det hele tatt får noen. Ser håpløst ut akkurat nå...

Tilhører du noen spesiell menighet? I så fall, hvilken da?

Annonse

Skrevet

Håper du får ønsket ditt oppfyllt om en ungeflokk=)

Jeg er ikke medlem av noen menighet.Går på møter der jeg blir ledet til å gå .

Er det sånn at deres menigh. ikke er så veldig evangeliserende?Har liksom ikke støtt på noen læstadianere som er ute for å vitne, dele ut traktater f.eks eller ha store oppslag om møtene sine....ehhh...og hvorfor ikke i såfall?

Beklager at jeg spør så mye men er bare litt nysgjerrig ?

Skrevet

Helt greit at du spør:) Skal svare så godt jeg kan..

Jeg vet faktisk ikke hvorfor det er slik..Har ikke tenkt så mye over det, men det er sant at læstadianere ikke driver noe "misjon" i den forstand at man oppsøker andre som tilhører andre menigheter/trossamfunn for å vitne om vår tro.

Men likevel er det jo et ganske stort miljø innenfor læstadianismen. Særlig i Nord-Norge i allefall.

Vet ikke hvorfor det er som det er.. Men nå satte du det i hodet mitt, så må vel prøve å finne ut litt om det;)

Skrevet

Okei, det er bare no som har slått meg, syns det var litt rart siden dere tror på Jesus og Han gav jo misjonsbefalingen vet du.

Men blir intressant å høre hva du finner ut om hvorfor ting er som det er=D)

• 3 uker senere...
Skrevet

Heisann!

Du som er anonym og sier at du er læstadianer. Kan jeg spørre hvilken retning du tilhører?

Det er jo dumt at du forteller andre at den læstadianske menigheten ikke lenger preker prevansjon som synd, det er jo aldeles ikke sant. Da er det kanskje OK og også nevne litt om splittelser, at det finnes flere retninger innenfor læstadianismen, og at noen av de nye retningene tenker og praktiserer slik osv...

For den gamle, førstefødte retningen, som ennå har sitt hjerte vendt mot lappmarken, praktiserer ennå troen slik den alltid har blitt gjort.

Hilsen nyskjerrigper.

Skrevet

Jeg (og min mann) er læstadianere og bruker ikke prevasjon :-) fordi det er ikke riktig ifølge vår lære. De fleste av mine veninner gjør heller ikke det og de har ganske mange barn (5-6 st i en alder av 30). Jeg selv har vanskelig for å få barn men er endelig blitt gravid med nr 2; og jeg tror vi får de barnen Gud ser vi har mulighet for å ta oss av.

Skrevet

Og forresten så må man ikke bekjenne sin synd for å få den forlatt. Som kristne lever vi i syndanåden.

Så det er ikke farlig å fly (selv om vi ikke skulle ha noen vid siden av oss ;-))

Skrevet

Hei!

Beklager, men jeg har nok gjort meg misforstått.. Læren er jo den samme fortsatt, at prevansjon er synd. Men tror veldig mange har brukt det i perioder likevel.

Læren er også at sex før ekteskapet er synd.. Men tror ikke det er så veldig mange i dag som er jomfru når de gifter seg, selv om de tilhører læstadianismen.

Personlig brukte jeg prevensjon frem til jeg fant mannen som jeg nå er gift med.

Hadde fast partner i noen år før det, og da var jeg altfor ung til å få barn, og derfor brukte jeg prevensjon.

Men nå etter jeg har giftet meg, vil jeg nok aldri bruke det igjen. Jeg ønsker de barna vi blir velsignet med. Hvis vi blir det da. Virker håpløst akkurat nå.

Jeg tilhører det noen kaller den "konservative" retningen.. Men det er så mange retninger at jeg prøver å ikke henge meg opp i hva de forskjellige kalles..

Eneste som fører oss til himmelen er at vi er Guds barn, ikke om vi tilhører den ene eller den andre retningen...

Annonse

Skrevet

Det er en ting som har opptatt meg en del etter vi begynte å prøve å få barn sammen..

Er det greit å bruke den hjelp og de midler som finnes for å få det til? Eller skal man legge alt i Guds hender og stole på at han velsigner med barn hvis det er meningen?

Jeg er under utredning og har tatt flere hormonkurer.. Noen ganger slår disse tankene meg, og da blir jeg veldig usikker. Prøver og tenke at hvis det ikke er hans vilje at vi skal få barn, hjelper det ikke hvor mye vi prøver forskjellige metoder.. Men trøster meg selv med at det ikke kan være galt og bruke det som finnes...

Noen som deler mitt livssyn og som har noen tanker om det?

-Læstadianer-

Skrevet

Dette er en vanskelig men intressant problemstilling - jeg tror Gud vil ge dere barn når/hvis dere er klar for det. Kjenner selv en dame som ble gravid først på eldre dager, og fødde en helt frisk sønn. Men jeg skjønner det er sårt når dere så gjerne vill ha, men ikke får...

Kanskje dere kunne spørre noen dere har fortroende for innen menigheten i saken?

Lykke til!

Også læstadianer

Skrevet

Har ikke så lyst å snakke med noen andre om det ennå.. Det er så sårt! Men jeg legger min lit til at det er Gud som har gitt fornuften til menneskene, og at det er hans verk at det finnes hjelp.. også til å få barn. Er vel egentlig ikke noe annerledes enn å bruke legehjelp og medisiner pga sykdommer!

Hvilke retninger tilhører dere som er her inne?

Skrevet

Hei Læstadiandere

Puh! D var sannelig godt å høre at dere fortsatt praktiserer å ikke bruke prevansjon=)Ble nesten litt bekymra her på vegne av nordområdene og folketallet der, he he...det er jo ganske lavt fra før.

Når det gjelder sprs.målet om Guds vilje ang. å få barn så tror jeg alle barn som blir til via prøverør eller uansett hva ER Guds vilje og kommer fra Guds hjerte.Mange barn blir i dag til gjennom prøverør , ikke sant?Herrens veier er uransakelig... adopsjon er også en mulighet.

Skrevet

Personlig tenker jeg at det er kanskje viktigere å adoptere eller bli fosterforeldre dersom man har evner og overskudd. Det er så masse barn som ikke har det bra i denne verlden! Det er også oftest en naturlig forklaring til at man ikke kan få barn - jeg selv har 6.5 år mellom mine, og det utan planlegging. Jeg tror selv kroppen min reagerte på stress...

Men jeg skjønner jo at det aldri blir detsamme som å få egne barn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...