woo-woo Skrevet 18. oktober 2007 #1 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg var 11 dager over termindato og var inne på overtidskontroll ( Vanlig med kontroll den 12 dagen, men det var en lørdag så fikk time fredagen ). Tok sparketest og overvåket sammentrekninger i livmoren. Sykepleieren så antydninger til regelmessige rier på skjemaet som ble skrevet ut. Jeg trodde egentlig ikke det var noe rier, hadde vell egentlig gitt opp håpet siden jeg hadde hatt kynnere regelmessig i sikkert 1mnd Da jeg kom inn til gynekologen tok han ultralyd og alt var fint. Han sjekket meg for å se hvor langt i prossessen jeg var kommet, og om det i hele tatt var noen fødsel på gang. Det viste seg at jeg hadde 3 cm åpning. Jeg ble sendt hjem med beskjeden at hvis det ikke hadde skjedd noe til mandagen, altså 3 dager så skulle jeg komme å ta vannet. Vel hjemme i leiligheten begynte riene for fullt, kun 10 min etter jeg var kommet inn døra. klokka var da 10.40. La meg på sofaen og tok tiden. Det var 10 min mellom hver rie. Halv ett ringte jeg føden, da var det 5 min mellom hver. Fikk beskjed om å komme hvis riene var like regelmessige i en time til. Halv 2 bestillte vi taxi. Da vi kom på sykehuset ble jeg litt irritert for måtte vente på mottake i 30 min, før det kom en sykepleier og hente oss. Da vi kom opp på føden måtte vi vente i en tv stue i 40 min, for de måtte vaske ut fødestuen. Klokka var vel nærmere 15.15 før jeg fikk komme inn på fødestuen. Jeg hadde på forhånd bestemt at jeg ikke skulle ha bedøvelse, og det var jeg fremdeles fast bestemt på. Fikk ta meg et bad, skrue av lyset og tenne levende lys, Det var ganske koselig til tross for smertene. De første timene var det lite fremgang. Jormor sjekket meg 18.00 og da hadde jeg bare 4 cm åpning. Jeg ble litt oppgitt Hun ga meg og noe akupunktur; en nål i hver hånd, tre på magen og en oppe i hode. Det hjalp meg til å slappe bedre av. 21.00 sjekket hun meg igjen, da hadde jeg 6 cm åpning. Jordmor sa hun trodde gutten kom før dagen var omme. Men kl 23.00 var det vaktskifte og jeg hadde enda ikke pressrier. Den nye jordmoren som kom tok vannet. Klokka ble over 12 og datoen var nå lørdag 11.08. KL 00.20 Satte pressriene for fullt i gang. Og 00.35 var han ute. Den siste delen gikk utrolig fort som selfølgelig medførte at jeg måtte sy noen sting, men det var ikke så mye. En annen medvirkende grunn var at prinsen vår kom ut med hånden ved siden av hode. Jordmor prøvde å dytte han litt inn igjen slik at hånden ikke skulle komme ut samtidig med hodet, men det hadde han ikke tid til, han ville ut med en gang =) Vidunderet vårt var 3535 g og 51 cm lang. Og jeg og sambo ble verdens stolteste foreldre =) Hadde egentlig ikke noe hard fødsel fordi om det tok 14 timer før pressriene kom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå