Gå til innhold

Lurt og bli gravid når man studerer?

Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så sant du har hatt krav på støtte fra lånekassen de siste 6mnd før fødsel får du stipend fra lånekassen i to semester (ikke for et fullt kalender år). Men husk at for mange er det nok å studrere om man ikke skal ha barn i tillegg. Så om du ikke klarer å følge normal studieprogresjon pga barn, vil du tape på det. Men klarer du å fullføre på normert tid (i tillegg til evt 1 års permisjon), vil du ikke tape noe på det økonomisk iallefall.

Hei. Jeg fikk min første etter å ha fullført første året av utdannelsen. Hadde ett år permisjon. Er nå gravid med nr. to, og blir ikke helt ferdig med andre året, men fortsetter neste år der jeg slapp. Det er fordeler og ulemper med å bli gravid i studietiden. Du får det du skulle hatt i lån og stipend som stipend i 10 1/2 mnd mener jeg. Pluss at du får forsørgerstipend på 1320 kr ekstra i måneden hvis samboeren/mannen din ikke tjener for mye. I tillegg får du engangsstønad på ca. 33000 kr hvis du ikke har opptjent nok til at du får en ekstra sum hver måned som andre arbeidstakere. Det hadde jeg gjort, og det utgjør økonomisk en forskjell. Det er fordeler og ulemper som med alt annet. Fordelene er at man som oftest ikke er like bundet til en fast arbeidstid slik at under graviditeten så kan du kanskje legge opp dagen litt som du selv ønsker det. Når du er ferdig med permisjonen og bebisen begynner i barnehagen så trenger ikke alle dagene bli like lange som de som har full arbeidsdag. Vi kan hente henne i tre-tiden. Mange får ikke hentet før halv fem-fem... og det blir lange dager og man får ikke sett hverandre så mye når de legger seg rundt kl. syv.

Ulempene er at om man blir fysisk dårlig under graviditeten så er det helt klart en fordel å jobbe. Det er lettere å bli sykemeldt fra jobb enn fra studiene. Du kan også være sykemeldt fra lånekassa, men det syntes i hvert fall jeg føltes litt urettferdig. Jeg sto på til siste slutt, mens andre jeg kjente som jobbet var sykemeldte eller delvis sykemeldte og kunne slappe av. Ulempen er også at når barnet begynner i barnehagen, så er det stor sannsynlighet for at de er mye syke det første halve året. Heldigvis har vi vært heldige til nå... men det kan jo bety at det blir en del fravær fra skolen. Dette ville man jo få dekket på jobb, men mens man studerer så blir det på egen regning. Med mindre det er over to uker sykdom tror jeg. Les på lånekassa. Jeg ville godt for det hvis dere virkelig ønsker barn. Det er ikke sikert man blir gravid med en gang heller... vi brukte lang tid på første. Hvis dere er litt usikre så kan det være lurt å vente. Barn krever mye, og det er ikke til å stikke under en stol at det ikke alltid er like lystbetont å begynne med oppgaver når hun har lagt seg på kvelden. Men angre: det gjør jeg absolutt ikke!!!

Jeg synes at Smurfern79 har ett godt poeng. Det er ikke mange dager jeg klarer å hente sønnen min i barnehagen (nå på skolen) før halv fem. Jeg skulle ønske at jeg hadde muligheten til å hente han rundt 15, det ville vært herlig.

Så hvis du har mulighet til å studere og ta deg av dine barn samtidig, så er det noe du kan tenke på.

Også er det en fordel å være ferdig med mammapermisjon før en starter i arbeidslivet. Skal en begynne å etablere famillie rett etter en er ferdig med skolen, vil det ta lenger tid å komme inn i arbeidsoppgaver og slikt (noen arbeidsgiver tenker faktisk på slike ting, selv om det er ulovlig). Så når en er ferdig meg permisjonen er en lissom en "ferdigpakke" ;-)

Synes også det er en fordel å klare barn og studier samtidig. Det viser en er flink å prioritere.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...