Gå til innhold

Flere med barn med hoste som ikke vil gi seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den 15 mnd gamle jenta mi har hatt hoste i 1,5 mnd nå. Har vært til lege flere ganger. Første gang fikk hun hostemedisin, andre gangen fikk hun astmamedisin (men de har ikke påvist astma hos henne). Dise medisinene lindrer bare littegrann. Hun hoster sånn om natten at hun smågråter innimellom.

Legen finner ingenting når hun lytter på lungene til jenta, derfor har vi blitt sendt hjem hver gang.. Men jeg orker ikke dette lenger. Hun har det vondt! Skal til legen igjen på tirsdag og da skal hun sannsynligvis henvises til barnelege. Men jeg hørte at det er 2 mnd ventetid på å komme dit. Hun kan ikke hoste slik i 2 mnd til, det går bare ikke....! Kan jeg gjøre noe for å komme til raskere?

Vil gjerne ha svar fra erfarne mødre - er det vanlig å hoste så lenge, og skal barn virkelig ha det så ubehagelig uten at lege vil gjøre noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jenta mi på 20 mnd har hostet og hostet i ca halvannet måned hun også. Det begynte med vanlig forkjølelse som utviklet seg til dobbeltsidig ørebetennelse og halsbetennelse. Fikk penicillinkur på 10 dager. 1 uke etterpå fikk hun ørebetennelse på nytt, men kun på ett øre. Var hele tiden veldig tett i nesa og begynte å hoste. Fikk ny penicillinkur på nye 10 dager.

Har ikke hatt noen flere betennelser etter dette, men er veldig tett i nesa/forkjøla og hoster og hoster og hoster og hoster. Det ser ikke ut til at hun har det vondt, hun har heller ikke feber - så jeg regner med at det da er et virus som må gå over av seg selv. Bare viktig å bruke saltvann nesespray for å holde luftveiene åpne. Legen har også lyttet på jenta mi uten at det var noe... Hun får av og til noen skikkelige hostekuler og hun kan hoste mer når hun er i fysisk aktivitet... Velger foreløpig ikke å gjøre noe mer så lenge allmenntilstanden hennes er relativt god!

Hvis jenta di har vondt og hun er tydelig preget - bør du få en "second opinion" hos en annen lege - hvis du føler at "noe er galt" så skal du gjøre noe med det - bedre å oppsøke lege en gang for mye enn en gang for lite =)

Lykke til og god bedring til jenta di =)

Skrevet

Kan du ikke ringe helsestasjonen, og spørre om ikke barnelegen kan ta seg tid til en liten undersøkelse. Eller gå privat?

Er det tørrhoste eller en forkjølelse hun har? Om det er en "bjeffehoste" skal dette tas alvorlig av lege - for dette har vissnok en diagnose. Søk "bjeffing" under "Alle forum på DIB".

Er det for tørr luft eller for fuktig på soverommet hennes? Kan hun ha allergier. Overfølsom mot div.såper, støv, røyk osv.

Det er ikke vanlig å hoste så lenge.

Skrevet

Falsk krupp var ordet jeg lette etter...

Skrevet

Tusen takk for svar. :-) Det må ha vært ille for både deg og jenta di at hun hadde så mye plager - godt å høre at hun er bedre. :-) Her hostes det mest om natten, så nå har vi bygd opp sengen hennes og gir en del saltvannsspray. Astmamedisin får hun tre ganger om dagen. Skal få legen til å sjekke ørene og halsen hennes også, etter det du fortalte meg. Man vet jo aldri! Takk igjen. :-)

Skrevet

Jeg tror jeg må henvises til barnelege, men jeg kan selvsagt ringe og høre! Det begynte som tørrhoste og er gått over i forkjølelseshoste, høres det ut som.

Har hørt om falsk krupp og nevnte det for legen, men ingen av oss tror at det er det hun har. Hun har ikke den karakteristiske bjeffende hosten...

Jeg er usikker på luftfuktigheten på rommet hennes... Hun kan muligens ha allergi, jeg har selv husstøvallergi og legen vet dette. Likevel trodde ikke legen at det var noe å bekymre seg for (foreløpig). Men på timen på tirsdag skal jeg si at vi må henvises til barnelege.. Og hvis det tar for lang tid, må jeg bare ringe helsestasjonen og høre om vi kan få komme til der.

Takk for svar. :-)

Skrevet

Snupp har hosta i 3mnd nå (er 18mnd gammel). Så nettene er helt jævlige. Tok masse prøver hos legen flere ganger. Ble til slutt henvist til barnelege og astmaspesialist. Tok 1mnd å vente på time, og så var det ny runde med ENNÅ flere prøver. Allergitester, masse blodprøver og også røntgen. Men nå er alle svar kommet og ikke noe spess er funnet.. Så da antar de at det er astma og hun skal nå få medisin mot det.. Skikkelig kjedelig det der altså.............. Håper virkelig medisinen hjelper.

Be om henvisning til barnelege du. Ender mest sannsynlig med at du må til en uansett når det har vart så lenge, så er best å bare stille seg i kø med en gang.

Lykke til!

Skrevet

Her sliter vi med det samme! Gutten vår er 20 mnd. og plaget med tette luftveier. Merkes spesielt nå om høsten. Hoster endel om nettene, og det er slitsomt.

Legene mener det ikke er asma, men noe han kommer til å vokse av seg. går på ventolin og flutide nå, men blir liksom ikke bedre...

Skrevet

Har noen "hostebarna" blitt testet for Mykoplasma? Det er en type infeskjon/lungebetennelse som ikke nødvendigvis gir dårlig form, men MYE hoste.

Håper barna deres får hjelp mot hosten, det er ikke noe godt.

Skrevet

Snuppa mi hadde falsk krupp for et par mnd siden, og etter det har hun hostet. Går litt opp og ned hvor mye, men vi var hos lege og på helsestasjonen, hvor de ikke kunne finne noe mer galt enn at det var en "vanlig" hoste...altså ikke noe som strakk seg ned mot lungene. Men hun blir jo ALDRI helt bra....Hun fikk Bisolvon, men det hjelper liksom ikke så veldig..

Syntes hun har vært mer eller mindre snørrete og forkjøla siden hun ble født jeg, og nå som hun har begynt i bhg har jo ikke sjansen for å bli bedre blitt noe større akkurat :-(

Skrevet

Takk for de svarene jeg har fått! Skal høre med legen om de kan teste jenta for mykoplasma, takk for tipset om det. Ellers er det veldig greit å høre erfaringene deres, det gjør det lettere for oss førstegangsforeldre å vite hva man kan spørre lege om - og ikke minst gjør det det lettere å slappe litt av og ikke tro at det nødvendigvis må være noe alvorlig!

Skrevet

Dette er akkurat som om å lese om sønnen min. I hele vinter slet vi med hoste, dårlig nattesøvn og forkjølelse. Var inn og ut hos legen. Fikk naturmedisin (hjalp ikke), fikk astmamedisin (flutide) som hjalp noe. Var kjempe bekymret og frustrert som mor og følte jeg ikke fikk den oppfølgingen jeg trengte. I sommer var han veldig bra, ingen hoste og han sov godt. Men nå som høsten har kommet, har neimen meg hosten kommet tilbake. Er så lei at han er så plaget. Nå har vi heldigvis byttet fastlege og skal på ny utredning om kort tid. Denne gangen skal jeg ikke gi meg. Skal iallefall få testet om det kan være mykoplasma- hun forrige legen vår ville ikke teste annet et crp. Kjenner jeg blir frustrert bare jeg tenker på det. I perioder har hosten vært så kraftig at han har kastet opp.

God bedring til alle deres små

Skrevet

Jeg er vel av de mer alternative her inne, og ville oppsökt en akupunktör. Medisin er liksom ikke bra å ta i tide og utide. Noen enkle nålestikk kan ta vekk hosten. Sykdom er jo ubalanse i kroppen og akupunktur hjelper til å styrke immunforsvaret og til å gjenskape kroppens balanse.

lykke til:)

Skrevet

Nå har jeg ikke lest alle svarene dine, men som mamma til et astmabarn vil jeg anbefale deg å bli henvist til barnelege. Det hender de prioriterer småbarn som hoster slik. Ellers kan du prøve privat.

Hvilken medisin går hun på? Ventoline eller flutide? Mikstur eller inhalasjon. Ventoline inhalasjon gir god effekt og åpner opp der og da, flutide er langtidsvirkende. Mikstur synes jeg har liten effekt. Det er viktig at barnet får NOK medisin...

Skrevet

Hun går på en mikstur som heter Bricanyl. Hun har nesten ikke hostet inatt (denne er andre flasken vi har fått) og hoster ikke nå når hun ligger og hviler. Så kanskje det begynner å avta litt. Får håpe det! Men jeg vil fortsatt til barnelege med henne. Selv har jeg husstøvallergi, så hun er vel disponert for å få luftveisproblemer, hun også...

Skrevet

Vi har samme problemet :-( Mimmi på 19 mnd har hostet siden hun ble forkjøla i barnehagen hun startet i i august. Vært til lege flere ganger men de sier "kun forkjølelseshoste"hver gang. Men hvorfor varer den sååå lenge?Hun våkner også flere ganger ila en natt og smågråter.

Hun har flere ganger hostet til hun har spydd også :-(

På dagen er hun ganske fin men hoster litt da også men ikke på langt nær som på natten.

Jeg har ei på 2mnd med kolikk også så dette er håløst, I forrige uke gikk det omgangssyke i bh som også Mimmi fikk, samtidig som hun hadde hosten stakkars....

Har ingen råd til deg desverre, men jeg blir kjempeglad om du forteller videre hvordan det går med datteren din og hosten, om dere får noen hjelp av barnelegen osv.

God bedring!!!!!!!!

Skrevet

Ja her er det snørr og hoste støtt..enten hver for seg eller samtidig. Fått konstatert bronkitt hos lege og fått slimløsende. Kan være i superform hele dagen men om natta er det hoste så vond og ingen, verken barn eller voksne får sove.

Skrevet

Slik går det her i huset:

Da vi gikk tom for Bricanyl, hadde jenta en forferdelig natt med hosting og gråting. Hun ville ikke sove, så jeg var hjemme med henne en dag. Dro til legen og fikk ny resept på Bricanyl, som hun skulle gå på i to uker. Har én uke igjen nå. Hun ble bedre med en gang vi begynte med Bricanyl igjen, og hostingen ble nesten helt borte. Men nå har hun hostet litt mer de siste par dagene. Får vente og se hvordan det går den siste uka.

Legen sa at dersom hun blir dårlig igjen når vi slutter i neste uke, SKAL hun henvises til barnelege. Men foreløpig sier hun at hun tror jenta har hatt en virusinfeksjon, og at oppholdet i barnehagen har forlenget hosten. Hun sa også at det er svært vanlig at både barn og voksne har langvarig hoste. Så dersom det er mistanke om astma, burde hun hoste mye lengre enn "bare" et par mnd. Jaja... Vi får nå se hvordan det går!

Takk for innspill. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...