Gå til innhold

hjelp!! Uspesifikk positiv på toxoplasmose prøven....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fikk tlf fra legen i dag om at jeg må komme å ta nye prøver da en av de to svarene på toxoprøven gav et uspesifikk positivt svar??? det andre var negativt. Noen andre som har vært borti det samme? Legen sa at jeg ikke har noen infeksjon men vi skal ta dette alvorlig i tilfelle jeg får det iløpet av sv....nevnte noe om å ta nye blodprøver hver 2-3 uke...blir litt nervøs jeg nå! Har self. lest litt om toxo etter legen ringte å det høres kjempeskummelt ut da!! Jeg er 6+4 uker på veg....skal snakke mer med legen på fredag...men det er jo så lenge til jo...huff å huff

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk også en positiv og en negativ på toxoplasmoseprøven og ble dritstressa. Men så viste det seg at jeg hadde hatt det og kan nå spise hvor mye skitten frukt, muggost og rått kjøtt jeg vil, hehe. Håper det er den "riktige " som er positiv på deg også, da er det egentlig bare bra å ha hatt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere jobbet med slike prøver, så jeg vet litt om det....

Toxo er en skummel liten sak for oss gravide jenter!

Men det som er så bra, er at det er svææææært skjelden man finner aktive infeksjoner hos gravide her i Norge.

De som er "mest" utsatt er de som har vært i utlandet, eller de av utenlandsk opprinnelse...

Mest sannsynlig har du hatt en infeksjon tidligere, men ikke så lenge siden at resultatene er entydige på det, og derfor vil de ha ny prøve som sendes til spesiallab som gir eksakt svar om du har en pågående infeksjon.

Når du nå får tatt nye prøver, vil det gå ca tre uker før du får svaret, og jeg er ganske sikker på at du ikke trenger å bekymre deg! :)

 

Jeg mener på ingen måte å bagatellisere problemet ditt, for jeg forstår bekymringen din!!

Men håper det kan hjelpe deg når jeg sier at av 97% av tilfellene jeg har hatt av slike svar, har kommet negative tilbake etter nye tester!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Titter inn fra 2. trimester jeg:) Ville bare fortelle min historie: jeg fikk nemlig uspesifikt positivt svar på min, men prøve nr 2 viste at jeg dessverre var smittet i svangerskapet:( Sjansen er superliten, men jeg hadde vært på ferie i tyrkia før jeg visste at jeg var gravid, så ble mest sannsynlig smittet da. I mitt tilfelle ble jeg derfor sendt rett på ultralyt (dette var i uke 16), for å se om fosteret hadde det bra. Så ble det tatt en fostervannsprøve for å se om smitten var gått over i foster (sjansen for dette er ca 20%). Men det hadde det ikke! Jeg fullførte antibiotikakuren og nå er saken "ute av verden". Veldig skummelt og ubehagelig mens det pågikk, men det gikk heldigvis bra! Dersom fosteret hadde vært smittet, hadde det uansett vært en meget liten sjanse for at det hadde blitt skadd.

Det er ikke meningen å skremme deg med dette innlegget, men bare fortelle litt om hva som skjer dersom du er så uheldig at prøven er postitiv! Krysser fingrene for deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar og mye informasjon om dette:)

jeg skal å ta nye blodprøver idag, men de får jeg ikke resultatene på før til neste uke...blir til at jeg tenker litt på dette da! huff.... jeg får ikke snakket noe mer med legen i dag som jeg først trodde, men skal bare på laben å ta de prøvene! Men legen skal ringe straks han får svarene da...Om det er flere som vil dele sine erfaringer ang med meg så er det kjempefint! Jeg skal holde dere oppdatert med det som skjer framover da!

 

 

klem fra HV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...