Gå til innhold

Ved kjøp av eiendom..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og selger kommer med et motbud. Skal det ikke da opplyses om en frist for dette også? Eller er et motbud og et avslag det samme??

Skrevet

Hei! Et utalt motbud fra selger fristiller deg, og er det samme som et avslag på ditt inngitte bud. I noen tilfeller vil det være praktisk å sette en frist på dette fra selgers side, ellers vil jo du kunne komme tilbake til uken, eller til neste år... :o) og si ja takk..... I de tilfellene jeg har gitt motbud på vegne av selger, har vi vanligvis satt en frist.

Hilsen wollafruens mann (megler)

Skrevet

Tusen takk for svar. vi var akkurat med i en budrunde og da vi la inn vårt bud ringte megler oss etter budfristen vår var gått ut. Han sier da at selger ønsker en senere innflytningsdato og at han var villig til å akseptere et lavere bud for det. Han ønsket at vi kunne gå litt høyere om vi skulle få vår ønskede overtakelsesdato. Jeg forsikret meg om at det ikke var kommet inn flere bud (budfristen vår var jo gått ut) og sa vi skulle ta en kjapp diskusjon på det. Vi bestemmer oss da for å øke budet med 10 000 kr og ringer megler tilbake etter 2 minutter. Da sier han at det har kommet et bud 30 000 over det vi bydde sist. Men vår frist hadde gått ut og vi fikk ingen frist på motbudet. Er dette etter reglene?

Skrevet

Dette er etter reglene slik jeg ser det. Dette er ikke å betrakte som et motbud. Dersom det skal falle innenfor rammen av det man kaller et motbud, må det være uttalt beløp. F.eks: Dere byr 3.300.000,- for en bolig. Megler ringer etter fristen av deres bud, og sier at selger gir dere et motbud på 3.350.000,-. Hvis det da i tillegg settes en akseptfrist for dette, er det et klart og tydelig utalt motbud. Det megler har gjort i dette tillfellet (slik jeg ser det) er ren rådgivning til dere. Her kan det ha kommet inn andre budgivere, eventuellt har budgiveren som hadde et lavere bud enn dere, men med et overtagelsestidspunkt som passet selger bedre, blitt usikker og høynet sitt bud.

Marius

Skrevet

Ok. Men da betyr det vel at den andre budgiveren har blitt lurt? Når vi får beskjed fra megler at selger er villig til å akseptere et LAVERE bud enn vårt for en senere overtakelsesdato, hvorfor skal da den andre budgiveren HØYNE med 30 000?

Skrevet

hei igjen. Ikke nødvendigvis. Det er ikke sikkert den budgiveren har fått beskjed om at hans bud kan bli godtatt. Informasjonsflyten kan av og til være vrien i en budrunde med flere aktører, eller at vedkommende budgiver hadde en senere akseptfrist enn dere. Da er det ikke sikkert megler hadde vært i kontakt med denne da han snakket med dere. Husk også at megler er ansatt av selger for å få den beste prisen han kan for eiendommen. Det betyr at megler har all grunn til å være taktisk når det gjelder rekkefølge på oppringning, hva slags rådgivning osv. osv.

Skrevet

Ok. Tusen takk for gode og informative svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...