tryde Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 noen som har noen gode råd uten om kiropraktor? har hatt småmigrene i hele dag og i løpet av en time eller to så er den helt forferdelig kjenner det på kroppen at nå blir det sengen og spybøtte på meg det neste døgnet. hva gjør andre gravide når migrenen kommer?
venter på junior:) Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 Hei! Huff, føler med deg! Var selv mye plaget tidligere i graviditeten, mener selv det har noe med østrogen å gjøre. Siden vi ikke skal ta smertestillende tabletter, anbefaler jeg deg å legge deg i et mørkt rom med isposer over øynene ( aller best å gå til innkjøp av sånn eye-mask med gele som skal dempe hovne øyne, vet du, å ha parat i kjøleskapet). Syns hvertfall selv at kalde omslag er en fin erstatter for smertestillende. Tips hvis du ikke får sove og kjeder deg: Lydbok! God bedring hvertfall, håper det roer seg! vennlig hilsen meg
Hanne31 Skrevet 17. oktober 2007 #3 Skrevet 17. oktober 2007 Har hatt migrene bare 1-2 ganger etter at jeg ble gravid. Har hatt det ca 1-2 ganger før jeg ble gravid så for meg har tydeligvis graviditeten hjulpet meg på det området. Når jeg fikk migrene tidlig i svangerskapet (ikke hatt det siden april) prøvde jeg bare å sove da jeg ikke kunne ta tabletter. Har dessverre ingen andre råd enn å ligge på et kaldt, mørkt rom og prøve å sove mest mulig til det går over.
Mary Ann Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 Hei ! Føler virkeli med deg! Er sjøl så plaget med hoveverk, har hatt det i ca 2 mnd. Er grådig slitsomt.Har vert sjukemeldt en god del på grunn av det. Har høyrt andre blei kvitt det i veke 20 så det er bare å håpe! Ka tid blei de andre kvitt hoveverken Hilsen meg med
fjollefrua Skrevet 17. oktober 2007 #5 Skrevet 17. oktober 2007 Hei. Har ikke migrene, men har hatt konstant hodepine i over 5 uker... Er 40% sykemeldt, men det eneste som hjelper er nok søvn, masse vann og slappe av om morgene og ikke stresse. Hodepinen kommer om morgenen og blir borte etter ca 3-4 timer etter at jeg har stått opp. Kommer tilbake på kveldstid rundt 10-21 tiden... Veldig slitsomt, men satser på at det blir bedre etterhvert. Er foresten 4 måneder på vei...
♥ 2 prinsesser ♥ Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg fikk beskjed at jeg kunne ta to 500 mg paracet/pinex når jeg kjenner at migrenen er på vei (får synsforstyrrelser som forvarsel). Klarer som regel og ri det av med smertestillende og søvn. I helga hadde jeg en skikkelig tur. Begynnte fredag kveld og var ikke over før utpå dagen lørdag. I forrige graviditet ga det seg i løpet av 1. semester. Håper det gjør det nå også!
Deidei Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 Hei.. Jeg har migrene ganske ofte.. Har hatt det i mange år, men det har vært veldig aggressivt de første ukene i svangerskapet.. Gjerne 1-2 ganger i uka. Har fått nye tabletter av legen som jeg skulle ta når jeg kjente det trykket i hodet.. Imigran tror jeg de heter.. De kunne fint taes under svangerskapet. De fungerer fint for meg. Men ta en prat med legen din. Det er utrolig hardt og vondt å gå sånn.. Humøret synker og man blir litt usosial.. Unner ingen å ha det sånn..
Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #8 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg har i begge mine svangerskap tatt Ibux ved kraftig migreneanfall. Dette er i samråd med lege.
Lita jente på vei :-) Skrevet 17. oktober 2007 #9 Skrevet 17. oktober 2007 Hei Føler med deg! Jeg sliter veldig med migrene, men heldigvis blitt noe bedre under svangerskapet (uke 14 nå). Fant ut at jeg var gravid først i uke 9-10, og hadde da tatt en god del Imigran radis uten å vite at jeg var gravid. Fikk UL for et par dager siden og alt var bra med barnet. Både legen min og spesialisten som tok UL sa at jeg godt kunne ta Imigran selv under svangerskapet. Dette er en velutprøvet medisin slik at de vet mye om den pr i dag - ingenting tilsier at det gir fosterskader. Man trenger selvfølgelig ikke spise det til tide og utide, men for meg hjalp det veldig bare å vite at jefg faktisk kan overleve ved å ta Imigran radis istedetfor å føle at jeg dør i løpet av de 4 dagene et anfall kan vare hos meg. Snakk med legen din og hør om du kan få Imigran el tilsvarende. Paracet hjelper sjelden på migrene, men det har du vel kanskje allerede erfart. Lykke til med migrenen og graviditeten - vet hvordan du har det!
Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #10 Skrevet 17. oktober 2007 Melder meg inn i "klubben" eg og. Har vore mykje plaga både før svangerskapet, og er det forsatt (er i veke 23), og er sjukmeldt 70% prosent pga det og pga bekkenløsning. Før eg blei gravid brukte eg Inderal Retard fast forebyggende og Imigran ved behov. Fungerte veldig bra, men får ikkje bruke dette no under graviditeten. Men ser at du Deidei har fått beskjed av din lege at Imigran er heilt greit å bruke under svangerskapet??????????? Rart at legene våre seier heilt motsatte ting då..... Eg har sjekka litt her på nettet også, og står også her at ein bør styre unna disse medisinene. Hmmm, trur eg skal høyre med legen min en gang til eg ang kvifor ho meiner at eg ikkje kan bruke de. Skulle virkelig ønske at det er din lege som har rett:)
Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #11 Skrevet 17. oktober 2007 Var plaga i begynnelsen av graviditeten, men gikk over etter ca 3 uker med ekstrem hodepine natt og dag, fikk paralgin forte, det hjalp! var ikke farlig for en kort periode sa legen, men er lett å bli avhengig både store å små. Tok det minst mulig, men måtte ha det for i det hele tatt å få litt søvn.
Deidei Skrevet 17. oktober 2007 #12 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg har brukt maxalt ved migrene.. Men de kunne jeg ikke bruke lenger.. Så jeg satt hos legen i 15 min og endevendte bøker om Imigran. Og det sto ingenting om at det var skadelig. Så min lege skrev ut den. Får virkelig håpe at han ikke har gjort noe feil med meg da..
Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #13 Skrevet 17. oktober 2007 Heisann! Jeg har fått råd fra legen å ta: 1 stk. aspirin eller 1 stk. Paracet- som om det hjelper???!! Jeg bruker Imigran nesespray "til vanlig"- men dette kan jo selvfølgelig ikke brukes så lenge en er svanger... Ta dine forhåndsregler! Ikke fremprovoser anfall. Ta det med ro, vær i aktivitet, ikke spis lakris, for mye kaffe, "koffein- brus" eller annet som kan være med å trigge anfall. Men- skulle du først være uheldig- som det viser seg at du er- så må du nok bare "ri det av deg"... dessverre! Legg deg under dyna med spybøtta klar, åpne et vindu, steng alle gardiner, be andre som er hjemme være stille og prøv å slapp av. Jeg skal sende positive tanker og håper det fort går over!
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 18. oktober 2007 #14 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg har til vanlig migrene, og har prøvd ut flere ulike medisiner mot dette, uten at det har hjulpet. En gang vi var ute og handlet, fikk jeg sånn aura (forvarsel om migrene i anmars) og heiv innpå 2 paracet, for at det kanskje ikke skulle bli så ille før jeg klarte å komme meg hjem. Men migrenen uteble Dette har jeg gjort hver gang heretter, og det er skjelden at anfallene kommer, eller de blir mye mildere. Og det kan jo brukes i svangerskapet og Men må ta dem ved auran - er for seint når verken har startet. Ellers, så er jeg så heldig, at jeg ikke har så mye migrene i svangerskapet. Har hatt noen serieanfall de første månedene - både denne, og forrige gang jeg var gravid, og så har de stoppet opp. Men har mye vanlig hodepine da..
Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #16 Skrevet 18. oktober 2007 For meg er det eneste som hjelper å legge ser i et mørsk og kaldt rom med spybøtta klar. skikkelig kjipe greier, og det varer ofte i flere dager. Kan glatt gå 4 dager før jeg er helt bra. I forrige svangerskap var jeg helt migrenefri, men denne gangen har jeg fått en versjon som blir fremprovosert av stress - og da kommer svimmelhet og synsforstyrrelse med en gang. Er halvt sykemeldt på grunn av dette (skal stresse ned ) - og det har hjulpet veldig. Så, siden det ikke hjelper med "lovlige" medisisner, prøver jeg heller å kommer situasjonen i forkjøpet, og unngå ting som jeg vet utløser migrene hos meg. (grue eller glede meg veldig til ting, stresse, lite søvn, blinkende eller sterkt lys etc)
solia Skrevet 18. oktober 2007 #17 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg har blitt nesten migrenefri under dette svangerskapet. Før jeg ble gravid hadde jeg anfall minst en gang i uken. Under graviditeten har jeg hatt kanskje 10 tilsammen (er i uke 35). Anfallene er lettere enn før. Jeg hiver innpå to paracet samt en koffeinpille så fort anfallet kommer. Dette hjelper noen ganger.
tryde Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter #18 Skrevet 19. oktober 2007 takk for hilsninger:) da er det over for denne gang
Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #19 Skrevet 19. oktober 2007 JEg har ikke migrene til vanlig, men hadde en hissig svangerskapsmigrene sist jeg var gravid, som begynte i omtrent uke 20 og varte til ca uke 37. Denne gangen har den kommet i ca uke 11 og er på sitt verste nå om dagene. Håper virkelig at det bedrer seg snarlig. Og jeg har ikke muligheten til å gå og legge meg på et mørkt rom heller, da jeg har ei jente på 13 mnd i hus, er fulltidsstudent med deltidsjobb, har en mann som jobber vett og sanser av seg og en tenåring som ekstrabaggasje. I tillegg pusser vi opp hus. *sliten bare av tanken jo:p* Men dere som nevner imigran, har dere alle hatt god effekt av den mot svangerskapsmigrene? Det funkerer jo litt annerledes og fremkalles gjerne av hormonene og ikke bare de "tradisjonelle" triggerne?!
Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #20 Skrevet 19. oktober 2007 Felleskatalogen sier forresten følgende; Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Data fra et større antall gravide kvinner som har brukt sumatriptan indikerer ikke fosterskadelige effekter. Sumatriptan skal bare brukes hvis fordelen oppveier en mulig risiko.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå