Matja Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 Nå er min lille snart 6 mnd, og jeg lurer på om måltidene skal bestå av mest middag/grøt eller mest melk? Hun får nå -240 ml melk til frokost (hun vil ikke ha grøt da...) -grøt/middagsglass ca 12.30, men ikke fullt glass eller full porsjon grøt+ 200 ml melk -200 ml melk + litt fruktpure ca 16 -200 ml melk ca 18 - 18.30 og da er det natt.... Bør hun heller få mer full porsjon grøt og middagsglass liksom? Og så drikke den melken hun vil til? Jeg har kjøpt ny grøt (den er for 4 mnd) som skal blandes med vann, så skal jeg gi melk eller vann til maten? Hipp1 eller Hipp2? Jeg er jo så god på å gi melk at jeg blir helt tussete av dette middagsgreiene! Kan jo ingenting om det!!
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 Ikke greit å si, jeg har lurt på det samme. Her har vi kuttet ned på melk til fordel for fast føde. Har vel tenkt at det er jo det som er målet og som vi må jobbe sakte mot. Når vesla får fast føde gir vi vann til, unntatt grøten på kvelden. Der vil hun fortsatt ha melken sin, og får hun ikke det blir hun sint nemlig ;-) Jeg ville kanskje ha gitt vann til middagsglasset/grøten kl 12:30, og sett om hun da orket mer fast føde. (Men vesla mi orket ikke fullt glass eller porsjon før hun var vel 7 mnd men hun har lenge fått vann til og regulert mengden mat selv.) De trenger jo litt mer mat nå enn før, melk holder ikke så lenge har jeg skjønt. Jeg gir vann til grøt selv om grøten er basert på vann. Nå kan ikke jeg så mye om Hipp, men jeg tror at når du gir fast føde så skal det holde med Hipp 2. Her er det fremdeles 3 av 5 måltider som inkluderer mme, og vi fortsetter nok med det en stund til.
Matja Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 17. oktober 2007 Alltid greit å få svar fra deg;-) Virker som det nesten bare er oss to her inne nå + et par ferskinger. Litt kjappere å svare her også! Hehe:) Tenker du at hun får fullt middagsglass og vann da? Gir du varmt eller kaldt vann? Og når sluttet du å koke vannet (ja, bortsett fra nå da)? Guri, jeg er så grønn altså! ;-)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 Ja jeg vet hehe, skal du vente på svar et annet sted så må du nok vente en stund. Er litt treig og greier, men du vet hvordan det er ;-) Jeg tenkte fullt glass og vann. Eller full porsjon grøt og vann. Jeg gir lunkent vann, men har oppdaget at kaldt også går. Hun er ikke veldig glad i kaldt vann, men er vi på tur og jeg må kjøpe flaskevann så glir det ned. Jeg tar bare vann fra springen og heller på litt fra vannkokeren. Jeg gjorde en rar ting da, kjøpte en tuttekopp fra Tommee Tippee som jeg syntes så fin ut, antispill og greier, de fleste kopper søler jo så fælt. Kom hjem og så at den var forma som en pupp på tuppen og at de skulle bruke samme sugeteknikk som ved amming. Vesla skjønte ikke den heller (sjokk), så den måtte jeg gi bort hehe. Jeg sluttet å koke vann ved 5 mnd. Sluttet å koke flasker og alt da, hun puttet likevel alt i munnen. Fikk beskjed at vannet er såpass bra her (haha) så det var bare å gi rett fra springen. Nå er jeg i gang med koking og sterilisering igjen. Atter en gang glad for mikrosterilisatoren min :-) Jeg er ingen fasit da, dette er jo bare erfaringer jeg har gjort meg...men det vet du jo :-)
Matja Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 17. oktober 2007 Jada, jeg vet at du ikke er noe orakel, men det er så greit å ha en å herme litt etter ;-) Gjør bare dine ting med min egen vri jeg, så hvis du syns det er skummelt, så må du ikke titte ut av vinduet når jeg står og ser inn på leggerutinene dine! Mohahahahah!!!! ;-) Neida, syns det er ganske betryggende faktisk, for helsesøster har rett og slett ikke peiling! Men jeg kommer nok til å koke flaskene når jeg vasker de for hånd. Stoler ikke helt på min egen dømmekraft når det gjelder oppvask hehe:) Og siden det bare er meg, så rekker jeg ikke å fylle opp oppvaskemaskinen hver dag heller... Smokkene koker jeg uansett da. Jeg er vel litt pysete... Skal prøve med vann til middagen, men hun får jo bare 4 måltider pr dag, så jeg er redd for at det skal bli for lite næring liksom. Til frokost blir det jo bare melk, så grøt med vann + vann, så middag + vann, så bare melk... Tja, det kan jo gå. Må vel stole litt på meg selv også Utrolig morsomt med den koppen da!! Hahaha:) Tror ikke lille gull hadde skjønt mye av den heller. Jaja, de blir vel ganglege og sjølvstendege menneskje likevel, går jeg ut fra (Fritt etter L97)
guer Skrevet 2. november 2007 #6 Skrevet 2. november 2007 Er på nett for å lese litt om grøt og mme. Veldig betryggende å lese det dere skrev. I dag har min lille Martin en "nei-til-grøt"-dag. Har dere også opplevd det? Han vil bare ha mme. Han har riktignok bare spist grøt i 2 uker, men tirdag og onsdag spiste han masse to ganger om dagen. Føler meg fryktelig usikker på den faste fødene. Som en annen skrev, så føler jeg meg som en mester med flaskene :-)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 2. november 2007 #7 Skrevet 2. november 2007 Enklere med flaska ja, men nå som vesla er snart 9 mnd så synes jeg fast føde faktisk er litt enklere. Det gjelder bare å få litt rutiner på det, akkurat som med flaska egentlig. Grøt var veldig opp og ned i begynnelsen her også, jeg prøvde meg frem på utallige varianter. Det tok også litt tid før hun likte det, så om han "streiker" etter 2 uker ville jeg ikke tatt det så tungt. Plutselig vil han han det igjen. Lykke til :-) Lurer du på noe så er det bare å spørre, mange her som vet litt om mye! :-)
ღDidrikmamsenღ Skrevet 2. november 2007 #8 Skrevet 2. november 2007 Her kutter vi ned på melken å gir mer fast føde i stede. Til frokost får han nå 180 mme, men vi må begynne med grøt snart. Så da regner jeg med det blir mindre mme. Lunsj 180 ml mme og en frukt purre elr banan. Ett middagsglass, sånn 4 mnds, men skal over på de andre snart + 120 ml mme. Er ikke så glad i vann Didrik. Så kvelds 240 ml mme å en porsjon grøt. Men lurer på å begynne med skive i stede da, for han er ikke så glad i grøten heller. Kun en 6 mnds grøt han spiser. Er forresten 6 mnd i dag =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå