Dette skal gå bra Skrevet 17. oktober 2007 #1 Del Skrevet 17. oktober 2007 Hei! Jeg mistet i dødfødsel i 30 svangerskapsuke i sommer, og har endelig fått obduksjonsrapporten, som viste at der var flere infarkter i morkaken som har ført til at babyen sluttet å vokse og til slutt døde. Dette ble ikke oppdaget før babyen var død imagen min, og det er såå bittert. Jeg ringte opp på sykehuset 2-3uker før det ble oppdaget fordi jeg var bekymret for lite liv i magen, men ble fortalt at siden jeg var i 28 uken, var det fullt mulig at babyen hadde snudd seg og lå og sparket inn mot ryggen min. Dette ville gjøre at jeg ikke kunne kjenne det... Det jeg nå går og tenker på er om vi kunne ha reddet babyen vår om jeg hadde stått på mitt og krevd å få komme inn til en sjekk. Jeg har lest masse på nettet for å finne ut alt som er om dette, og reagerer på at legen sa at jeg ikke trengte noe spesiell medisin el.l ved neste graviditet. Mener å ha lest at alle som har opplevd infarkter må ta blodfortynnende medisin neste gang, om så bare for sikkerhets skyld? Jeg følte nesten at jeg visste mer om dette enn legen bare fordi jeg har lest så mye om det i ettertid, og det synes jeg er urovekkende. Har mistet troen på sykehuset etter det jeg har opplevd, og kommer nok til å kreve at en spesialist følger meg opp neste gang. Er der noen som har opplevd det samme med infarkter i morkaken som kan fortelle meg hvilken type oppfølging de får/fikk neste graviditet? Og gikk det bra neste gang? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10667107-hvilken-oppf%C3%B8lging-etter-infarkter-i-morkaken/
purple Skrevet 18. oktober 2007 #2 Del Skrevet 18. oktober 2007 Hei. Forferdelig å miste babyen sin....det vet jeg da jeg mistet selv dog i uke 22 pga for tidligere rier og infeksjon. Men om du hadde morkake svikt med mye infarkter så vet jeg jo at andre da har fått blodfortynner i neste sv. skap. Enten albyl e eller klexane. Be om å få ta en kougalasjons test av blodet ditt og be om blod tynner neste gang! Mener du skal ha det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10667107-hvilken-oppf%C3%B8lging-etter-infarkter-i-morkaken/#findComment-10672102
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #3 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hei Så utrolig trist at du mistet barnet ditt. De skulle absolutt tatt deg alvorlig når du klagde over lite liv. Det gjorde de heldigvis hos meg, og det var nok det som berget livet til sønnen min som kom 6 uker for tidlig etter at morkaken delte seg og løsnet etter x antall infarkter. Alt gikk heldigvis bra med gutten min, og han er en helt normal og frisk 3åring i dag. Nå er jeg gravid med nr 2(uke 15), og har full oppfølging fra sykehuset. Fastlegen sendte umiddelbart henv til sykehuset, og ba om at de tok den videre oppfølgingen. Noe de gjør nå fremover og helt til fødselen. Kontroll hos lege og jordmor på sykehuset er noe du SKAL ha etter det du har vært gjennom forrige gang. Det er ikke bare viktig medisinsk, men også for deg å vite at du er i de beste hender dersom du skulle møte hinder i neste svangerskap også. Jeg er dessverre ganske bekymret over alt som kan skje, men de er veldig flinke til å berolige meg. På forhånd kan du også be om en time hos Føde/barsel poliklinikken på ditt sykehus, og prate med dem om hva de mener at de skal tilby deg ved et evt neste sv.skap. Håper du velger å prøve igjen, og ALLTID lytt til instinktene dine :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10667107-hvilken-oppf%C3%B8lging-etter-infarkter-i-morkaken/#findComment-10685275
marinas skatt Skrevet 22. oktober 2007 #4 Del Skrevet 22. oktober 2007 Hei spør fast legen eller gyn pol om de kan ta blodprøver for å sjekke om du har leiden mutasjonen ( apc-resistanse ) og /eller protein-s / protein-c mangel. Når min sønn ble født i -91 var morkaka full av infarkter og jeg fikk kjempe kjeft av jordmor fordi jeg måtte ha røyka mye i svangerskapet!!!! Men jeg slutta og røyke når jeg var 5 uker på vei !Min sønn ble født med under utviklede luger og hadde tydeligvis ikke fått den næringen han skulle......... Den gangen var det ingen som viste om disse tilstandene , det var en svensk lege som fant dette i -94/-95. Jeg har mistet flere ganger i sa etter at han ble født. Denne gangen ser det ut til og gå bra :-) Jeg har nå brukt fragmin sprøyter daglig ifra dag 27 ( possitiv test ) og er nå 13+6 og alt står bra til med fosteret. Har allerede hatt 2 ul , og får ul med 6-8 ukers mellomrom. Du kan også be sykehuset foreta en INR , som måler tykkelsen på blodet ditt. Dette er ganske komplisert og ikke noe som allmenn legene vet noe særlig om, ta kontakt med gyn. pol eller be om en henvisning til en hematalog om du føler at du ikke får noen forståelse andre steder. Lykke til :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10667107-hvilken-oppf%C3%B8lging-etter-infarkter-i-morkaken/#findComment-10703417
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå