Gå til innhold

Vil oppforde alle til å hjelpe Stratos med å lage matforslag til feiringen i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kaker og retter som ikke inneholder SUKKER, HVETE, NØTTER, STIVELSE, GRIS og FEIL SLAKTET LAM/KYLLING etc....

- I kaker kan en byttet ut melet med glutenfritt, og unngår du sjokolade er du safe med nøttene.

F.eks langpanneeplekake.

- Ellers kan du lage vafler eller pannekaker. Både med og uten noe oppå.

- Pizza med forskjellig fyll. Et barn ser ikke om h*n får av den delen uten kjøtt så lenge h*n får av den samme pizzaen. Eller eventuelt lage to pizzaer.

Noen flere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og Stratos: Dette er ikke et krangleinnlegg, men et forsøk på å faktisk hjelpe.

Skrevet

Vil bare spesifisere at eplekake med glutenfritt mel er jo fortsatt med sukker, da....

Skrevet

Jeg har min ekspertise på glutenfritt, så kanskje noen andre har et forslag for å løse det problemet?

Men kan hun ikke lage uten sukker, det har vel ingen annen funksjon enn smaksetting. Det kan vel masse frukt ta seg av.

Jeg har ikke satt meg inn i sukkerfri mat siden jeg ikke har hatt behov for det ennå.

Skrevet

Man kan jo bytte ut sukker med fruktose. Jeg gjør som regel det når jeg baker.

Skrevet

kan bruke søtningsstoff istedet for sukker!

Skrevet

Limer inn forslaget som Expat la inn på den andre tråden, synes det var så bra:

Hva med riskaker (merkelig nok elsker unger dem) med osteterninger, potetchips og agurkskiver på et fat? Med philadelphiaost, gulost og brunost så er det noe for alle.

Eeeeller, hmm, hva med tortillachips og mild salsa/guacamole? >

Håper ikke det gjør noe Expat?

Skrevet

utenmelk.no

der står det ett og annet om flere allergier.

+ oppskrifter og produkter.

Skrevet

KJøp sånne former som man lager saftis i. hell oppi meierienes juice (har mange forskjellige smaker). denne er laget av 100% rein fruktjuice og er ikke tilsatt sukker, konserveringsmidler e.l.

det burde gå greit for alle, så får alle is som er sunn og god=)

en sånn form med plass til 4 is koster 10 kroner på rema tror jeg. og de kan du jo bruke mange ganger... bare spør om barnehagen kan lage til og hive i frysen der, ellers blir det jo litt vanskeligere å frakte uten at det smelter hehe...

Skrevet

Denne kaken er sinnsykt god, har bakt den i barnhagen mange ganger og er alltid en suksess.

200 gram fruktose

350 gram lys glutenfri melblanding fra toro

50 gram kakao

2 ts natron

4,75 del vann

1,5 del olje (smaksløs)

1 ts vaniljeesens/2 ts vaniljesukker

2 ts 7% eddik

Pynt

Fruktose knust til melis, enten i morter eller i kjøkkenmaskin

Bland alt det tørre i en bolle og alt det andre i en annen. Ha det våte over i det tørre og rør godt sammen. Stekes i en liten langpanne, 175 grader, midt i ovnen i ca 30 minutter. Avkjøles i formen. Når kaken er kald drysses et lag med melis /laget av fruktose over).

En utrolig god kake som både stor og små liker. Den inneholder ikke egg, gluten, stvielse, nøtter, melk eller noe annet som det er vanlig å reagere på. Dessuten er det lett og lage :-)

God barnehagebursdag for ALLE barn :-))))

Gjest irismor
Skrevet

Hva med grønnsaker skjært i morsomme former og dip.

Pizza med grønnsaker eller kylling (bunnen må være glutenfri da)

Ostesmørbrød med og uten gluten, og med og uten skinke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...