Gå til innhold

allergi og barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

venninnen min sin sønn er veldig allergisk mot melk. Han slutter å puste og blir veldig syk om han får i seg, eller kommer borti melk / melkeprodukter. Likevel tar barnehagen med seg varm kakao når de er på tur. dette utsetter gutten til venninnen min for en stor fare. Barna søler masse, og de har ikke tilgang til å få vasket barna etter de har sølt. (Som tidligere nemt blir han svært syk bare han kommer borti melkeprodukter)

Venninnen min har spurt om de ikke kan ta med varm saft eller lignende, men det sier barnehagen ikke går. fordi de alltid har hatt med varm kakao. er en tradisjon osv.

Venninnen min kommer mest sannsynlig til å gå ned i 80% stilling i jobben sin, slik at hun kan ta sønnen fri fra barnehagen den dagen de har turdag. Helt sprøtt synes jeg?? Er det virkelig slik at barnehagene kan gjøre "hva de vil"? Helt enig i at det ikke skal gå ut over alle barna at en i barnehagen har allergi, men det må vel gå ann å ta med annen drikke denne turdagen? hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv en gutt med egg- og melk-allergi som går i barnehage. Han er bare 1 år, så han har foreløbig ikke vært med på noen turer. Men de tar hensyn til han ved bursdager, og ved bakedager o.l. Alle spiser mat han tåler. Det er jo ikke noe i veien med den maten, og man kjenner jo knapt forskjell også da.. Jeg tror, vet jo ikke sikkert da, men at vår barnehage hadde tatt med noe og drikke på tur som alle kan drikke. Syntes de er veldig forståelsesfulle. Hadde jeg vært mora, hadde jeg krevd det av barnehagepersonalet. Barna tenker vel ikke over tradisjoner med kakao.. de blir nok like glade for annen drikke også, så der er det vel personalet sikkert som har veldig lyst på kakao...

Skrevet

Dette er dårlig gjort av barnehagen. Har hun snakket med styrer? De skal ta hensyn til allergier!

Ang kakaoen, så kan de jo bytte den ut med saft når de er på tur... de gangene de skal ha kakao så kan de jo ha det inne i barnehagen til lunsj! Da kan jo gutten bli satt på enden av et bord, ilag med en voksen som kan passe på at han ikke er borte i kakaoen...

• 2 uker senere...
Skrevet

for barn som er hyperallergiske kan man søke om å få en egen ansatt i barnehagen til å følge opp kun dette barnet..

Skrevet

Stakkars lille, jeg regner med at han også er for liten selv til å skjønne at han må holde seg unna. Det er utrolig at barnehagepersonalet kan oppføre seg slik, nesten diskriminering. Be henne ta dette opp med styrer eller på foreldresamtale med avd leder/ ped leder.

Jeg har også ei venninne med en som er hyperallergisk, og hun ble anbefalt at barnehagen søkte om ekstra ressurser til å passe på han dersom hun følte at hun ikke kunne stole på at han ble tatt skikkelig vare på. Det er jo så lite som skal til for at han finner en ostebit på gulet og putter den i munnen etter et måltid. Har hun ikke en primærkontakt som kan passe ekstra på han?

I vår barnehage spiser de heldigvis på kjøkkenet, og ikke på avdelingen slik at når de er ferdig å spise går de vekk fra "sølet". Sønnen min har egge-allergi og de er utrolig flink å passe på han. En dag hadde de bakt muffins på en annen avd, og alle fikk smake. Da har jeg egne muffins til han i fryseren som han kan spise. Gikk så fint. Og jeg stoler 100% på at de passer på ved smøremåltider og alt. Da hadde lest på leverposteien og sjekket alt mulig for egg. i tillegg er hans primærkontakt ei som selv har allergibarn :-) Så hun er ektra obs på han!

Jeg fant inne på helse og sosialdepartementet eller noe slikt et skriv so var ment for "de som omgås barn med allergi, som besteforeldre, barnehage etc". Kjempekjekt. jeg markerte med markeringstusj alt som var spesielt for hans allergier, og det var eget skjema som kunne fylles ut. Dette henger på kjøkkenet i barnehagen slik at alle vikarer etc er obs på hans allergier. Vis at dette er alvorlig og få de til å skjønne konsekvensene. Jeg kan finne igjen til dette skrivet om du ønsker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...