Gå til innhold

Baby'n min vil ikke snu seg...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er ikke i samme situasjon, men min søster var. Hun fødte i går. Det var planlagt setefødsel. Vet de i noen tilfeller prøver å snu babyen, men det gjorde de ikke med henne. Fødselen gikk uansett veldig fint og hun fødte en frisk liten jente!

Hvis du er bekymret så er det mulig å be om keisersnitt også.

Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg er 36+2 og babyen min ligger i tverrleie :o( Var til kontroll med ultralyd i går og de har fortsatt et lite håp om at hun vil snu seg, men da kan det gå begge veier - med hodet ned eller opp! Vet ikke helt hva jeg håper på. Har mest lyst til å unngå keisersnitt, men dersom hun ikke flytter seg i det hele tatt, er det ingen annen utvei. Jeg har heller ikke spes. lyst på setefødsel, for jeg har hørt at det kan være veldig anstrengende for barnet. Noen som vet noe mer om dette?

Jeg har fått 2 uker på meg til å overtale henne til å snu seg :o) Gjør hun ikke det, blir det keisersnitt ganske umiddelbart etter neste kontroll om to uker :o(

Hvordan ligger babyen din? Med hodet opp eller i tverrleie?

Jeg er 37+4 og jenta mi ligger i seteleie. Siden hun i tillegg er stor blir det keisersnitt neste uke.

Man kan føde i seteleie dersom ungen ikke er for stor, og det går som regel bra. Norge er en av de få landene som ofte anbefaler å føde i seteleie, fordi undersøkelser viser at dette ofte går bra da sykehusene har høy kompetanse. I andre land er det mye mer vanlig å få keisersnitt.

I min familie ble søsteren min født i seteleie i uke 35. Hun var ikke så stor, men hadde viklet seg inn i navlesnoren og måtte gjenopplives. Alt gikk bra, men på grunn av det + størrelsen på barnet mitt avgjorde legene på A-hus at de syntes ks var best for meg.

Synes det er litt leit at jeg ikke får føde på "ordentlig", men det viktigste er jo at det går bra med vesla mi. Søkte på A-hus og setefødsel på google, og det var liksom ikke oppløftende det som kom opp da. Så nå er det bare å smøre seg med tålmodighet til neste uke, og ta ting litt som de kommer.

Når det er sagt har jeg sett mange flotte fødselshistorier av kvinner her på bim som har født i seteleie, så om ungen ikke en liten sumobaby som min, så burde det jo gå greit:)

Min ligger med rompa nede. Eller mer i en mellomting av tverrleie og seteleie, tror jeg?:) Jeg venter på å få time til K.S nå. Vil heller ha det enn å ha setefødsel. Dessuten er jeg diabetiker å diabetikere får ofte store barn. Sykehuset har en grense på 4 kg for setefødsel. Så selv om babyn bare er litt over gjennomsnittet nå så blir den nok rett i underkant av 4 kg når den blir født tenker jeg.

Kom som et slag i tryne. Vil jo egentlig ha en vanlig fødsel. Har jo egentlig hele tiden vært forberedt på at det kunne bli keisersnitt. For siden jeg har diabetes er veldig store barn eller morkakesvikt en risiko. Men siden alt har sett bra ut, og babyn ikke har vært stor har jeg bare mer og mer sett for meg at det ville bli en vanlig fødsel, bortsett fra at jeg mest sannsynlig ville bli satt i gang på termindatoen hvis det ikke startet av seg selv, før termin.

Men, men.. det blir nok greit. At babyn min kommer ut er det viktigste. Var bare at beskjeden kom som et sjokk. Men begynner å venne meg til tanken nå. Har hatt besøk av en venninne som har gjennnomgått et keisersnitt selv, i dag. Var godt å få pratet med noen som har vært igjennom det.

Gleder meg sånn til Babyen min er her:). Ventetiden blir vel en uke -14 dager kortere å nå som det evt blir keisersnitt.

Annonse

Ble foresten frarådet snuing. Trodde det var helst vanlig at de prøvde det først jeg. Men der var ikke det.

Det var en risiko for at morkaka løsnet ved snuing. Å ofte så snudde bare barnet seg tilbake igjen, for det hadde liksom bestemt seg for å ligge sånn.

Jeg var på Ullevål og de frarådet også snuing av babyen inne i magen. Det var visst ikke dokumentert godt nok at dette ville fungere, for i de fleste tilfellene snudde de seg raskt tilbake igjen og en snuing ville visst også medføre stort ubehag for mammaen.

Jeg har lest litt på nettet i kveld om tverrleie og seteleie og sjansen er visst fortsatt ganske stor for at babyen vil snu seg med hodet ned, siden jeg "bare" er i uke 36. Så jeg krysser fingre og ben og håper på det beste. Lykke til - til dere andre også :o)

jeg var hos legen min i forrige uke og hun er også homeopat, legen kunne ikke kjenne hode til babyen ned så hun mistenker at den ligger i tverrleie. Poenget er at hun gav meg et homeopat preparat som hun mente hadde hjulpet mange vorende mammaer/barn til å snu seg. Fikk ikke helt tak i hvordan dette middlet fungerer i kroppen men det er ufarlig for mag og baby, så om det viser seg at babye nligger i tverr leie så får jeg begynen med PULATILLA C 200..

Vet ikke helthvordan babyen min ligger lenger jeg. Hun lå i tverrleie, men nå føler jeg at hun ligger litt mer på skrå med hodet nedover. Jeg er i uke 37+0 i dag, så skal til kontroll nå på tirsdag.

Blir spennende å se om hun snur seg eller ikke.

Annonse

Min lille pjokk vil heller ikke snu seg. Var hos jordmor i går hvor hun fikk mistanke om at han lå godt plassert med rumpa ned. Måtte inn på sykehuset i dag (er 37+5) for måling av bekken og estimering av vekt. Virket ikke som noen hadde tro på at han ville snu seg iallefall.

Det viser seg at jeg har stort nok bekken til å kunne føde seteleie, men jeg bekymrer meg litt for at ungen skal bli for stor (og det er vel ei sånn 4 kg's grense). Han ble estimert til å være 3600 i dag og da kan jeg iallefall ikke gå mye på overtid. Må tilbake igjen den 31 for ny vektkontroll, så får vi se hva som skjer.

Ønsker helst å føde normalt, men er litt bekymret for komplikasjoner...

Det er ikke tilfelle at babyen "ofte" snur seg igjen etter vending. Jeg trodde også dette av en eller annen grunn.

Jeg var selv til snuing av lillegutt da jeg var 37+0 (jeg er førstegangs). Fødselslege nr 1 antydet at det var vellykket i 50 % av tilfellene. Da det kom til stykket ble det avdelingslegen som skulle snu, og hun var ikke enig i at de lyktes så ofte. Gleden sto derfor i taket da lillegutt snudde seg på første forsøk! Hun sa hun sjelden opplevde at de snudde seg tilbake. Det samme skriver Gro Nylander ved Rikshospitalet i sin bok.

Det er en rekke vurderinger som tas før man forsøker en snuing - bl.a dette med morkakens beliggenhet, min lå mot siden/bakre vegg, noe som var gunstig :)

På mitt sykehus ønsker de å snu i uke 36 og 37, jeg ser at Gro Nylander skriver 37-38.

Jeg er super engstelig. Var på ahus og traff en forferdelig arrogant overlege.Han sa at babyen ligger i tverrleie men ba jormor skrive i journalen at babyen ligger med hode ned.... Uff. Skal på en kontroll til legen min før fødselen og har ikke babyen snudd seg "ordentlig" kommer jeg til å strede opp på ahus og forlange keisersnitt..blir så aint av sånne leger altså pluss at babyen min nå veide 3471g. Ved termin tider er jo babyen ei lita smultbolle:::

Er 36+3 og her ligger den i tverrleie. Var hos jordmor forrige uke og hun hadde ingenting å si om leiet, eneste hun gjorde var å konstatere at han lå slik han lå. Og slik ligger han enda. Regner med det blir andre boller om han fremdeles ligger slik på kontrollen i uke 38.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...