Selene Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 Snuppeline på 16 mnd fikk atopisk eksem rundt 8 mnd alder, samtidig som jeg begynte med mme tillegg. Legene ba meg bruke hydrokortison krem (hvilket jeg IKKE har brukt) og HS ba meg smøre med fet krem. Etterhvert ble det veldig ille. Hun hadde kløende utslett nedover bena og vabler, så veldig ille ut. Jeg bruker lite melk selv i matlaging og slikt, men fikk beskjed av HS om å gi henne lettmelk når hun var året for da var det ikke behov for mme lenger. Har begynt å tenke litt etterhvert og er egentlig mer for å fjerne ting som utløser eksemen fremfor å dekke over problemet med å smøre på ting så jeg fjernet melk fra hennes kosthold. Etter 3 dager var eksemen borte og nå etter 4 uker er huden som på en nyfødt. Ingen tegn til eksem eller vabler. Jeg gir henne Nutramigen (hun er ikke glad i den) og bruker ris- og havremelk. Hun er nå 16 mnd og trenger vel strengt tatt ikke mme lenger? Hun har normal vekt, helt perfekt etter sin kurve. Hvordan løser dere andre disse problemene? Kutter dere ut mme og gir kun melk av typen ris-, soya- el havremelk? Og er det noen problemer forbundet med dette når hun er såpass gammel? Håper andre kan komme med noen erfaringer med disse problemene På forhånd takk! )
eksemmamma Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 Vår datter fikk prosobee (morsmelkerstaning på blå resept) etter at vi fant ut at det jeg spiste av melkeprodukter slo ut på henne mens jeg ammet. Jeg ammet til 9 mnd. Er anbefalt kalktilskudd. Hun ville ikke ha ris,soya eller havremelk, men soyais var veldig populært. Se aaenorge.com for likesinnede. allergieksemnorge betyr aae.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #3 Skrevet 17. oktober 2007 Hei, Vi har snakket med ernæringsfysiolog om dette, og hun anbefalte å gi MME (uten melk selvfølgelig) så lenge som mulig. Det er mye mer næring i MME enn vanlig ris-, havre- eller soyamelk. Vår gutt er 20 mnd og vi gir fortsatt ca 5 dl Prosobee om dagen. Du kan få MME uten melk på blå resept, men da må dere få det påvist fra en lege. Gå til en spesialist for å få sjekkket henne!
Selene Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 17. oktober 2007 Takk for tipset, skal sjekke ut den siden )
Selene Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 17. oktober 2007 Tenkte jeg skulle ta det med legen etterhvert. Jeg har bare sjekket ut litt på egenhånd sånn i første omgang, men skal ta det videre. Takk for svaret )
Zupermam Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 jeg blander litt eplejuice i prosobee'n, og da liker han det veldig godt! ellers vil han IKKE drikke...
Yulia Skrevet 18. oktober 2007 #7 Skrevet 18. oktober 2007 Som du sier at "etter 4 uker er huden som på en nyfødt", så har nok jenta di melkeallergi. Det tar 4 uker for kroppen å bryte ned alle kumelks proteinene. ;-) Jenta mi på snart 10 måneder har kumelks allergi. Vi gir henne Nutramigen og vil nok forts med det når hun er over året også. Du kan jo også berike maten hennes med Nutramigen pulveret. Jeg bruker feks Nutramigen i brød til henne. Vær obs på at soyaprodukter/soyamelk også kan gi allergiske reaksjoner:-O
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå