Gå til innhold

*au-au* puppen min...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt er 15 dager og jeg fullammer. De første dagene etter fødselen fikk jeg veldig såre og vonde brystvorter pga feil teknikk, men det gikk over etter en ukes tid. Nå er hele areola-området på begge puppene super-ømme. Det er skikkelig vondt å ha på seg en t-skjorte eller noe som kommer borti dem. Jeg er ikke sår/tørr/sprukken eller noe slikt, bare veldig øm, nesten så hele puppen er oversensitiv for den minste ting. Går dette over av seg selv, eller? Kan det være en infeksjon av noe slag? Noe jeg bør gjøre? Synes liksom hun suger hardere nå enn før, men det kan vel ikke stemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Gratulerer med babyen.

Ta turen til legen i dag, be om å diskutere sopp og infeksjon. Muligens har du soppinfeksjon, men det kan også være bakterielt, og du bør få gi melkeprøve til bakteriedyrking. (Ja man kan ha infeksjon uten kuler). Du må unngå ullinnlegg nå, jeg vil anbefale sånne melkeoppsamlere (Avent har et fint sett! Fås på apoteket. Ser ut som en skål på ene siden, smultring på andre) som du kan ha i bhn. Ellers, Simplex øyesalve som salve på puppen, klapp den på. Ha rene innlegg etter hver amming, faktisk er det veldig greit å klippe opp et rent laken. (fin jobb for pappaer) og ha mellom papirinnlegg (Chicco har noen fine, mange blir såre av Natusan sine) og puppen med krem på.

Les også på ammehjelpen.no om såre brystvorter og raynaulds syndrom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...