Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 trenger å høre alle positive sider,og alle negative sider med det å ha hund. hvordan er det foreksempel å ha hund og små barn.vårt minste barn er straks 2 år. håper mange vil svare,så vi kan få en liste på for/mot hvilken hunderase anbefaler du!!
ღMaria har TO prinsesserღ Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 jeg anbefaler labrador.. de er lydige..snille..pene=).. familiehund..de liker barn..positive.. matvrak (er mellom positivt og negativt) de reker no jæææææ.....det er det negative..(mener jeg)
Helnøtt med spire:) Skrevet 17. oktober 2007 #3 Skrevet 17. oktober 2007 Veeel, mine foreldre har en hund, de bor ike ved (så ungene vår er jo næmest "oppvokst" med den) så det går kjempe fint det! Er nå 2 og 3 jentene mine og hunden er vel netsten like gammel som eldste jenta. Den må jo ha daglige gode turer (som broren min altid klager over hehe) Så skal den ha for den skal stelles og koses med plukke opp bæsj:s (ja er ikke meg det der hehe) trenger leker som tilfredsstiller behovet dens Anbefaler ikke en liten hund (har ikke mye peiling på dem, men vet at de er mye mer hissigere:/
ღMaria har TO prinsesserღ Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 ja..foresten..vi har to jenter på 6mnd...så har samboer gutt på 12år og jente på 5år..og hunden vår bare koser seg med dem..hvertfall de to store.. han bryr seg ikke noe om de små enda..hehe..men det gjør ikke de heller..men alt går bra))
Mamma til 2 jenter..... Skrevet 17. oktober 2007 #5 Skrevet 17. oktober 2007 Det er jo som og få en baby til i huset til og begynne med;) Vi sitter og venter på at hunden vi skal ha skal komme til verden, mammahunden har termin i November.. Jeg har alltid hatt hund og sambo også og vi vil at jentene skal oppleve det samme:) Da vi var og besøkte denne oppdretteren så var 2 åringen vår litt morsom og se på, for de krangler rett og slett med hundene;) Ikke ta leken min eller teppe mitt osv;) De skjønner liksom ikke helt hvor disse små hundene biter på alt, men det gikk jo over all forventning:) Hvis du går inn på www.canis.no så står det mye om forskjellige raser og om de er godt egnet som familie hund osv;)
Nit@™ Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 Vil ikke anbefalle rase. Dere må selv sette dere ned med bøker/nett, lese. Hva passer dere. Hvor stor? Hvor mye pelsstell har dere tid og lyst til? Hva slags plass har dere hjemme når det gjelder ute muligheter? Hvor mye tid har dere tid til i forhold til mosjon osv. Vil dere ha valp? Er omplasseeringshund en mulighet for dere? Sett dere ned og finn sammen ut hvor dere havner i forhold til pels, størelse, mosjonsnivå, valp/voksen osv... Det finnes så mange raser, så noe finner dere nok ut. Ta kontakt med raseklubbens valpeformiddler (de fleste klubber har nettsider) De kan gi råd om kull og info om sin rase. Ikke stol på testen på canis.no Jeg tok den og havnet opp med en rase som jeg vet absolutt ikke passer meg!
Lilly 79 Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 Fordeler: -Selskap -Kos -Kommer deg ute Ulemper: -Dyrt -Tidkrevende -Hundehår -Hundesikkel OVERALT (vinduer, gulv) -Ferier må planlegges nøyere, med hund følger begrensninger. Jeg kommer ikke til å anbefale deg noen spesifikk hunderase, for jeg kjenner ikke deg og din familie. Du selv vet hva dere ønsker av et husdyr, ting du må ta hensyn til er størrelse du liker, (Jo større, jo dyrere også) gemytt, og utseende. Om du ikke har mye peiling på hund, bør du velge en rase med enkelt gemytt, og ikke gå rett på en Dobermann, Rotweiler, osv. Les deg fram litt på nettet, og se om du finner en hund som har egenskapene du ser etter. Selv har jeg en Dobermann, men det er på ingen måte en førstegangshund. Den er krevende både psykisk, og fysisk. Lykke til!:-)
Hera Skrevet 17. oktober 2007 #8 Skrevet 17. oktober 2007 Har hatt hund i snart 9 år, og er også oppvokst med hund. Det er mye jobb med en hund, og man blir bundet. Skal man på ferie feks så er det ikke alltid ønskelig/mulig å ha med hunden og da må man ha mulighet til enten kennel eller hundevakt. Hunden skal ha kos og stell og mosjon, alt dette er kjempe moro i starten, men kan fort bli kjedelig, så man bør tenke på at en hund er ett vesen man skal leve sammen med de neste 10 - 15 årene. Vi har en svart elghund tispe, god og snill som dagen er lang. Lettvindt å ha med å gjøre, men trenger mye mosjon. Hun er en ordentlig kosehund:0) Elsker alle vesner som går både på to bein og fire bein, nesten oversosial. Krever endel dressur, men vi trengte også dressurkurs! Er vant med/ vokst opp med Tibetansk Spaniel, Sibirian Huskey, Chavalier King Charles, Grå Elghund og Svart Elghund, Puddel, Schæfer, Engelsk Setter og Irsk Setter, Dalmatiner og Terrier. Du bør tenke på om du vil ha en stor, middels eller liten hund. Her vil jo plassen du har til rådighet også spille inn. Alle har sine favorittraser og gi deg råd utifra det, men jeg vil allikevel anbefale deg å snakke litt med Norsk Kennelklubb, de sitter inne med stor kompetanse når det gjelder hunderaser, og kan svare på de spørsmålene du evt. har. Lån også hundebøker på biblioteket og les litt om de rasene du kunne tenke deg å velge mellom.
Audacious Angel Skrevet 17. oktober 2007 #9 Skrevet 17. oktober 2007 Vi har to staffordshire bull terriere, Ebba og Tassen. Det er mye jobb å ha hunder og barn og alt på en gang, men det er jo samtidig utrolig kos og du får mye igjen. Jeg vil ikke anbefale deg en spesifik rase, for du må se på hva du vil ha av en hund. Men selvfølgelig så er det ikke ideelt for deg å velge en rase som er en 1 mannshund (typisk for litt større vakt hunder og husky osv). Noen ting er alltid viktig å huske på når man skal skaffe seg hund: -har vi tid til en hund? (en valp er krevende) -hvor skal vi få hunden fra? kjøp alltid fra registrerte oppdrettere og gjør deg kjent med dem før du kjøper. -dressurkurs !!!!!!! Både hund og eier trenger å kurses litt. Gå inn på nkk.no og les litt om rasene,der finner du også oppdrettere på div raser. Det er veldig hyggelig med hund og barn når dette går bra. Snuppa på 2 har nå begynt å "gå tur" med tispa vår (eller er det motsatt...) kjempe morro å se på ;-))))
Mrs. Bouquet Skrevet 17. oktober 2007 #10 Skrevet 17. oktober 2007 Utenom alt som er nevnt Postivt for oss er at tispa vår nekter å gå ut når det er dårlig vær, så da slipper jo vi også. Sjelden hun maser om å gå ut, men er ALLTID i veien inni huset. Følger etter overalt, sitter i veien, står i veien, ligger i veien osv. legger seg nærmest oppå føttene til favorittgjester, og vi har stort hus. Hun vil vel bare være der det skjer. Det mest neagtive med å ha hun slik jeg har erfart er alle hundehårene. Når det er røytetid er det hår overalt, står sola inn vinduene om våren ser vi hvordan det svever hundehår i lufta der hun har gått. Så da ligger støvsugeren framme, og det må støvsuges mange ganger hver dag. Men alt i alt, det postive veier opp for det negative. Vi kommer alltid til å ha hund.
DolphinGirl Skrevet 17. oktober 2007 #11 Skrevet 17. oktober 2007 Det er dyrt, de er krevende, de bjeffer, de skal ha mosjon, huset stinker hund (evt våt hund hvis det regner), de maser, de kan være aggressive overfor barn hvis de blir stresset, de kan skremme vettet av folk som kommer på besøk, de tar med seg inn i huset larver og andre insekter fra pelsen. Ikke få en tervueren eller en setter, de krever stell fra folk som er besatt av hunder og har 100 % tid til å ta vare på dem, gå laaaange turer, ha hjernetrim med dem osv osv. Beklager, ikke noe positivt her. Kos kan jeg få fra katter eller unger - hunder er ikke noe kos, for de lukter så fælt.
Bægge dætern Skrevet 17. oktober 2007 #12 Skrevet 17. oktober 2007 en hvalp er mye jobb. kan sammenlignes med å ha en 1-2 åring. selv har vi en blandingshund som etter mye jobb er veldig lydig, hun går alltid løs også i hagen der det ikke er gjerder og kan gjøre det hos familie og venner. dette gjør hundeholdet mye enklere fordi hun kan være med overalt uten å gjøre noe nummer ut av seg. og jeg kan ha begge hendene på vogna eller passe på at barnet ikke går ut i veien på tur. denne tispa har border colli i seg og er rimelig aktiv : ) men jeg trente med henne hver dag fra vi fikk henne, var alltid ett skritt foran sånn at hun ikke løp bort til fremmede, jaget sauer, hilste på hunder uten tillatelse osv. nå hadde dette vært umulig å gjennomføre fordi vi har små barn. vi prøvde å ha en valp til, men måtte desverre gi opp fordi barna måtte være i fokus.................... dere må være forberedt på mye trening og at dere har tid til å gå turer hvor en av dere kan ha fokus på hunden i alle møtesituasjoner, øve innkalling, stå, vent, bli, sitt, inn til kanten, høyre, venstre osv. nå er jeg så glad for den tiden jeg invisterte i hunden vår, vi får det tilbake hver dag og har bare gleder med henne : ) det fins jo raser som ikke har så iboende utforskertrang og mangler jaktinstinkt som feks mastiffer, ofte er disse bedagelige og stabile i psyken. jeg ville uansett anbefalt dere tispe om ikke annet så for å unngå at ungene innblandes i angrep fra andre hannhunder. det var noen betraktninger fra meg, lykke til!
wirre;o) Skrevet 17. oktober 2007 #13 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg ville nok ha ventet til minsten er 3 år og har større forståelse for at den bittelille valpen ikke kan løftes og herjes med som en vanlig liten bamse. Vi valgte å få valpen i hus da lillewirre var to måneder. Og nå som det er gått ett halvt år, er hunden dressert og babyen er vant med hunden. Hunden bryr seg heller ikke videre om babyen. Vi valgte en relativt liten hunderase. En australsk terrier. De er lettlærte, har ikke behov for så mye trim, og blir ikke lett fete. De er godlynte, sosiale og nysgjerrige hunder. De krever minimalt med pelsstell, gres to-tre ganger i uken for å slippe rekingen. Men, det har krevd sitt å komme dit vi er i dag. Jeg tilbringer store tider av døgnet på gulvet med hund og baby. Alle skal ha oppmerksomhet. Både jeg og wirremann er vokst opp med hunder, og vet hva det kreves i hverdagen. Hunden kan ikke vær hjemme alene hele dagen og bareluftes ett kvarter når noen kommer hjem. Vi er heldige å har en oppdretter som gjerne tar wirrehunden når vi skal på ferie eller bort en tur. Itillegg til besteforeldre som passer både hund og baby uten problemer. Klart det koster penger med hund. Det er vaksiner, bånd, for, sengeplass, bilbur, dressurkurs etc. Men har en kommet til det punktett å vurdere å kjøpe seg hund, regner jeg med at dere vet om alt dette. Hvem skal være hjemme med valpen den første tiden, noen må event ta ut ferie eller ha den med seg på jobb. En 8 ukers gammel valp kan ikke være alene hele dagen, mens dere er på jobb. Finner dere ut at dette er noe for dere vil dere få masse glede igjen for det, barn lærer seg hensyn, å være glad i dyr, å ta ansvar for noe ( uansett er det dere om er ansvarlige for dyret), kanskje mestre kommandoer som sitt og dekk. Det er en kjekk unnskyldning for å komme seg ut og opp om morningen, kanskje en tur i skogen på søndagene, kveldstur er godt både for helse og for å få tid til seg selv i en ellers kanskje stresset hverdag. Lykke til med valget. Les mye om det før dere tar en avgjørelse;o)
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 17. oktober 2007 #14 Skrevet 17. oktober 2007 Blandingshund sier foreldrene mine er best. Pappa har bestandig hatt hund, og i begynnelsen hadde de bare blandingshunder, de var friske og greie hunder som aldri var syke og som ble gamle. I de senere år har de hatt welsh corgi, de kan være litt for kvasse i humøret og mye syke. Et vennepar av foreldrene mine hadde/har golden retriver, ene hunden etter den andre døde. Drevet for sterkt avl på de på den kennelen de kjøpte de hundene, de byttet til slutt kennel og har en frisk hund nå. Jeg ønsker meg en blandingshund men har ikke heldt bestemt meg ennå, gubben er ikke enig, han liker ikke hunder.Jeg sier ikke at blandingshunder er bedre enn renrasa. Men blandingshunder er faktisk et bra alternativ.
Audacious Angel Skrevet 17. oktober 2007 #15 Skrevet 17. oktober 2007 Du kan selvfølgelig aldri være sikker på at du får en frisk og sunn hund, men med blandingshunder så er usikkerheten enda større. Ikke missforstå, jeg kjenner mange flotte sunne blandingshunder, men de har ingen stamtavle og man kan ikke være sikker på hvor de kommer fra. Og nettopp pga. dårlig avling må man være nøye på hvor man kjøper hund. Du merker fort forskjell på en oppdretter som skal sege en hund og en oppdretter som skal selge deg et familiemedlem.
Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #16 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg har Balder (blandingshund av border collie/buhund) (6 år) og har hatt han siden han var 1 år og jeg fikk datteren min for 2 år siden. Disse to går kjempebra sammen!! Han er verdens roligste og snilleste voffe nå har vi en valp på 5 mnd som er border collie og går like greit ilag med snuppa jeg har alltid ment at man har det bra når man vokser opp med dyr rundt seg og får mye mer empati og lærer å behandle dyr riktig fra tidlig av. ulemper: - kan ikke være lenge borte fra hunden når den er valp (helst ikke i det hele tatt!) - hundehår (som nevnt tidligere) men finnes raser (f.eks. puddel som ikke røyter!!) - ferier må planlegges hvis man ikke kan ta med hunden med (kennel f.eks. hvis man ikke har familie/venner som kan ta hunden) -dyreleger : vaksiner eller hvis det skjer noe med hunden det er mye ansvar men myyyyye kos også
nickoline og supermann Skrevet 17. oktober 2007 #17 Skrevet 17. oktober 2007 jeg har verdens snilleste golden retriver............. snill, pen, lydig, kosete, til stor glede for min lille sønn osv........ negativt....................hår hår hår hår!!!!!!!!!!!
Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #18 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg har ikke hund selv akkurat nå, men jeg har vokst opp med hund hele livet. og er veldig gla for det:) Trur barn har godt å vokse opp med dyr (så lenge de ikke er alergikere da velogmerke). Ville anbefalle stor hund jeg å, de har lettere for å være roliger og mere stabile. har selv erfart at mindre hunder har lettere for å være mere sjalue, kneldrete og mere uroliger (nå sier jeg ikke at alle små hunder er sånn, men sånn generelt)
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 17. oktober 2007 #19 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg mener barn har utrolig god av å vokse opp med dyr...Dette av mange grunner...Vi skaffet oss en Bichon frise tispe på 3 år...Det var veldig greit å få en ferdiglært hund i huset.Bichon frise røyter ikke og det hjelper mye og slippe å støvsuge 5 ganger om dagen:) Hun tar liten plass i bilen som er praktisk, når man som småbarnsfamilie har mye annet å ha med i bilen....Hun er stor nok til å gå lange og mange turer...Men slike små bikkjer trenger ikke nødvendigvis gå tur hver dag....V i har stor hage så hun løper fritt...og vi går ikke tur hver dag...Det er greit for oss som travel småbarnsfamilie å kunne velge litt rundt dette:) Ikke spiser hun masse heller, slik at utgiftene på mat er ikke store....Absolutt en rase og anbefale:) Skikkelig koselig med hund er det....til jul skal hun få egen strømpe med hundegodbiter i:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå