Tittiting Skrevet 16. oktober 2007 #1 Skrevet 16. oktober 2007 Det er noe jeg ikke helt skjønner...........Er gravid i uke 7. Legen sendte idag henvisning til genetisk veiledning ved Ullevål, så da blir vi vel innkalt dit etterhvert. Vi ønsker også å ta DUO-test, og evnt. fostervannsprøve hvis risikoen viser seg å være stor for å få et barn med kromosonavvik. Dette skjer etter hva jeg forstår i uke 11. Men at blodprøvesvarene i DUO-testen først er klare etter 2 uker. Abortloven forbyr jo selvbestemt abort etter uke 12. Får ikke dette helt til å gå opp. Hvis det nå viser seg at vi da etter å ha fått svar på fostervannsprøve faktisk har et barn med kromosonavvik. Hva da - er jo da langt over 12 uker??? Finner liksom ikke helt ut av dette, så er veldig takknemlig for svar................
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #2 Skrevet 16. oktober 2007 ja, blant annet dette du får svar på ved genetisk veiledning. For fosterprøve kommer resultatet faktisk ennå senere, prøven tas ca uke 14 og i verste fall kommer ikke resultatet før etter 4 uker (vi fikk svar om ikke avvik:-D, så gjengir informasjonen her slik jeg husker). Etter uke 12 må det søkes til abortnemnda om abort pga resultat ved prøve (duo/fostervann). Får du svar om funnet el beregnet kromosomavvik innkalles du til ny samtale straks, hvor du ev velger å søke om abort. På grunnlag av den genetiske veiledning du har vært gjennom og den samtalen, vil du få innvilget abort i nemnda pga kromosomavvik, da du har truffet et informert valg. Vet ikke hvor fort den gjøres, men syns ikke det er nødvendig her å gå nærmere inn på hvordan denne ev foregår. Valget er vel vanskelig nok som det er. Lykke til med prøven og svangerskapet!!! (jeg dyttet opp noen linker om reiseveg for deg tidl, er anonym her pga ikke gravid, men "moden mor":-), men ønsker at andre skal få litt mer info i forhold til at jeg måtte lete meg fram til alt selv)
Tuttantei Skrevet 17. oktober 2007 #3 Skrevet 17. oktober 2007 Hei, Har selv vært å tatt en duo-test (som vanligvis blir foretatt , hvis jeg ikke husker feil, mellom uke 11 og 13+6). Ble innkalt til genetisk veiledning mandag 1. oktober (uke 11), hvor vi ut ifra veiledningen, valgte å ta testen. Blodprøve ble tatt på Ullevål samme dag, hvor de også sendte henvisning til ultralyd til Rikshospitalet. Fikk time en uke senere, hvor de målte neseben og nakkefold samt at de også foretok en forholdsvis grundig sjekk ellers av fosteret. Blodprøvene hadde de allerede fått svar på (fra Danmark), så det er tydeligvis litt fortgang i sakene når det gjelder slike tester. Ut i fra målinger på ultralyden og resultatet av blodprøvene fikk vi svar med en gang. Kjempegode resultater ). Hadde prøvene derimot vært "dårlige", ville vi fått tilbud om fostervannsprøve. Siden disse prøvene må dyrkes, vil man ikke få svar før etter noen uker. Da er man jo selvfølgelig over tiden i forhold til selvbestemt abort, og må gå via nemda dersom man utifra prøveresultater ønsker dette. Ønsker man abort, må man føde på "normal" måte, i og med at man har gått over 12 uker. Noe som i seg selv må være en veldig tøff opplevelse.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 Vil ikke bruke pekefingeren her, men vil komme med et innspill. Denne duo-testen, og forsåvidt andre tester for å avdekke evt avvik, er vel ikke utelukkende for at de gravide skal få sjanse til å ta abort dersom forsteret ikke er "perfekt"? Jeg mener, et avvik som er uforenelig med liv utenfor livmora, er vel en abort det beste alternativet, istedet for å gå svangerskapet ut for å dermed måtte ta farvel med barnet sitt, men hva med f.eks Downs syndrom? Jeg antok at dette tilbudet nå var kommet for at de gravide foreldrene og resten av familiene deres også skulle få muligheten til å ta innover seg og tid til å forberede seg på en annerledes hverdag med et litt annerledes barn enn de kanskje hadde forventet. Og dermed bli skånet for sjokket når barnet er født? Jeg mener, fødselen er jo en stor nok påkjenning i seg selv. Er det forresten noen som VET hvorfor vi nå får tilgang til disse testene (og dermed slipper å reise utenlands for å ta de)? Fra politisk hold ble jo avslaget på generelt tilbud om avviks-testing nettopp begrunnet med på at vi ikke ville ha et "sorteringssamfunn". Er redd jeg skal bli mistrodd, men jeg er ingen Ludgiv Nessa, men synes akkuret denne debatten om duo-test var ensporet rettet mot abort og abort-grensa. Tror jeg denne gang er
Tittiting Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 17. oktober 2007 Du har selvfølgelig rett i det du sier, og personlig har jeg/vi ikke gjort opp status hverken i den ene eller andre retning. ......Men det er klart at sjansen for kromosonavvik øker med alder, og i disse tider hvor informasjon er så lett tilgjengelig, blant annet på steder som dette, blir iallefall jeg veldig informasjonssøkende. Og jo mer kunnskap man får, jo flere tanker og flere valgmuligheter åpner seg. I første omgang er det viktig for meg å forstå hvilke muligheter som finnes. Hvilket valg vi etterhvert tar har jeg foreløpig ingen formening om. Men det er uansett spennende og lærerikt med alle innspill................så takk for det!!!
corleone Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 Down´s syndrome har forresten veldig forskjellige alvorsgrader... Jeg mener ikke det automatisk betyr sortering at man har et valg. Det er til syvende og sist familiene som må leve med dette for resten av sitne liv, ikke politikerne eller pastorene.
Tuttantei Skrevet 18. oktober 2007 #7 Skrevet 18. oktober 2007 Enig med mata_hari. La det være opp til hver enkelt familie om de føler de kan leve med et barn med kromosomavvik eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2008 #8 Skrevet 9. februar 2008 Dra til Danmark og ta en morkakeprøve (chorionvillibiopsi) i uke 11. Dere får sikkert svar innen etpar dager - dvs. innenfor sevbestemt abortgrensen. Det koster litt i overkant av 6000 kr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå