Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #1 Skrevet 16. oktober 2007 Det er helt feil måte å bareregne det ut på en kalkulator også skal det liksom stemme!!! Jeg fikk en bmi på 39,8 og er snart sykelig overvektig... det er det messt idiotiske jeg noen gang har hørt.. ja jeg er tung og det har jeg alltid vært. 175 og 122 kg i uke 30.( ja det er mye) Men ser ikke på meg selv som sykelig overvektig, jeg bruker da "bare" L og 44-46 i klesstr?? Jeg er aktiv og driver med sport som ridning, tror ikke jeg hadde klart det om jeg hadde vært sykelig!! Måtte bare få det ut av systemet mitt:D
Kjukka Skrevet 16. oktober 2007 #2 Skrevet 16. oktober 2007 Den BMI`en er iallefall helt ubrukelig å bruke når du går gravid... Og den tar heller ikke hensyn til om det er fett eller muskler du har, om du har en kraftig beinbyning osv.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 Ja det er derfor jeg syntes det er så rart att det bruker den! De bmåjo heller måle fett% skikkelig, og sist jeg gjorde det, rett før jeg ble gravid var den på rundt 30.husker ikke helt eksakt.. jeg syntes det bare er så rart att de bruker den under graviditet!
~Roskva~ Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 Bruker de ikke den bare på første kontroll, for å vite hva BMIen var før svangerskapet? Hvis noen regner BMI på grunnlag av vekta man har når man er høygravid, så er det jo innlysende at det blir helt feil.
MonaIrenmor Skrevet 17. oktober 2007 #5 Skrevet 17. oktober 2007 ¨Hei.... Jeg er helt enig med deg! Det er godt det er flere som ser på det der som noe tull.. Jeg har ei venninnne som absolutt ikke er overvektig i det hele tatt. ho veier mellom 50 og 60 kg og er vel ca 160 høy, og i følge BMI er ho overvektig...MEN: På jobben der ho jobbber hadde de slik helse skjekk for ikke lenge siden og den ene personen som foretok denne skjekken meste også at BMI er noe tull. Han var ernæringsspesialist. Grunnen til at han mente BMI er noe tull er som du sier: BMI tar ikke hensyn til hvordan kroppen din er under "fettet", dvs beinbygning o.l Så på denne sjekken målte de rundt håndleddene og rundt knærne og å få vite hvor mye skjelletet ditt veier, og så kan man finne ut om resten av deg er for tung eller ikke.. Så det så...
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 jeg er 174 og 97kg i uke 20, 95 kg før svangerskapet med BMI på 31, men jeg bruker også 44-46, hvordan er det mulig da???
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 Man trenger ikke være full av fett for og veie mye!!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #8 Skrevet 18. oktober 2007 BMI er veldig lite nyansert. Skjønner at de kan bruke det til enkelte ting, som at alle med BMI over 28 bør ta en glukosebelastningstest, for å utelukke svangerskapsdiabetes. Det er helt greit, kanskje vil dette over tid vise at det er helt andre ting enn BMI som betyr noe om svangerskapsdiabetes. Men uansett, jeg har kraftig beinbygning og store pupper, og noen ganske få kilo ekstra. Og ser at jeg aldri kommer til å komme ned til normalvektig - jeg skal være glad om jeg holder meg på overvektig. Jeg har en søster som er en halv cm kortere, og har 3-4 nummer mindre sko og mindre hode og er generelt veldig smal, og jeg skal jo da i prinsippe veie det samme som henne for å ha samme BMI - da hadde jeg vært sykelig tynn! Til og med min far, som er en svært slank 60 åring, men har det samme store hodet som meg, fikk beskjed om at han lå på grensen til overvektig av legen sin. Dustelege som jo må se at mannen ikke har antydning til fettreserver noe sted...
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #9 Skrevet 21. oktober 2007 I følge BMI ligger jeg rett over grensa til fedme. Helt sykt, ja jeg har litt eksta, men bruker 42 i klær, er ganske stram i fisken, ikke et eneste smilehull på rumpa:-) Jeg veier ca 90 kilo og er 1,68-69 høy. Hehe, når jeg var hos legen ville de ha meg på vekta 3 ganger for de mente det ikke stemte, må jo bare ta det som et kompliment;-) Så for min del, er BMI bare noe tull!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #10 Skrevet 22. oktober 2007 noen som ikke får smilehull i rompa fordi de er så feite at huden strammer seg fint rundt..som et trommeskinn. Innse at du er tjukk, er det så vanskelig?
Wenche77 Skrevet 24. oktober 2007 #11 Skrevet 24. oktober 2007 Hvis du skal være frekk, kan du signere med noe annet enn anonym.
Gjest Skrevet 29. oktober 2007 #12 Skrevet 29. oktober 2007 jeg er 180cm og veier 121kg og er i uke 30 og jeg bruker også 44-46, jeg ser ikke ut som en blubbe selvom jeg veier over 100kg
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2008 #13 Skrevet 11. mai 2008 Jeg er helt enig. Jeg er ikke tynn, veier ganske mye, ca. 120 kg og er 1.78cm, så det er jo en høy bmi. Men Jeg bruker størrelser L-xl i klær og ser ikke mye "tjukk" ut. Jeg har en benbygning som ikke er liten, men har nogenlunde grei mage og har ikke mye "håndtak" på sida. Vekta mi er fordelt greit på hele kroppen. Ja, jeg kunne godt vært mindre. Men ifølge min BMI så skal jeg være dødelig overvektig og ikke orke noen ting..tull, jeg er aktiv, jobber som lærer, beveger meg mye, og har et herlig sexliv.hehe
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2008 #14 Skrevet 11. mai 2008 helt enig, mange kan ha en høy bmi uten å være syke. Ta eks mange idrettsutøvere som har høy bmi på over 40, men har nesten ikke noe fett på kroppen i det hele tatt bare masse muskler.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2008 #15 Skrevet 11. mai 2008 De hadde om dette på puls for noen uker siden. Han trener'n der hadde en bmi som tilsa sykelig overvekt... -ikke mange gram fett der nei! -Å bruke det etterhvert som vekta øker når man er gravid er jo bare tull. JM regnet iallefall ut bmi etter startvekt på meg. -Hadde da en bmi på 30. Selvom jeg var godt trent når jeg ble gravid (desverre kan jeg ikke si det nå som jeg nærmerer meg 3tri), og ingen ville gjettet rett vekt på meg, er det jo ingen tvil om at jeg hadde noen kg ekstra fett på kroppen, som jeg helt sikkert har godt av å bli kvitt....
EnLitenPrins Skrevet 12. mai 2008 #16 Skrevet 12. mai 2008 BMI er teit ja. Jeg er 97 kg og 1.67 cm og har en BMI på 35, og det er sykelig overvekt!! Jeg synest det er helt sykt! Damer som nærmer seg 150-160 har sykelig overvekt! Jeg bruker 42/44 i bukser og M/L i gensere...
SuperMoM <3 Skrevet 12. mai 2008 #17 Skrevet 12. mai 2008 Så du mener at om man har smilehull bak på ryggen så er man da altså feite? Veeel .. søskenbarnet mitt er nærmere undervektig,men normalvektig og har de smilehullene på ryggen. Jeg har alltid hatt smilehull på ryggen.Også da jeg var 65 kilo.Er 176 høy. Så det er jo bare tull...
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2008 #18 Skrevet 12. mai 2008 hvis man bruker 44-46 i klær så er man veldig overvektig vil nå jeg si... er selv 170cm høy og veier 102 kg i uke 38. Jeg har selvinnsikt til å se at jeg er FEIT. men det har da ikke noe å si så lenge man er fornøyd med seg selv. Hvis man ikke er fornøyd så får en heller gjør noe med det, enten på egenhånd eller ta kontakt med lege og få hjelp.
SuperMoM <3 Skrevet 12. mai 2008 #19 Skrevet 12. mai 2008 Jeg hadde en bmi på 28 da jeg ble gravid og synes jeg er feit.. Håper virkelig at jeg går ned en del etter dette svangerskapet!! Jeg føler det selv at jeg er det og har i grunnen alltid gjort det. Mannen min er ikke så flink til å gi meg komplimenter heller,så har ikke noe bra selvbilde på noen som helst måte.. Vet jeg har en del muskler,men også en del fett!!
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2008 #20 Skrevet 12. mai 2008 Jeg er 172 høy og veier 97kg. Har også disse kiloene fordelt på kroppen, har ikke spesielt stor mage i forhold til resten og slikt. Men jeg bruker alt fra str. 48-52, eller to til tre xl`er i klær. Men jeg er ikke spesielt trent eller stram i fisken da
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2008 #21 Skrevet 12. mai 2008 BMI er vekt fordelt på høyde og tar ikke hensyn til hverken beinbyggning, muskler eller fett. Det kan slå feil ut hvis du f.eks kun oppgir høyde og vekt å sender til forsikringselskapet å søker om personforsikring. Hvis en kun skal bruke vekt og ikke vekt fordelt på høyde (BMI) vil det slå mer skeivt ut.Ta et eksempel i det forum som vi er inne på nå 90+. En dame på 90 kilo og 1,60m høy vil få en annen BMI og annen katogori av overvekt/fedme enn en dame på 90 kilo og 1,80m høy. Selvsagt har vi forskjellige beinbyggninger og kilo'ene fordelt forskjellige steder på kroppen. Folk flest ser forskjell på om person er muskelbunt, gravid eller har god fettreserve! Nå har jeg bare noen dager igjen til termin, men har ikke vært borti at dem har regnet ut BMI på svangerskapskontrollene. Det er jo naturlig at en går opp i vekt i løpet av graviditeten og da vil jo også BMI'en stige. Hvis en går til legen i den hensikt å få hjelp til en slankekur (reseptbelagte tabeletter) eller kommer i en diskusjon angående vekt med legen, så har legen enkle metoder til å måle fettprosenten. En kan være i god eller dårlig form og ha høy BMI. Likeledes er ikke alle med en BMI på 23 i super form. Graden av overvekt kan ikke kun måles i BMI eller kilo. Heller ikke hvor på kroppen fettet sitter eller grad av overvekt. En person som har 10 kilo for mye kan være mer fortvilet en annen som har 40 kilo for mye. Ofte sitter følelsen av overvekt i selvfølelsen/selvtilliten og kan variere fra person til person hvor overvektig en føler seg og hvordan en takler å ha mange/noen kilo for mye. Hilsen en med mange kilo for mye og en BMI før graviditet på 33,8 som er veldig stolt over den store babymagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå