Gå til innhold

Bemanningssituasjonen,,,,,,,,,,,

Anbefalte innlegg

Legger ut denne her også (samme som skravle)

I barnehagen til jenta vår så er de en person på vakt den første tiden (1 3/4 time) Det er i denne perioden det kommer flest barn, og de skal også starte å spise frokost. Det er som regel et sted mellom 8 - 10 barn der når jeg leverer jenta vår på morgenen, noe som resulterer at de aldri har tid til å komme å møte når vi kommer. Jeg ser også at de har det veldig hektisk ved spisebordet. Matbokser skal fordeles, melk i kopper, melk i tutekopper, små skal ha grøt... noen vil kline makrell i håret.... ja dere skjønner sikkert.... ;o)

Mitt spm blir egentlig... Hva er vanlig bemanning på en småbarnsavdeling. Er det ikke litt ille når de bare er en på vakt eller??

Har også opplevd at de bare er en peson der når barna er ute å leker (i 14 tiden) Når jeg kom begynte noen av de minste å våkne etter å ha sovet. Disse skulle da kles på mens man fortsatt skulle holde et øye med de andre barna som svømte i sølepytter..... ikke noen lett oppgave...

Hva mener dere... skal man klage på slikt?? Tror jeg har hørt noe om at kommunen nekter dem å sette inn vikarer dersom noen er syke...Men det kan vel ikke være slik...eller?? Hva kan vi som foreldre gjøre i såfall??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10658170-bemanningssituasjonen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal ikke være slik. som regel skal det være 4 voksne på en avd. det er opp til barnehagen om dem setter inn vikar. ihvertfall der som jeg jobber. det skal være 2 voksne som er der fra morningen , men etter ett viss klokke slett er alle 4 på plass og samme om ettermiddagen så skal det være to stk igjen etter ett viss klokke slett.

så ta det opp med styrer du. for jeg som mor ville også vært usikker på om det var nok voksne som passet på mitt barn. men når det er sagt så er det en travel tid når 14 unger skal opp samtidig.

Vi har 10 småbarn på avdelingen. På morningen er det en voksen den første halvannen timen. Halv 9 er det frokost og nestemann kommer på jobb. Siste ansatte kommer litt senere. Så avtar det med ansatte utover ettermiddagen. Men vi er alltid 2 voksne ved måltidene. Det går kjempefint. Vi serverer all mat i barnehagen, ingen matpakker og sånn. Sjelden problemer med at man ikke har tid til å ta i mot barna som kommer. Totalt sett 10 søte små, 3 engasjerte og glade voksne :o)

Gjest Filifjonka

Det finnes normer for bemanning i barnehagen. Iflg barnehageloven skal det være en voksen på 6 arn, men barn under tre år teller som to. Dvs at på småbarnsavdelinger er det 3 barn pr voksen.

Så er det noe med barnehagens åpningstider. Arbeidstagere har jo vanligvis 7,5 times arbeidsdag. Ofte er barnehagen åpen lenger enn dette. Kanskje noen av de ansatte jobber deltid. For å få dette til å gå opp, jobber de turnus. Det betyr at de har en voksen som kommer på tidligvakt, og begynner når barnehagen åpner. En voksen har mellomvakt, og kommer litt senere. Senvakta kommer sist på jobb, og er der til det stenger.

Dersom man krever to voksne på job fra barnehagen åpner, betyr det at det blir igjen en voksen fra temmelig tidlig på dagen. Hos oss åpner barnehagen kl 07.00, det betyr at tidligvakta går kl 14.30. Dersom to av de tre voksne skulle gå så tidlig, ville det gjøre ettermiddagen umulig.

En annen mulig løsning er jo selvsagt å korte betydelig ned på barnehagens åpningstider. Jeg tror vel ikke det er noen ønskelig løsning fra foreldrenes side.

Dersom det virkelig er sant at de ikke få vikar ved sykdom, ville jeg klaget til kommunen. Det bør de jo absolutt sette inn, og her kan du sikkert få med deg flere foreldre. Ta det opp på et møte og få foreldrerådslederen til å skrive brev.

Hos oss er det en på jobb alene fra 07.00-08.00 evt. 0815, alt etter som om hvilken vakt ped.leder har. Deretter er de 4og 5 voksne hele dagen, fram til førstemann går ca 15.00 (kommer også hr ann på vakten til ped.leder). deretter forsvinner det voksne etterhvert, og 16.15 til 17.00 er det bare en igjen på jobb.

Dette fungerer veldig bra. Vi er så heldige å ha et vikarbudsjett som tillater oss og kunne ta inn vikar fra dag en, men vet at det mange steder, og da spesielt kommunale barnehager er slik at den som er syk må ha vært syk minst 2 uker før de får sette inn vikar. (Vet dette ikke gjelder over alt). Det er veldig synd, for det sliter veldig på de som da m¨å gå dag etter dag underbemannet, og det kan jo igjen føre til mere sykdom....

Hvor lang åpningstid er det i din barnehage? Hva er aldersgruppen, og hvor mange barn er det der?

Synes det er litt lenge å være alene, og spesielt når barn våkner, og det er samme person som er ute som skal ta opp disse barna og kle på de, det er etter min mening ikke forsvarlig. hvor er de andre voksne da? Er det pause avvikling? Dette ville jeg ha spurt om.

Tusen takk for svar alle sammen :o)

Barnehagen åpner kl 0630 - 1600. Det er sikkert pga den tidlige åpningstiden at de er så få der på morgenen... Noe må jo alikevel være litt galt når de er 1 person på jobb kl 1400 (var vel egentlig nærmere 1330 når jeg kom egentlig) Samme person skulle altså kle på de minste som våknet etter å ha sovet en liten stund, mens hun skulle passe på de litt større som var ute og lekte....

Får snakke litt med dem og høre hva og hvorfor.....

Igjen, tusen takk for svar ;o)

Annonse

Filifjonka, du må nok lese barnehageloven på nytt.

Ifølge barnehageloven skal det være 1 førskolelærer pr 7-9 barn under 3 år og pr 14-18 barn over 3 år. I tillegg skal bemanningen være tilstrekkelig. Det står ingenting om 3 eller 6 barn pr voksen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...