Gå til innhold

blodprosent, noen som vet?


kiriz

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på om noen som viste hva som er normalt å ha som blodprosent når man er gravid? Den skal vel stige under graviditeten? Er blodprosenten det samme som Hcg.....skjønner vist ikke dette helt...håper det er noen som kan forklare meg dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! :)

 

Hcg er et stoff som kroppen lager når man blir gravid, og det skilles ut i urinen. Det er dette stoffet som gjør at vi tester positivt på graviditetstestene.

 

Blodprosent går mere på hvor høyt hemoglobin-nivået (hb) (jern) er i blodet.

Vet ikke helt hvor høyt dette nivået må være for å være innenfor sunne rammer, men jeg har hatt for lavt både forrige svangerskap og nå.

 

Forrige gang hadde jeg hb på 12,2 ved første kontroll, og dette var visstnok litt lavt, derfor skulle jeg begynne med jerntilskudd. Slet med lav hb hele svangerskapet, og etter fødselen var den faktisk helt nede i 5,2. Dette var fordi jeg mistet masse blod, og som jeg fikk vite etterpå, så var jeg omtrent døden nær... :/ Fikk blodoverføringer og sterke jern-tabletter, og da hjalp det seg fort.

 

Når jeg var på første kontroll nå her om dagen, målte hb'en min 9,6, enda lavere enn jeg startet med forrige gang.

 

Så nå har jeg begynt med noen forholdvis sterke jern-tabletter, og håper dette vil hjelpe snart.

 

Mener at jeg kanskje har hørt at hb over 15 er bra, men er litt usikker.

Om ikke legen din/jordmora di sier noe om det, så er det helt sikkert greit.

 

Hehe...nå har jeg plapret i vei, men håper du ble noe klokere av det ;P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Glemte å si....!!

 

at du må ikke ta jern-tilskudd uten at lege eller jordmor sier du skal ta det.

Om du får beskjed om å ta det, sier de oxo hvilket merke du skal bruke, og hvor mange tabletter du skal ta om dagen.

 

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det mener jeg ganske så sikkert at den ikke kan, hehe :)

 

Så da må nok hcg-nivået skjekkes,ja!

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referanse verdien på Hb for kvinner er 11.5. Så så lenge du er mann er ikke det regnet som lavt. Mulig det var ferritin/serum-jern som var lavt. Det er noe annet enn hemoglobin.

 

Sykepleier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blodprosent (hb) og jerninnhold er ikke det samme. En kan godt ha en normal blodprosent og likevel ha for lite eller for mye jern. Hos meg testet de begge deler da jeg var på kontroll. Hb var 12, noe som var helt normalt iflg min lege. "Jernprøven" har jeg ikke fått svar på enda, men av tidligere erfaring vet jeg at den ofte har vært lav.. Faren min har motsatt erfaring. Han har normal hb, men for høye jernverdier, og må derfor i perioder tappe blod. Begge deler kan gi samme symptomer, og det er grunnen til at legen skal bestemme om du skal ta jern eller ikke. Har du for høyt jerninnhold kan det være farlig å ta jerntabletter. Derfor skal du ikke begynne med jerntabletter uten at legen anbefaler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Blodprosent (når du tar blodprøve heter det hemoglobin = hb) for kvinner kan ligge mellom ca. 11,5 og 16.. hos menn litt høyere.. Det er normalt at hb synker noe under graviditeten.. Det er hemoglobinet som binder til seg oksygen, så hvis du har lite hemoglobin så vil du lettere kunne føle deg svimmel (lite oksygen til hjernen)..

Hcg derimot, er et hormon som produseres under graviditeten, det stiger frem til ca. 12 uke for deretter å synke kraftig..

 

Hilsen sykepleier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...