Gå til innhold

Dere på over 40 som er gravide, får dere noen spesiell oppfølging ?

Bratsj

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er 40 og førstegangsfødende. Tror ikke at mitt svangerskap blir sett på som en risiko av den grunn.

Av ekstra oppfølging har jeg fått - og benyttet meg av - fosterdiagnostikk. Det tilbys jo til alle som er 38 eller eldre ved termin.

I tillegg tok jeg glukosebelastning i forrige uke. Det tror jeg skyldes at det er høyere risiko for svangerskapsdiabetes med økende alder. Jeg har i hvert fall ikke hatt verken sukker eller protein i urinen som skulle tilsi at jeg trengte en slik belastning.

Var på UL i uke 18 som "alle andre", og har så vidt jeg har skjønt ikke krav på flere UL'er med mindre det skulle være noe helt spesielt som skjer.

Utover dette følger jeg vanlig kontroller hver fjerde uke hos jordmor. Har 28-ukers kontroll i morgen.

Heller det motsatte vil jeg si til nå, jeg er i 27. uke. Den veiledende standarden for sv.kontroller er redusert når det gjelder første kontroll og hyppighet/frekvens for videre kontroller, siden mine tidligere svangerskap. Jeg er ikke fornøyd med det, spesielt fordi jeg nå går mot en alder av 42.

Nytt denne gangen, er at det ikke ble gjort underlivsundersøkelse med celleprøve og heller ikke sjekk av bryster, med tanke på eventuelle svulster. Forklaring på mitt spørsmål om hvorfor, er at legene ikke møter krav om dette i de nye veiledninger for sv.kontroller lenger.... Hva? Ett trinn forover, eller to tilbake???

Nytt denne gangen er imidlertid at vi slipper å snike oss til duotesting og nakkemåling i utlandet, fordi gravide over 38 år, i nisselandet, nå har tillatelse fra myndighetene til å slippe alt stress og mas med å ordne oss på utenlandstur og heller gjøre disse undersøkelsene her hjemme, for å finne eventuelle kromosomfeil. MEN sykehuset bedyrer gjentatte ganger når en spør om svar på timeavtale for dette, at det er et TILBUD de gir oss - derfor ser de ingen forpliktelse i å gi deg raskt svar om timeavtale, i god tid før den smale tidsfristen for duo-testing er omme og muligheten eventuelt blir overskredet fordi du er kommet for langt i svangerskapet. Gjentatte purringer hjelper ikke. Du får værsågod å vente til det behager dem å svare deg, uavhengig hvor mye stress de påfører en i denne situasjonen... Heia norsk helsevesen!

Hei.Jeg har vært veldig fornøyd med oppfølging av lege.Var på tidelig ul og der etter duo test på haukeland.Er egentlig veldig positiv til helsevesenet.Er tatt godt vare på hvor enn jeg har vært.De har tatt seg god tid til informasjon og jeg har komt med de spørsmål som jeg har lurt på.Har ikke hatt behov for jordmor.Jeg er 42år og i god form og er i uke 26.

Jeg er 42 år, er i uke 37 og venter nr 3.

Jeg er også veldig fornøyd med de oppfølgingen vi har fått. Kjenner meg ikke igjen i "anonym's nisseland"?

Vi lever i det landet i verden med best helsevesen og alt er gratis når du er gravid!

Jeg har vært på fler ul, utvidet ul, duo test og foretatt fostervannsdiagnostikk (St.Olav), har hatt flott oppfølging av primærlege og gynekolog på sykehuset. Jeg har altså fått alt dekket av det offentlige og fått god valutta for skattepengene mine.........

Jeg har heller ikke hatt noe behov for jordmor enda :-).

Det er bare å si ifra til primærlegen når du blir gravid (?) hva du ønsker av tester, så går alt av seg selv,

Dette er vår erfaring fra et "lite" sykehus på nordvestlandet

Lykke til

Jo, det blir sett på som ekstra risiko å bli gravid i voksen alder. Særlig om en er førstegangs.

Og ja, du skal ha ekstre oppfølging. Men det er litt opp til deg selv og legen din. Og "ekstra oppfølging" er ikke nødvendigvis ekstra kontroller, det er fosterdiagnostikk!

Fostervannsprøve skal du få tilbud om, må taes før uke 12 - 14 eller noe (husker ikke helt).

Selv fikk jeg ikke dette tilbudet fordi legen min glemte å si ifra til meg - jeg ante jo ikke noe om fristene! - og når jeg kom på UL i uke 18 så var det jo altfor seint...

Duo-test er noe du kan ta, men jeg fikk ikke noe slikt tilbud og vet ikke hvem som gjør dette.

UL er ikke regnet som fosterdiagnostikk og det er ikke noen selvfølge at du får fler enn den i uke 18. Det bestemmer du igrunn selv, i samråd med legen din. Jeg hadde UL uke 18, -29 og -33 fordi legen sendte meg dit.

I begynnelsen av svangerskapet er kontrollene hver måned, så hver 14 dag og siste måneden hver uke. Men det gjelder alle gravide, uansett alder.

Jeg har ikke fått noe godt svar på hvorfor det er mer risikabelt å bli gravid etter fylte 35. Noen svarer "økt sjangs for kromosonfeil" andre svarer "økt fare for komplikasjoner". Meget opplysende!

Jeg er førstegangsfødende på 37 og har termin i neste uke. Er i storform og føler meg hverken høygravid eller fødeklar.

Skal føde her på Filippinene og legen her vil gjerne at jeg tar keisersnitt da jeg er såpass gammel. Hun regner mensen-termin, 24 oktober, og bryr seg ikke om at UL i uke 18 viser termin dato 4 november.

Hun vil ikke at jeg går lenger enn til 24 oktober, skal på sjekk. Hun er redd for "komplikasjoner" som høyt blodtrykk "og sånt". Jeg, som har 100/70 og veier 64 kg (+ 8 kg)!

Jeg kommer til å argumentere mot å bli satt igang på onsdag om ikke vannet har gått. Og kommer til å tviholde i dørkarmen om legen insisterer på keisersnitt! Har ikke noen hast med å trykke ut kula (den skal trykkes ut!!!). Koser meg med kula mi :-) Babyen kommer når den er klar tror nå jeg. Og da skal jeg være klar også!

Snakk med legen din. Er du ikke komfertabel med svarene du får så ta kontakt med helsestasjonen du tilhører. Jordmora der bør kunne hjelpe deg. På helsestasjonen kan du renne ned dørene :-)

All sjekk og behandling som gravid er gratis.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...