Gå til innhold

Student, deltidsjobb og gravid


Lotten

Anbefalte innlegg

jeg vet at dette innlegget kanskje skulle vært under en annen tråd, men på de andre aktuelle trådene er det ingen som har skrevet siden i fjor så jeg er litt redd jeg ikke vil få svar da. Jeg undrer nemlig på hva som løner seg økonomisk for min forvirrede situasjon. Jeg er fulltidsstudent, uten lån men med stipend, og arbeider i 60% stilling i et årsvikariat som utgår et par mnd etter jeg har født, hvis alt går som det skal så klart. dette er i kommunen og jeg har fått vite at de bare gir permisjon så lenge vikariatet rekker.

hva og hvor og hvem skal jeg snakke med ang permisjonspenger, fødselspenger, stønader o.l? er det noen som vet hva som vil være best i min situasjon?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Du kan ta kontakt med trygdekontoret i kommunen din, og høre. Men om du har jobbet i 60 % stilling i 6 mnd før du får barnet, så får du penger hver måned i permisjonstiden din, uavhengig om du har jobb når du er ferdig i mammaperm el ikke. Ellers får du engangsstønad, som er noe over 30 000. Du kan jo tenke selv hvor langt det rekker. Det fikk jeg, for jeg var student når min første kom, og uten jobb ved siden av. Er ikke lagt opp til at studenter skal få barn, men alt går når man er innstilt på det :) Men som sagt, så er du jo godt stilt om du har jobbet så lenge at du har opparbeidet deg permisjon med lønn. Hør med trygdekontoret, du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ei venninne av meg var i samme situasjon. Men hun fikk både fødselspenger fra jobben og fikk penger fra lånekassa. Men det hele avhenger av hvor mye student du er. Tar du alle eksamene og er fulltidsstudent kan du søke om fullt lån og stipend og få fødselstipend fra lånekasse (det utgjør 8000 pr mnd alt i stipend i ti mnd). Nå vet ikke jeg når du har termin, men selv om du føder før eksamen, så har du rett på pengene...Meld deg opp i eksamen etter jul, og kontakt lånekassa for å høre om du kan søke fullt lån for vårsemesteret og høstsemesteret. En liten ting til: Det finnes også en grense hvor mye du kan tjene på jobben din før stipend/lån ryker, så det kan spille en rolle. Det er mange studenter som er redde for å ta opp lån, men det er det lureste man kan gjøre. Vi brukte masse av pengene til å kjøpe bolig med, sparte i BSU. I tillegg er det bedre betingelser på det lånekasselånet enn boliglån. Dagens reklame for lånekassen dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN takk for hjelpen! Dere er supre altså! Er så mye jeg forstår jeg må sette meg inn i... deilig å vite at det er noen som har "gått løypa før"

-igjen tusen takk for gode råd!

Lotten (og hva det enn er som er i vente ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...